اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برای نخستین‌بار صورت گرفت

صدور مجوز تولید نشاء توت‌فرنگی در جنوب‌ کرمان

مسئول بخش تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال جنوب کرمان گفت: مجوز نخستین نهالستان تولید نشاء توت‌فرنگی در جنوب‌شرق کشور در جنوب کرمان صادر شد.

صدور مجوز تولید نشاء توت‌فرنگی در جنوب‌ کرمان

علی خوشنام امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در جیرفت اظهار داشت: مجوز نخستین نهالستان تولید نشاء توت‌فرنگی در جنوب شرق کشور توسط مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال با همکاری بخش‌های اجرایی سازمان جهادکشاورزی و نظارت بخش تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال جیرفت و کهنوج در جنوب کرمان صادر شد.

وی افزود: شیوع آفات و بیماری‌ها به ویژه آفات و بیماری‌هایی که قبلاً در منطقه‌ای وجود نداشته، به وسیله انتقال بذر و نهال آلوده‌ای است که وارد منطقه شده است.

خوشنام تصریح کرد: به دلیل عدم تولید نشاء سالم و استاندارد توت‌فرنگی در منطقه در سال‌های اخیر کشاورزان تولید کننده این محصول در منطقه با مشکلات زیادی از جمله هزینه زیاد حمل و نقل نشاء مورد نیاز از فواصل دور و گاها آلوده بودن و ناسازگاری نشاء‌ها در منطقه مواجه می‌شدند.

وی عنوان کرد: بر همین اساس و با توجه به نیاز شدید گلخانه‌داران جنوب کرمان به تهیه نشاء سالم و استاندارد که از نیازهای اساسی برای تولید اقتصادی در هر گلخانه است و وجود مناطق معتدل و کوهستانی مناسب برای احداث خزانه توت‌فرنگی در جنوب کرمان و اهمیت زیاد ایجاد خزانه سالم و استاندارد در منطقه، پس از بررسی‌های انجام شده توسط کمیته فنی تولید نهال جنوب کرمان و ارائه نظریه کارشناسان در زمینه مستعد بودن مناطق کوهستانی برای تولید نشاء این محصول، در سال جاری نخستین مجوز تولید نشاء توت‌فرنگی صادر شد.

مسئول بخش تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال جنوب کرمان افزود: این خزانه در جنوب کرمان در شهر ساردوئیه از توابع شهرستان جیرفت احداث و در سال جاری پاسخگوی نشاء توت‌فرنگی قسمت زیادی از گلخانه‌های منطقه است و امیدواریم در آینده با گسترش سطح زیر کشت خزانه توت‌فرنگی بتواند، نیاز منطقه جنوب‌شرق کشور به نشاء سالم و استاندارد را پاسخگو باشد.

انتهای پیام/2655/ح20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول