اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

درخشش مردان سیستان و بلوچستانی در میادین بین‌المللی ووشو

رشته ورزشی ووشو از جمله رشته‌های پر طرفداری است که بسیاری از جوانان و نوجوانان سیستان و بلوچستان را به سوی خود کشانده به طوری که در میادین ملی و بین‌المللی از درخشش چشمگیری برخوردار هستند.

درخشش مردان سیستان و بلوچستانی در میادین بین‌المللی ووشو

به گزارش خبرگزاری فارس در زاهدان، رشته ورزشی ووشو از جمله رشته‌های پر طرفداری است که بسیاری از جوانان و حتی نونهالان مرز و بوم سیستان و بلوچستان را به سوی خود کشانده به طوری که جایگاه این رشته ورزشی در میادین ملی و بین‌المللی در چند سال اخیر از رشد چشمگیری برخوردار بوده است.

با نگاهی به تاریخچه این رشته ورزشی در می‌یابیم که چین به عنوان یک سرزمینی است که هنرهای رزمی در آنجا شروع به شکل‌گیری کرده و می‌تواند موضوعی برای پیدا کردن سرنخ و ریشه ابداعی این‌گونه هنرها باشد.

هنرهای رزمی در ابتدا در کشور چین به صورت یک حالت دفاع شخصی تمرین می‌شده که آن را «چیاهو» می‌نامیدند، آنگاه به مرور زمان بعضی از حرکات آن تغییر یافته است.

هیئت ووشو از سال 1383 فعالیت رسمی خود را در استان سیستان و بلوچستان آغاز کرد.

رشته ورزشی ووشو در سیستان و بلوچستان تاکنون توانسته موفقیت‌های چشمگیری را در سطح ملی و بین‌المللی کسب نماید در همین راستا خبرنگار فارس در زاهدان با عباس شیبک رئیس هیئت ووشو سیستان و بلوچستان گفت‌وگویی را انجام داده است که در پی می‌خوانیم...

30 هزار ووشوکار در سیستان و بلوچستان فعالیت دارند

رئیس هیئت ووشو سیستان و بلوچستان با اشاره به عمده اقدامات مؤثر رشته ورزشی ووشو در این استان اظهار داشت: برای حفظ و ارتقا جایگاه تمام رشته‌های ورزشی باید مسئولان و دست اندرکاران دست در دست هم دهند تا فضای مناسبی برای تمرین و آموزش هر چه بیشتر این رشته‌ها فراهم شود و بر مشکلات فائق آیند.

وی افزود: برنامه‌های علمی و مدونی در سیستان و بلوچستان دال بر این قضیه است که استقبال خوبی از رشته‌های ورزشی و به ویژه هنر رزمی شده و بیشتر مردم رشته ورزشی ووشو را به عنوان رشته پایه، اصیل و آکادمیک می‌شناسند.

این قهرمان آسیا و جهان بیان داشت: در سطح این استان بیش از 60 درصد آقایان و 40 درصد از بانوان در رشته ورزشی ووشو فعالیت دارند.

شیبک گفت: تمام ورزشکاران باید با تمام وجود وقت خود را در پی اندوختن تجربه بگذارند تا بتوانند با کسب مدال‌های پر افتخار طلایی، الگویی مناسب و درخور شأن با رسالت انسانی برای کشورشان باشند.

وی عنوان کرد: در حال حاضر در سراسر استان، 30 هزار ورزشکار سازمان یافته در بیش از 50 سالن در رشته ورزشی ووشو فعالیت دارند.

رئیس هیئت ووشو سیستان و بلوچستان ادامه داد: خوشبختانه امکانات این هیئت تکافوی نیاز ورزشکاران مبتدی، متوسط و تا حدودی حرفه‌ای است.

شیبک اضافه کرد: نبود اسپانسر و حامی مالی، یکی از دغدغه‌های اصلی برای ادامه این رشته ورزشی در استان و به ویژه شهرستان زاهدان است که امیدواریم با توجه بیش از پیش مسئولان استانی، بتوانیم استعداد‌های ورزشکاران را پرورش و مشکلات سر راه ورزشکاران حل شود.

این مسئول ادامه داد: هیئت ووشوی استان در سال 89 موفق شد در رتبه 31 استانی، در سال 90 در رتبه 17 استانی و در اواخر سال 91 در رتبه 13 استانی، عنوان «هیئت ووشو نمونه استان» را به خاطر فعالیت‌های چشمگیرش کسب کند.

وی با اشاره به اینکه برای گسترش این رشته ورزشی با مشکلاتی مواجه هستیم گفت: بودجه‌ به اندازه کافی برای این رشته ورزشی در نظر گرفته نشده تا بتوانیم شاهد حضور تیم‌های ملی ووشو در رقابت‌های بین‌المللی باشیم.

قهرمان آسیا و جهان ادامه داد: در طول سال از کلاس‌های آموزشی ووشو استقبال چندانی نمی‌شود لذا به این نتیجه رسیده‌ایم که تنها راه استعدادیابی، ترغیب و تشویق جوانان و دانش‌آموزان به ورزش ووشو در فصل تابستان است.

ووشوی سیستان و بلوچستان مصصم برای کسب مدال‌های المپیک

رئیس هیئت ووشو سیستان و بلوچستان عنوان کرد: رشته ورزشی ووشو به عنوان مهم‌ترین هنر رزمی تحت پوشش این فدراسیون توانسته ورزشکارانی را به مسابقات استانی و کشوری اعزام کند و به موفقیت‌های چشمگیری دست یابد و به‌زودی هم شاهد کسب مقام‌هایی در المپیک خواهیم بود.

شیبک گفت: انتشار حرکاتی همچون فرم ساده تای چی چوان، چانگ چوان، حرکات شمشیر پهن و باریک، نیزه و چوب در سطوح مبتدی، متوسطه و عالی می‌تواند کمک شایانی برای گسترش این رشته در بین جوانان باشد.

وی اضافه کرد: تیم‌هایی به شکل آماتوری و حرفه‌ای در مراکز آموزشی و شهرها تشکیل شده به گونه‌ای که توانسته‌ایم شبکه عظیمی از فعالیت‌های ووشو را به ‌وجود آوریم.

این مسئول وضعیت ووشو بانوان استان را نیز مثبت ارزیابی کرد و ابراز داشت: رشته ورزشی ووشو در بخش بانوان در مسابقات استانی و کشوری، مدال‌آور بوده و در یک کلام این خود می‌تواند کمک بزرگی برای رسیدن به بالاترین نقطه قهرمانی بانوان استان باشد. 

مشکلات مالی از موفقیت ووشوکاران استان نمی‌کاهد

مربی تیم‌ ووشو بانوان زاهدان هم با اشاره به اینکه این رشته ورزشی تنها منحصر به کشورهای دیگر و به ویژه چین نیست گفت: امروزه ووشو به ‌صورت یک ورزش استاندارد و جهانی به مردم ارائه می‌شود و تمامی جوانان و نوجوانان می‌توانند برای شرکت در رقابت‌های قهرمانی، این رشته ورزشی را تمرین ‌کنند لذا ووشو به کشور خاصی اختصاص ندارد.

زینب عباسی ادامه داد: هنر رزمی ووشو به طورکلی درمسابقات استانی و یا کشوری در دو بخش اجرای فرم‌های «سنتی و چینی» به ‌صورت زیبا همراه با حرکات آکروباتیک و مبارزه آزاد بر روی سکو ارائه می‌شود و مقدم بر همه رشته‌های رزمی جهان است.

وی بیان داشت: در ورزش‌های رزمی مثل ووشو، فرد با توجه به متابولیسم و ترکیب بدن و مقدار انرژی مورد نیاز خود، باید تغذیه مناسبی داشته باشد که یکی از شاخص‌های متابولیسم بدن همان متابولیسم پایه بوده که برابر با مقدار انرژی است که بدن در حال استراحت می‌سوزاند.

این مسئول تصریح کرد: ووشو یک ورزش نیست بلکه همانند یک هنر، جوانان و حتی کودکان بالای سه سال را نیز به خود جلب کرده است. 

عباسی افزود: رمز موفقیت ورزشکاران سیستان و بلوچستان علم و هنر آنان بوده که این دو خود به تنهایی زاییده همه اطلاعات علمی در زمینه ورزش و تمرین است. 

وی گفت: با وجود تمام مشکلات شدید مالی، در سال‌های‌ گذشته ورزشکاران این استان توانسته‌اند در مسابقات ملی، مدال‌های‌ نقره و برنز را کسب کنند.

افتخارات ووشوکاران استان هر سال بیشتر می‌شود

یکی از بازیکنان رشته ورزشی ووشو با اشاره به اینکه بعد از هشت سال با آمدن هیئت مدیره جدید و برگزاری کلاس‌های مربیگری باعث شده سطح فنی ورزشکاران بالا رود

شهرکی گفت: با کسب نایب قهرمانی کشور بعد از چند سال، انگیزه‌ام در این رشته ورزشی افزایش یافت به طوری که توانستم توفیقات زیادی در این رشته کسب و با به دست آوردن مدال‌های بیشتر برای استانم افتخارآفرین باشم.

ناصر شهرکی افزود: همچنین تیم ووشوی استان با حضور پر قدرتش توانسته‌ همیشه مورد تحسین بسیاری از تیم‌های دیگر ورزشی قرار گیرد.

وی بیان داشت: امکانات این رشته ورزشی نسبت به سال‌های گذشته با وجود هیئت مدیره جدید خیلی بهتر شده است.

این بازیکن ادامه داد: از مسئولان استانی می‌خواهم که همیشه در کنار باشگاه‌ها و سالن‌های مخصوص رشته‌های ورزشی باشند و ورزشکاران و نوجوانان و جوانان با استعدادی که می‌توانند برای استانشان افتخارآفرین باشند، حمایت کرده و به آنها دلگرمی دهند، چرا که ورزشکاران استان تمام تلاششان را برای رفتن به مسابقات آسیایی و جهانی خواهند کرد.

شهرکی گفت: از همه مسئولان استانی از جمله استاندار، فرماندار و شهردار و... می‌خواهیم که با بودن در کنار ورزشکاران از آنان حمایت کنند زیرا رشد و ارتقا ورزش این استان به توجه آنان نیاز دارد.

صادق شیبک یکی دیگر از بازیکنان رشته ورزشی ووشو هم گفت: این استان ظرفیت‌های بسیار خوبی به لحاظ نیروی انسانی دارد که اگر در بخش ورزش سرمایه‌گذاری مطلوبی شود و حمایت مسئولان هم در کنار آن باشد شاهد رشد و شکوفایی ورزش سیستان و بلوچستان در تمامی میادین و عرصه‌های ملی و بین‌المللی خواهیم بود.

وی متذکر شد: تیم سپاه سلمان استان تنها اسپانسر ورزشکاران در لیگ برتر بوده و تمام تلاش خود را برای خدمت به ورزش این استان انجام داده و از هیچ حمایتی دریغ نورزیده است.

این ووشوکار اذعان داشت: رشته ووشوی استان نسبت به هشت سال گذشته، از رشد بی‌نظیر و چشمگیری برخوردار شده است.

امیدواریم با وجود استعدادهای بسیار خوب و درخشان ورزشی در بین نوجوانان و جوانان استان سیستان و بلوچستان در کنار حمایت و توجه ویژه مسئولان و با غلبه بر سکوهای قهرمانی و کسب مدال‌های پر افتخار ملی و جهانی، نگرش منفی که از این استان در اذهان عمومی تداعی شده از بین برود و سیستان و بلوچستان همچنان عنوان سرزمین دلاورمردان و شیر زنان را یدک بکشد.

=========

سعیده مرادقلی

=========

انتهای پیام/75002/ن40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول