اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برای نخستین‌بار در کشور انجام شد

برداشت محصول گوجه‎فرنگی به وسیله کمباین در مزارع رامیان

با حضور مسئولان استانی و شهرستانی برای نخستین‌بار در کشور، محصول گوجه‎فرنگی در مزارع بخش فندرسک رامیان به وسیله کمباین برداشت شد.

برداشت محصول گوجه‎فرنگی به وسیله کمباین در مزارع رامیان

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، جشنواره برداشت گوجه‎فرنگی که همه ساله در شهرستان رامیان برگزار می‎شود، امسال هم با حضور مسئولان استانی و شهرستانی و همچنین کشاورزان خوب محدوده شهرستان رامیان در مزرعه نمونه کشاورزی الزهرا واقع در بخش فندرسک برگزار شد و برداشت گوجه‎فرنگی به وسیله کمباین که برای نخستین‌بار در سطح کشور انجام می‌شد، از بخش‌های جالب توجه این جشنواره بود. 

شهرستان رامیان 55 درصد گوجه گلستان را کشت می‎کند

مدیر جهاد کشاورزی رامیان امروز در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در گرگان در خصوص کشت محصول گوجه‎فرنگی در این شهرستان گفت: در حال حاضر سه هزار و 200 هکتار از اراضی شهرستان زیرکشت گوجه‎فرنگی قرار دارد.

حمزه مهاجر اظهار داشت: با توجه به سطح زیرکشت گوجه‎فرنگی استان که پنج هزار و 800 هکتار است، شهرستان رامیان 55 درصد گوجه گلستان را کشت و ضمن دارا بودن رتبه اول کشت این محصول در سطح استان، یکی از قطب‎های گوجه‎فرنگی کشور به شمار می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: برداشت گوجه‎فرنگی به وسیله کمباین فواید زیادی دارد که کاهش هزینه برداشت، تسریع در جمع‎آوری این محصول و جلوگیری از پوسیدگی و آفتاب‎زدگی از مهم‌ترین عوامل آن به شمار می‎رود. 

تلاش جهاد کشاورزی رامیان برای به دست آوردن محصولات ارگانیک

مدیر جهاد کشاورزی رامیان اضافه کرد: یکی دیگر از برنامه‎های مدیریت جهاد کشاورزی استان و شهرستان رامیان تلاش برای به دست آوردن محصولات ارگانیک است که در حال حاضر در سطح دو هزار و 200 هکتار از اراضی منطقه زنبور تریکو گراما و در سطح یک‎هزار و 200 هکتار هم براگون رهاسازی شده است.

مهاجر اذعان داشت: امید می‎رود در سایه تعامل کشاورزان با کارشناسان جهاد کشاورزی برنامه‎های دیگری در راستای تولید غذای سالم اجرا شود تا ضمن افزایش تولیدات گیاهی ارگانیک، منابع آبی و خاکی را از خطر آلودگی دور کنیم. 

برگزاری جشن برداشت گردو در روستاهای کوهستانی رامیان انجام می‎شود

مدیر جهاد کشاورزی رامیان با اشاره به برگزاری جشنواره توت‌ فرنگی در روستای شفیع‎آباد فندرسک، برگزاری جشنواره برداشت کلزا در روستای کنیزک دلند و برگزاری جشن برداشت گوجه‎فرنگی در مزرعه نمونه الزهرا، اذعان داشت: در آینده نزدیک برگزاری برداشت گردو در روستاهای جنوب رامیان که از آب و هوای کوهستانی برخوردار هستند را جشن خواهیم گرفت.

مهاجر ادامه داد: کشت گردو، فندق و زیتون چند سال است که در اراضی شیب‎دار و کوهستانی آغاز و برگزاری این جشن نشان می‌دهد که مطالعات انجام شده در این منطقه به منظور ارتقای سطح کیفی و کمی محصولات کشاورزی یک برنامه هدفمند و مثبت خواهد بود. 

برگزاری جشن برداشت پنبه هدف بعدی کشاورز نمونه گلستانی

کشاورز نمونه گلستانی و مالک مزرعه نمونه الزهرا که با کشت بیش از یک‎هزار هکتار گوجه‎فرنگی یکی از بزگترین گوجه‎کاران کشور محسوب می‎شود، نیز در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در گرگان گفت: تمام عملیات مربوط به کاشت، داشت و برداشت این محصول به روش‎های نوین و مطابق استانداردهای جهانی صورت گرفته و محصولی که امروز به وسیله کمباین برداشت می‎شود، کیفیت بسیار خوبی برای تهیه رب و سس گوجه‎فرنگی دارد.

سیدحسین حسینی‎مقدم ادامه داد: یکی از اصلی‎ترین عواملی که بنده را مجاب به خریداری دو دستگاه کمباین برداشت گوجه‎فرنگی کرد، مشکلات مربوط به برداشت گوجه‎فرنگی و کمبود نیروی انسانی بود که نهایتاً ضررهای زیادی را متوجه مزارع گوجه‎فرنگی می‎کرد.

وی افزود: خوشبختانه امروزه با استفاده از این تکنولوژی ضمن برطرف کردن این نقیصه گام مهمی هم برای تحقق شعار سال مقام معظم رهبری در حوزه کشاورزی استان گلستان برداشته شده است.

کشاورز نمونه گلستانی با اشاره به برنامه‎ریزی‎های دولت در بخش مکانیزاسیون کشاورزی، عنوان کرد: طرح و برنامه‎های ارائه شده خوب است، اما نیازمند حمایت بیشتری است، چراکه بسیاری از کشاورزان گلستانی به خاطر شرایط نامساعد اقتصادی و بالا بودن هزینه‎ها توان انجام برنامه‎های جهاد کشاورزی را ندارند که برای نمونه می‌توان به کند بودن استفاده از سیستم آبیاری تحت فشار اشاره کرد.

حسینی‎مقدم در پایان ضمن تقدیر از همه آنهایی که برای برگزاری این جشن به مزرعه نمونه الزهرا آمده بودند، تصریح کرد: هدف بعدی من برگزاری جشن برداشت محصول پنبه است که تحقق آن بدون همراهی مسئولان و کشاورزان خوب استان امکان‎پذیر نیست که امیدواریم در سایه این همدلی و مساعدت‎ها و با توکل به خدا این جشن برگزار شود و کشت پنبه به بهترین شکل ممکن در گلستان احیا شود.

اضافه می‎شود؛ برگزاری کارگاه آموزشی تولید محصولات ارگانیک و آشنایی با آفات گوجه‎فرنگی، پرواز پاراگلایدرسوارانی که پرچم جمهوری اسلامی ایران را حمل می‎کردند بر فراز مزارع کشاورزی و اجرای موسیقی محلی شهرستان‎های رامیان و علی‎آبادکتول و برداشت گوجه‎فرنگی به وسیله کمباین در حضور رضا صابری، نماینده مردم رامیان در مجلس شورای اسلامی، محمدتقی سوخته‎سرایی، فرماندار شهرستان رامیان، اسماعیل اسفندیاری‌پور، معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان و سایر مسئولان و همچنین مردم از دیگر بخش‎های این جشنواره بود.

انتهای پیام/2307/ذ40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول