اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر نظارت بر داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز خبر داد

شیوع بیماری‌های پوستی با داروهای قاچاق عطاری

مدیر نظارت بر دارو و فرآورده‌های بیولوژیک و مواد دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: برخی داروهای قاچاق عطاری کاهش وزن موجب مشکلات جدی پوستی شده‌اند.

شیوع بیماری‌های پوستی با داروهای قاچاق عطاری

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی این شهر، دکتر حسام درستی اظهار داشت: در استان فارس مراکز غیررسمی از جمله برخی از عطاری‌ها، سوپرمارکت‌ها در نقاط خاصی از شهرها، تعدادی از آرایشگاه‌ها و مراکز ورزشی و بدنسازی، به مراکز تامین داروهای قاچاق تبدیل شده است.

وی افزود: به صورت مکرر شکایاتی از این مراکز داشته‌ایم که منجر به آسیب‌های جسمی قابل توجهی به بیماران شده است.

این مسئول اضافه کرد: یکی از شایع‌ترین شکایت‌ها در این زمینه استفاده از داروهای قاچاق افزایش یا کاهش وزن است که در برخی از عطاری‌ها عرضه می‌شود و مشکلات جدی مانند تخریب کبد، تغییر پوست، واکنش‌های حساسیتی اعضای مختلف بدن نسبت به دارو، ایجاد مشکلات جدی گوارشی و حتی مرگ آنی ناشی از مصرف این داروهای قاچاق را به دنبال دارد.

درستی بیان کرد: مصرف و عوارض داروهای قاچاق در سطح این استان، زنگ خطری است که موجب می‌شود هرگونه استفاده از این فرآورده‌ها به طور جدی ممنوع اعلام شده و همشهریان نیز باید در این زمینه توجه لازم را داشته باشند.

وی گفت: توصیه همیشگی ما این است که مردم داروهای مورد نیاز خود را از محل رسمی یعنی داروخانه‌ها تامین کنند و حتی اگر قیمت دارو و مکمل‌ها در محل داروخانه با مراکز غیرمجاز متفاوت باشد، برای حفظ سلامتی خود هرگز از مراکز غیرمجاز خرید نکنند.

این مسئول ادامه داد: قیمت دارو فقط از طریق شورای قیمت‌گذاری کشوری تعیین شده و مواردی که در بازار قاچاق به قیمت پایین‌تر ارائه می‌شود، به یقین فاقد اثربخشی و ایمنی است.

درستی همچنین گفت: دارونامه کشوری ما برای تمام بیماری‌ها داروی مناسبی را انتخاب کرده و پاسخگوی خوبی برای درمان بیماری‌های موجود در ایران است.

وی تصریح کرد: سازوکار تهیه داروهای جدید که برخی از پزشکان متخصص تجویز می‌کنند نیز با عنوان داروهای تک‌نسخه‌ای وجود دارد و توسط دانشگاه علوم پزشکی قابل تهیه است.

این مسئول در ادامه تصریح کرد: از تمام همشهریان تقاضا می‌شود که برای هرگونه تامین داروهای کمیاب و یا حتی داروهایی که در دارونامه کشور وجود ندارد از طریق معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز اقدامات لازم را انجام دهند.

درستی گفت: پدیده قاچاق با توجه به درآمدهای اختصاصی نامشروعی که ایجاد می‌کند در هر کشور بر اساس ساختار اجتماعی و اداری آن درصدی از فعالیت‌های اقتصادی را به خود اختصاص می‌دهد که در حوزه دارو نیز این پدیده در تمام دنیا وجود دارد.

وی ابراز داشت: در ایران با توجه به سهم تولید داخلی و پاسخگویی منطقی به نیازهای درمانی کشور، سهم داروهای قاچاق بسیار ناچیز بوده اما در عین حال با توجه به مخاطراتی که این پدیده برای سلامت افراد جامعه ایجاد می‌کند، بسیار مهم و غیرقابل چشم‌پوشی است.

درستی افزود: تنوع داروهایی که در بازار قاچاق کشور وجود دارد از دیرباز به ترتیب شامل داروهای سقط جنین، مخدرها، محرک‌ها، داروهای مورد استفاده در بدن‌سازی و ورزش، داروهای کاهنده یا افزاینده وزن، داروهای جنسی و مکمل‌های دارویی است.

انتهای پیام/2448/ق/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول