به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، حمیدرضا گرایلی ظهر امروز در نشست خبری در محل فرماندهی پلیس راهنمایی و رانندگی خراسانرضوی رعایت نکردن حق تقدم را عمدهترین عامل تصادفات رانندگی در شهر مشهد دانست و اظهار کرد: پس از رعایت نکردن حق تقدم، رعایت نکردن فاصله طولی، به ویژه در بزرگراههای شهری و تغییر مسیر ناگهانی عمدهترین عوامل بروز تصادفات رانندگی در مشهد است.
وی افزود: بیشترین متوفیان تصادفات رانندگی در محیط شهری را نیز عابران پیاده و راکبان موتورسیکلت تشکیل میدهند.
گرایلی با بیان اینکه سال به سال آمار تصادفات فوتی شهری در استان خراسانرضوی کاهش پیدا میکند، این اتفاق را ناشی از توجه بیشتر مردم به قوانین اعلام کرد.
وی افزود: در سه ماه اول امسال شاهد کشته شدن 15 نفر در تصادفات رانندگی شهری در استان بودیم که این آمار نسبت به مدت مشابه سال قبل 11 درصد کاهش نشان میدهد.
فرمانده پلیس راهنمایی و رانندگی استان خراسانرضوی تاکید کرد: در سه ماه نخست سال 92، 17 هزار و 64 خودرو و 24 هزار و 445 موتورسیکلت در استان توقیف شده و 13 هزار و 610 مورد عبور از چراغ قرمز و 25 هزار و 498 مورد تخلف عبور از محل ممنوع به ثبت رسیده است، ضمن اینکه 150 خودرو نیز پلاک تعمیر دریافت کردهاند.
وی افزود: در این مدت 24 هزار و 683 خودرو در مشهد به دلیل سرعت غیرمجاز اعمال قانون شدهاند که بیشتر این اعمال قانونها توسط دوربینهای کنترل سرعت نصب شده در بزرگراهها که به تازگی توسط سازمان ترافیک مشهد افزایش داشتهاند انجام شده است.
فرمانده پلیس راهنمایی و رانندگی استان خراسانرضوی در ادامه تاکید کرد: مردم بعضا از برخورد پلیس با پارک دوبل و پارک در حریم تقاطعها گلهمند هستند، اما عقل و نفع اجتماعی حکم میکند که با این تخلف برخورد شود و ما قاطعانه با پارک دوبل، پارک در پیادهروها و پارک در حاشیه تقاطعها برخورد میکند.
گرایلی در ادامه به آموزش رانندگان حمل و نقل عمومی بار و مسافر اشاره و تصریح کرد: این طرح به تازگی و پس از محول شدن ساماندهی حمل و نقل بار به شهرداری مشهد شروع شده که در آن رانندگان وسایل حمل و نقل بار 10 ساعت آموزشهای لازم را دیده و گواهی دریافت میکنند و از این پس یکی از ملاکهای ارزیابی عملکرد شرکتهای حمل و نقل بار، شرکت در دورههای آموزشی است.
فرمانده پلیس راهنمایی و رانندگی استان خراسانرضوی به بررسیهای پلیس برای طرح جدید ساماندهی تردد وسایل نقلیه سنگین و نیمه سنگین در مشهد اشاره و تاکید کرد: در طرحی که ما در نظر داریم، شهر به سه منطقه تقسیم میشود، شامل منطقه یک که اطراف حرم مطهر رضوی را دربر میگیرد و در آن عبور مرور خودروهای سنگین و نیمه سنگین میسر نیست، منطقه دو مانند احمدآباد که دارای ترافیک در ساعاتی خاص است و عبور و مرور خودروهای سنگین در ساعتی خاص ممکن است و منطقه سه مانند قاسمآباد که منطقه آزاد است و منعی برای عبور خودروهای سنگین وجود ندارد.
وی افزود: در این طرح با توجه به نوع فعالیتهایی که در هر منطقه انجام میشود، ساعتی برای عبور و مرور تعیین میشود، به عنوان مثال در منطقه یک نیاز به پخش دارو وجود دارد، بنابراین نمیتوان به کل ورود خودروهای سنگین را منع کرد، بر این اساس عبور و مرور این قبیل خودروها از ساعت 10 شب تا صبح مجاز میشود.
وی ادامه داد: در منطقه دو، در ساعاتی که ترافیک نداریم این خودروها میتوانند عبور کنند و در منطقه سه نیز عبور و مرور آنها در تمام ساعات شبانهروز آزاد است.
گرایلی خاطرنشان کرد: برای اجرای بهتر این طرح جلساتی با شهرداری مشهد و اصناف نیز برگزار میشود تا با استفاده از نظرات آنها، طرحی اجرا شود که هم برای مردم و هم برای اصناف منفعت داشته است.
گرایلی در ادامه در پاسخ به سئوالی در ارتباط با اجرای طرح ترافیک زوج و فرد در مشهد، تصریح کرد: این طرح به دلیل آماده نبودن زیرساختهایش اجرا نشد و موکول به بعد از ماه رمضان شد و در حال حاضر عملیات نصب دوربینها و تابلوهای محدوده طرح در حال انجام است و نیروی انسانی لازم نیز تامین و در زمان اعلام شده اجرایی میشود.
فرمانده پلیس راهنمایی و رانندگی استان خراسانرضوی همچنین در ارتباط با برخورد با خودروهای شیشه دودی تصریح کرد: برخورد با شیشه دودی خودروها دستورالعمل خاص دارد و ما تنها با خوردهایی برخورد میکنیم که شیشههایشان به نحوی دودی شده باشد که نتوان از بیرون، درون خودرو را دید.
وی افزود، برخی خودروهای خارجی شیشههای دودی اصلی دارند که استاندارد است و برخی خودروهای ایرانی نیز به وسیله برچسبهایی دودی شدهاند که درون خودرو را میتوان از بیرون دید، که این موارد تخلف نیست.
وی ادامه داد: برخی افراد نیز به دلیل برخی بیماریها باید شیشههای خودرو را دودی کنند که آنها برای اینکار باید به پلیس راهنمایی رانندگی مراجعه کرده و پس از تایید کمیسیون پزشکی، مجوز دودی کردن شیشه خودروی خود را دریافت کنند.
گرایلی در ارتباط با برخورد با راکبان متخلف موتورسیکت نیز گفت: موتورسیکلتها نیز دارای پلاک ملی شدهاند و این پلاکها به نام شخص صادر میشود، بنابراین دیگر راهی برای گریز از جریمه و اعمال قانون نیست.
وی افزود: ماموران ما با تخلفات راکبان موتورسیکلت با جدیت برخورد میکنند.
فرمانده پلیس راهنمایی و رانندگی استان خراسانرضوی به ماه مبارک رمضان اشاره و تصریح کرد: در ماه رمضان سال گذشته شاهد بودیم برخی رانندگان و سرنشینان خودروها در درون خودرو اقدام به استعمال دخانیات میکردند، امسال بنابر دستورالعمل نیروی انتظامی روزهخواری و استعمال دخانیات در ماه رمضان در ملأعام به هر نحوی ممنوع است و اگر کسی عذری دارد، باید در خفا به استعمال بپردازد.
وی افزود: خودرو مکان شخصی نیست و در صورت مشاهده استعمال دخانیات توسط راننده یا سرنشینان، ماموران راهنمایی و رانندگی با آنها برخورد و خودرو اعمال قانون میشود.
انتهای پیام/70005/ق40/ض1002