اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

راه‌هایی برای حفاظت از پوست در برابر نور خورشید

هوا که گرم می‌شود و نور خورشید شدت بیشتری پیدا می‌کند، پوست بسیاری از افراد از حالت طبیعی خارج می‌شود، اما در این میان استفاده از ضدآفتاب‌ها می‌تواند، راه مناسبی برای جلوگیری از برخی عوارض پوستی و حفظ سلامت و زیبایی پوست باشد.

راه‌هایی برای حفاظت از پوست در برابر نور خورشید

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، بازار ضد آفتاب‌ها با گرم شدن هوا گرم‌تر می‌شود و باید به این نکته توجه داشت که استفاده از ضد آفتاب‌ها به‌ویژه برای مردم جنوب‌ ایران و استان کرمان امری ضروری است. 

چگونگی عملکرد ضدآفتاب‌ها بر روی پوست

مواد تشکیل‌دهنده کرم‌های ضدآفتاب به دو روش از پوست محافظت می‌کنند؛ به این ترتیب که یا پرتوهای ماورای بنفش خورشید را جذب و راه عبور آن را مسدود کرده و یا اینکه پرتوهای ماورای بنفش را منعکس و متفرق می‌کنند.

کرم‌های ضدآفتاب بر اساس میزان توانایی آنها در جذب و دفع پرتوهای ماورای بنفش درجه‌بندی می‌شوند که میزان حفاظت در برابر خورشید یا SPF نام دارد. 

چگونه کرم ضدآفتاب با SPF مناسب را انتخاب کنیم

بهترین کرم ضدآفتاب، آن است که برای نوع پوست شما ایمنی کافی به وجود بیاورد، توجه کنید که مشورت با پزشک در انتخاب کرم ضدآفتاب مناسب توصیه می‌شود؛ به ویژه اگر شما از داروهایی که حساسیت به نور را افزایش می‌دهند، استفاده می‌کنید یا پوست بسیار حساسی دارید. 

نحوه استفاده از ضدآفتاب

قبل از مصرف کرم ضدآفتاب‌ از کرم مرطوب‌کننده و یا از کرم ضدآفتاب‌ محتوی مرطوب‌کننده استفاده کنید، ضدآفتاب‌ باید در تمام نقاط باز بدن به‌ویژه صورت، گوش‌ها، گردن، قسمت‌های فوقانی سینه، پشت دست‌‌ها، قسمت‌های بدون موی سر در مردان استفاده شود. 

کودکان و آقایان هم باید ضدآفتاب بزنند

پوست کوچولوها هم در برابر اشعه ماورای بنفش خورشید بسیار حساس است، بنابراین باید وقتی سری به فروشگاه می‌زنید، یک کرم مناسب هم برای کوچولویتان بخرید.

نوع کرم ضدآفتاب کودکان باید به شکلی انتخاب شود که استفاده از آن راحت باشد و به داخل چشم و یا دهان آنها وارد نشود؛ همچنین از محصولات مخصوص کودکان استفاده کنید، چرا که این‌گونه محصولات ملایم‌تر و مناسب‌تر هستند.

از محصولاتی که روی آنها برچسب‌های «بدون مواد تحریک‌کننده»، «بدون عطر و مواد خوشبو کننده» و یا «ضدحساسیت» نوشته شده، استفاده کنید. 

بسیاری از آقایان از مالیدن کرم ضدآفتاب به صورتشان طفره می‌روند، چرا که اعتقاد دارند این کرم‌ها پوستشان را روشن می‌کنند و پوستشان مانند بانوان به نظر می‌آید، اما این دلیل خوبی برای استفاده نکردن از کرم‌های ضدآفتاب نیست، چرا که بیشتر آقایان در فضای آزاد مشغول به کارند و همین کار در فضای آزاد و در برابر نور خورشید شانس آسیب پوستشان را در برابر این اشعه افزایش می‌دهد.

آقایان باید از کرم‌های ضدآفتاب با نمره SPF بالاتری استفاده کنند و در فاصله‌های زمانی کوتاه‌تری نیز آن را روی پوست خود تجدید کنند. 

ضد آفتاب از شیوع سرطان می‌کاهد

کارشناس اداره نظارت بر مواد خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: برای انتخاب ضدآفتاب مناسب با پوست خود با متخصص پوست مشورت کنید.

رویا سلطانی‌نژاد با ارائه توصیه‌هایی برای استفاده از کرم‌های ضدآفتاب افزود: استفاده از کرم‌های ضدآفتاب می‌تواند از شیوع سرطان‌های پوست بکاهد، اما نباید استفاده از ضدآفتاب سبب شود که فرد مدت زیادی در زیر تابش مستقیم آفتاب قرار گیرد و خود را از خطرات مصون بداند.

وی عنوان کرد: بهتر است در تابستان و در ساعت‌های 10 صبح تا پنج بعد از ظهر حتی‌المقدور به مدت طولانی پوست خود را در معرض تابش مستقیم آفتاب قرار ندهیم. 

زمان مناسب برای استفاده از ضد آفتاب

این کارشناس اداره نظارت بر مواد خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه توصیه کرد: ضدآفتاب را باید نیم ساعت قبل از خروج از منزل بر روی تمام مناطق در معرض تابش آفتاب پوست شامل صورت، دست‌ها و بدن استفاده و هر دو ساعت تمدید کرد.

سلطانی‌نژاد با تأکید بر اینکه در تمام فصول باید از ضدآفتاب‌ها استفاده کرد و استفاده از ضدآفتاب‌ها منحصر به فصل خاصی نیست، اظهار داشت: اما قدرت ضدآفتاب را می‌توان در فصول مختلف تغییر داد.

وی بیان کرد: در صورت شستن صورت، تعریق زیاد و یا راهپیمایی در مسیرهای طولانی باید مجدداً از ضدآفتاب استفاده کرد و ضدآفتاب‌هایی که ضد آب هستند، نسبت به انواع دیگر در برابر عرق کردن دوام بیشتری دارند.

این کارشناس اضافه کرد: در صورت شنا در استخرهای سرباز و یا در محل‌هایی که در مقابل اشعه آفتاب هستند باید از ضدآفتاب به ویژه انواع مقاوم به آب استفاده کرد. 

در روزهای ابری هم از ضد آفتاب استفاده کنید 

سلطانی‌نژاد ابراز داشت: روزهای ابری هم به اندازه روزهای آفتابی مهم هستند و حتی وقتی هوا خیلی هم گرم نباشد یا حتی زیر درختان باید از ضد آفتاب استفاده کرد، چرا که ممکن است آفتاب سوختگی یا آسیب‌های پوستی روی دهد.

وی عنوان کرد: به هر چیز غیرعادی روی پوستتان مثل تغییر رنگ، رشد خال‌ها و یا ایجاد لکه‌های پوستی دقت داشته باشید و به پزشک مراجعه کنید.

سلطانی‌نژاد ابراز داشت: از تمام روش‌های برنزه‌کننده پوست خودداری کنید، چرا که موجب بروز سرطان پوست و چروک‌های پوستی می‌‌شود. 

استفاده از کرم‌های ضدآفتاب ضروری است

یک داروساز در کرمان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمان، با بیان اینکه بعضی از مواد آرایشی، بهداشتی و برای سلامت پوست لازم هستند، اظهار داشت: پوست باید مرطوب باشد و مراقبت از پوست در بعضی از نقاط مانند مناطق خشک و محیط‌هایی ضروری است که در برابر بادهای گرم قرار دارد.

محمد حسیبی خاطر نشان کرد: استفاده از کرم‌های ضد‌آفتاب ضروری است، چرا که آفتاب می‌تواند، موجب بروز لکه‌های پوستی، افزایش کک و مک و چروکیدگی پوست شود. 

وی با اشاره به اینکه شستشوی پوست لازم است، افزود: بعضی از کرم‌ها بهبود دهنده‌های پوست هستند. 

یک راه برای تشخیص تقلبی بودن مواد آرایشی

این دکتر داروساز بیان کرد: با توجه به قیمت‌های مواد آرایشی می‌توان تا حدودی تقلبی بودن یا نبودن آن را تشخیص داد.

حسیبی متذکر شد: در صورت شستن صورت،‌ تعریق زیاد،‌ شنا کردن و ... باید ضدآفتاب دوباره استفاده شود و توصیه می‌شود در صورتی که در مقابل آفتاب هستید حداقل هر دو تا چهار ساعت دوباره ضدآفتاب بزنید. 

==============

گزارش از مهسا حقانیت

==============

انتهای پیام/80019/ذ40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول