اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرگروه تعذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد:

نیاز بدن به غذا در ماه رمضان کاهش پیدا می‌کند

مدیرگروه تعذیه در دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: برخلاف تصور مردم نیاز بدن انسان به تغذیه حدود 15 درصد کاهش پیدا می‌کند.

نیاز بدن به غذا در ماه رمضان کاهش پیدا می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، محمد صفریان ظهر امروز در نشست خبری روزه‌داری و سلامت در دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: نیازهای تغذیه‌ای یکی از معضلاتی است که با آن مواجه هستیم.

وی ادامه داد: مصرف خوراکی‌ها در ماه مبارک رمضان زیاد می‌شود و قیمت آن بالا می‌رود درحالی‌ که نیاز بدن به غذا در حدود 15 درصد کاهش پیدا می‌کند و تنها در روزهای اول این ماه است که نیاز بدن به غذا افزایش پیدا می‌کند اما پس از آن هر چه بیشتر می‌گذرد نیاز بدن نیز به غذا کاهش بیشتری پیدا می‌کند.

وی بیان کرد: برخی از الگوهای نامناسب، مصرف چربی و شیرینی، مراسم‌های ویژه و مهمانی‌های متعدد در این ماه سبب چاقی می‌شود و چاقی خود اغلب سبب بروز بیماری‌های مختلفی می‌‌شود.

صفریان افزود: اگر کسی الگوی تغذیه صحیح را رعایت کند متوجه می‌شود که نیاز بدن به تغذیه کاهش پیدا می‌کند.

استفاده از مایعات و خوردن میوه‌ها و سبزیجات پس از افطار

وی افزود: در شروع افطار دستگاه گوارش آمادگی حجم زیاد غذا را ندارد و باید تغذیه به آرامی شروع شود و با غذاهایی که جذب چربی و قند زیاد ندارند افطار کنیم؛ همچنین شام باید یک شام معمولی باشد و پس از شام تامین مایعات و خوردن میوه‌ها و سبزیجات فرصت مناسبی است.

وی یادآور شد: در این ماه سه گروه آسیب پذیر داریم که عبارتند از: کودکان،خانم‌های باردار و شیرده و سالمندان؛ معمولا در خانواده‌هایی که اکثر افراد روزه می‌گیرند کودکان و سالمندان بسیار آسیب‌پذیر می‌شوند و باید به خانواده‌ها توصیه کرد که در ماه مبارک رمضان از تغذیه این دو گروه غافل نشوند.

صفریان افزود: در مورد بارداری اختلاف نظر بسیار زیاد است اما آنچه که مسلم است این است که ما نمی‌توانیم منکر این شویم که احتمال زیان دیدن جنین در صورتیکه مادر روزه بگیرد وجود دارد به همین دلیل بهتر است که خانم‌های باردار در این ماه روزه نگیرند.

ظروف یک‌بار مصرف برای مواد غذایی داغ سرطان‌زاست

وی در ارتباط با نذورات در ماه مبارک رمضان خاطر نشان کرد: غذای نذری را نباید طولانی مدت پخت کنند و نباید از چربی زیاد و روغن نامناسب در این غذاها استفاده شود؛ همچنین ظروف یک بار مصرف برای مواد غذایی داغ مناسب نیست و قطعا سرطان‌زا هستند به همین دلیل نباید از این ظروف استفاده شود.

نوشیدن چای جای آب را نمی‌گیرد

صفریان متذکر شد: غذاهای پرچرب سبب بیشتر شدن احساس تشنگی می‌شود تأمین مایعات در طول شب بهترین کار است، همچنین به خاطر داشته باشید که نوشیدن چای؛ جای آب را نمی‌گیرد به‌ویژه اینکه چای سبب افزایش حجم ادرار می‌شود.

انتهای پیام/70028/ق30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول