اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل پزشکی قانونی مازندران:

29 درصد مجوز سقط درمانی مازندران مربوط به تالاسمی است

مدیرکل پزشکی قانونی مازندران گفت: 29 درصد مجوز سقط درمانی مازندران مربوط به تالاسمی ماژور است.

29 درصد مجوز سقط درمانی مازندران مربوط به تالاسمی است

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری به نقل از روابط عمومی پزشکی قانونی مازندران، علی عباسی گفت: 89 درصد از مجوز سقط درمانی صادر شده مربوط به بیماری‌های جنینی و 11 درصد برای اندیکاسیون مادری است.

وی گفت: در سه ماهه اول سال جاری مجوز 38 مورد سقط درمانی صادر شده که  29 درصد آن مربوط به تالاسمی ماژور بود.

این مسئول در رابطه با بیشترین موارد تصریح کرد: 10 مورد از این تعداد به میزان 29 درصد مربوط به تالاسمی ماژور، هفت مورد به میزان 21 درصد هیدروپس جنینی، پنج مورد به میزان 15 درصد سندروم داون بوده است.

عباسی در مورد سنین مادران برای سقط درمانی خاطرنشان کرد: متوسط سن مادران در مورد سندروم داون 37 سال بوده که بالاترین سن 43 و کمترین سن 21 سال است و در مورد اندیکاسیون مادری سن ختم حاملگی دو ماه بوده که نشان‌دهنده مراجعه به موقع و زود‌هنگام برای ختم بارداری و نجات جان مادر است.

مدیرکل پزشکی قانونی مازندران با اشاره به اینکه در قانون، مجازات‌هایی برای پزشکان و ماماهایی که در امر سقط جنایی دست داشته باشند تعریف شده است، گفت: براساس ماده 624 قانون مجازات اسلامی اگر طبیب، ماما، داروفروش یا اشخاصی که با عنوان طبابت فعالیت می‌کنند و یا وسایل سقط جنین را فراهم کنند از دو تا پنج سال محکوم خواهند شد و حکم پرداخت دیه برای آنها صادر خواهد گردید.

وی با اشاره به اینکه تنها یک مورد از وظایف پزشکی قانونی که بررسی آن نیازی به دستور مقام قضایی ندارد رسیدگی به موارد درخواست سقط جنین درمانی است، گفت: نیمی از افرادی که برای دریافت مجوز سقط درمانی به مراکز پزشکی قانونی مراجعه می‌کنند به علت اقدام دیرهنگام بعد از چهار ماهگی موفق به دریافت این مجوز نمی‌شوند چراکه یکی از نکات اساسی در صدور مجوز سقط جنین توسط پزشکی قانونی رعایت محدوده زمانی تعیین شده یعنی پیش از 19 هفتگی است و دلیل آن حرمت سقط جنین پس از ولوج روح است.

این مسئول پزشکی قانونی مازندران افزود: بنابراین رعایت مهلت اهمیت زیادی دارد چراکه اگر در مواردی یک پزشک وجود نقص جدی در جنین را تشخیص بدهد و یا اندیکاسیون‌های جنینی یا مادری سقط محرز باشد باید قبل از چهار ماهگی فرد را به مراکز پزشکی قانونی معرفی کند تا پس از بررسی‌های لازم مجوز سقط درمانی صادر شود.

عباسی تصریح کرد: بر اساس قانون سقط جنین درمانی مصوب 1384 در مجلس شورای اسلامی که در آن مجوز ختم حاملگی قبل از چهار ماهگی را با شرایط مندرج در قانون و دستورالعمل‌های آن برعهده سازمان پزشکی قانونی کشور گذاشته است.

وی بیان داشت: در خصوص زمان ولوج روح در جنین زمان‌های مختلفی از سوی فقها و اندیشمندان اسلامی ارایه شده است که زمان ولوج روح در کتب فقهی و روایی بین چهار ماه و نیم یا پنج ماهگی و یا محسوس شدن حرکات جنین توسط مادر تعبیر شده است.

انتهای پیام/2296/ط30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول