اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امروز

نخستین تابلوی تعیین حد ترخص شرعی مشهد مقدس رونمایی شد

تابلوی تعیین حد ترخص و مسافت شرعی شهر مشهد مقدس امروز رونمایی شد.

نخستین تابلوی تعیین حد ترخص شرعی مشهد مقدس رونمایی شد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، احسان حسنی ارائه دهنده این طرح عصر امروز در مراسم رونمایی از تابلوی تعیین حد ترخص و مسافت شرعی شهر مشهد مقدس اظهار داشت: یکی از ضرورت‌های اجرای این طرح حضور سالانه بیش از 30 میلیون زائر مرقد حضرت رضا (ع) و حجم وسیع سوالات زائران در زمینه حد ترخص و مسافت شرعی است.

وی ادامه داد: این تابلو برای تسهیل روند اطلاع‌رسانی به زائران و مجاوران مرقد حضرت رضا (ع) این طرح امروز افتتاح می‌شود.

حسنی اظهار داشت: با توجه به این موضوع که مشهد مقدس یک شهر مذهبی و پایتخت معنوی ایران اسلامی است؛ تعیین حد ترخص برای این شهر یک ضرورت به حساب می‌آید.

وی افزود: در این راستا برای تعیین نقاط مورد استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی مکان مرجع، موقعیت‌یاب جهانی و دیدگاه‌های مراجع تقلید استفاده شده است تا حدود مسافت شرعی را مشخص کنند؛ در تعیین حد ترخص هم دیده شدن مردم شهر و شنیده شدن صدای اذان مورد نظر بود.

حسنی گفت: محدوده قانونی شهر محدوده‌ای است که شهرداری به آنجا خدمات می‌دهد و محدوده عرفی شهر نیز مکانی است که مردم به صورت عرف آن را آخر شهر می‌دانند و طبق گفته علما ملاک تعیین آخرشهر محدوده عرف و گفته مردم است.

ارائه دهنده این طرح اظهار کرد: طبق نظرسنجی که درباره تعیین آخر شهر از مردم ساکن داخل شهر و خارج شهر به عمل آمد به ترتیب سه راه فردوسی، کال زرکش، عسگریه به عنوان آخر شهر مشهد معرفی شد.

وی گفت: حد ترخص در مسیر بیرون رفتن از شهر مقدس مشهد از آخرین نقطه شهر یک هزار و 350 متر و در مسیر برگشت به شهر یک هزار و 300 متر است.

وی افزود: مسافت شرعی 22.5 کیلومتر از آخرین نقطه شهر است که تابلوهایی در این زمینه در اتوبان‌ها و بزرگراه‌ها نصب شده است.

حسنی این نکته را یادآور شد و گفت: مطالعات برای مکان‌یابی این نقاط باید دارای حداکثر دقت و جامعیت باشد زیرا محدوده‌های مذکور تعیین کننده مسائل شرعی شهروندان است و کوچکترین اشتباه سبب تعیین و تشخیص اشتباه محدوده‌های فوق می‌شود، علاوه بر این این نقاط باید به‌روزرسانی شود و شرایط آینده را نیز باید در نظر گرفت و در صورت نیاز این نقاط را تغییر داد.

وی اظهار داشت: شناسایی آخرین محدوده‌ها و بافت‌های مسکونی اطراف شهر مشهد، تعیین حد و مرز شرعی شهر و تعیین حدود ترخص و مسافت شرعی شهر از اهداف انجام این کار بوده است.

انتهای پیام/70004/ق30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول