اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در دیدار استاندار آذربایجان شرقی با سفرا و نمایندگان 15 کشور عنوان شد

ژاپن درپی توسعه روابط با ایران/ توسعه خطوط ریلی تهران ـ باکو

استاندار آذربایجان شرقی گفت: حضور سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی کشورهای مختلف در ایران نشان می‌دهد که فضای تبلیغاتی ایجاد شده علیه ایران بی‌اساس است و عموم شرکت‌کنندگان در همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری نیز به این مطلب اذعان دارند.

ژاپن درپی توسعه روابط با ایران/ توسعه خطوط ریلی تهران ـ باکو

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، احمد علیرضابیگی دیشب و امروز در دیدار با سفرا و نمایندگان 15 کشور شرکت‌کننده در چهارمین همایش بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری آذربایجان شرقی، با بیان این که آیا آثاری از تحریم در فضای ایران مشاهده می‌شود، افزود: با وجود تحریم‌ها و فشارهای جهانی، چیزی از رونق اقتصادی ما کم نشده و بخش خصوصی آذربایجان شرقی در کشورهای مختلف دنیا به فعالیت مشغول هستند.

وی با اشاره به این که رفت و آمد فعالان اقتصادی کشورها باعث شناخت بیشتر می‌شود، گفت: قطعا میهمانان ما که برای اولین بار در آذربایجان شرقی حضور می‌یابند متوجه شده‌اند که چقدر با خلاء اطلاعاتی مواجه بودند و موضوعات این استان تا چه اندازه می‌تواند برای آنها جذاب باشد.

علیرضابیگی با تاکید بر این که باید توانایی‌های خود را به اشتراک بگذاریم، افزود: برگزاری همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری، فرصتی برای آشنایی مسئولان، سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی کشورهای مختلف و معرفی قابلیت‌های یکدیگر است و امیدواریم این همایش فتح بابی برای دیدارهای آینده و توسعه روابط در همه زمینه‌ها باشد.

وی با بیان این که بخش قابل توجهی از شرکت‌کنندگان در این همایش از کشور ترکیه هستند که ما به خاطر همت آنها در برقراری ارتباطات تبریک می‌گوییم، افزود: بازرگانان و سرمایه‌گذاران ایران و ترکیه به خاطر اعتماد متقابلی که به هم دارند خود را از دولت بی‌نیاز کرده‌اند و قطعا گذشت زمان نیز کارها را به پیش خواهد برد.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان این که دست محبت و همکاری شما را با صمیمیت می‌فشارم، گفت: ان‌شاء الله با کمک شما شاهد معامله‌ای باشیم که نتیجه آن برد برای همه ما باشد.

وی در ادامه به برخی از قابلیت‌های استان اشاره کرد و با بیان این که آذربایجان شرقی قطب صنعتی شمال غرب کشور است، افزود: بخش عمده صنایع غذایی و صنعت تولید خودرو و قطعات در این استان واقع شده و ما قابلیت‌های خود را از جهت خطوط انتقال انرژی، میزان ذخیره‌سازی منابع آبی و شبکه حمل و نقل گسترش داده‌ایم.

علیرضابیگی اضافه کرد: توانسته‌ایم در استانی که پیش از این سابقه تولید فولاد نداشت چهار میلیون تن فولاد تولید کنیم و در بخش معدن هم ظرفیت‌های بالایی را ایجاد کرده‌ایم که می‌تواند زمینه همکاری مشترک باشد.

وی همچنین با اشاره به زلزله سال گذشته ارسباران، افزود: حضور سفرا و نمایندگان کشورهای مختلف به ویژه سفرای آذربایجان، ترکیه و ژاپن در مناطق زلزله‌زده برای ما بسیار مغتنم بود و ما به خاطر همدردی و ابزار محبت آنها تشکر می‌کنیم.

علیرضابیگی با قدردانی از حضور سفرا و نمایندگان کشورهای مختلف در همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری، اقامت خوشی را برای آنها در تبریز آرزو و ابراز امیدواری کرد این سفر زمینه‌ساز توسعه روابط مشترک در آینده باشد.

توسعه خطوط ریلی تهران- باکو/ 500 میلیون دلار حجم مبادلات تجاری ایران و جمهوری آذربایجان

سفیر جمهوری آذربایجان در تهران هم در این دیدار با بیان این که برگزاری همایش سرمایه‌گذاری در تبریز حادثه بزرگی است، گفت: حضور ما در تبریز با میهمانان دیگر متفاوت است؛ چرا که ما آذربایجانی هستیم و به آذربایجان آمده‌ایم و خود را نزدیک‌تر از دیگران به تبریز می‌دانیم.

جوانشیر آخونداف در ادامه خواستار توسعه خطوط ریلی تهران - باکو شد و افزود: در سال‌های اخیر نقش آذربایجان شرقی به ویژه تبریز در مناسبات و تجارت جهانی افزایش یافته و توسعه این خطوط می‌توان موجب بهره‌مندی دو کشور از ظرفیت‌های اقتصادی یکدیگر شود.

وی افزود: حجم روابط اقتصادی ایران و آذربایجان در حال حاضر 500 میلیون دلار است که تلاش می‌کنیم با استفاده از ظرفیت‌های یکدیگر این میزان را افزایش دهیم.

استفاده از کمک‌های ایران در صنعت نساجی و تراکتورسازی

سفیر زیمبابوه در تهران هم در این دیدار با اشاره به تبلیغات منفی غرب علیه ملت ایران، گفت: برخلاف این تبلیغات، امروز جمهوری اسلامی رییس جنبش عدم تعهد است و از نظر منابع از بسیاری از کشورهای اروپایی نیز بالاتر قرار دارد.

نیکلاس کیتی‌کیتی با بیان این که ما بیشتر به دنبال جذب سرمایه‌گذاری ایرانیان و تحکیم روابط با ملت ایران هستیم، افزود: امیدواریم که بتوانیم در زمینه‌های مختلف به ویژه صنعت نساجی و تراکتورسازی از کمک‌های ایران استفاده کنیم و درخصوص پیشنهاد استاندار محترم، آمادگی خود را برای همکاری در فراوری پوست کروکودیل در صنعت چرم و همکاری‌های پزشکی و بیمارستانی اعلام می‌کنیم.

ژاپن با تمام قوا به دنبال توسعه روابط با ایران

سفیر ژاپن در تهران هم در این دیدار رابطه ایران و ژاپن را رابطه‌ای قدیمی و سنتی دانست و با بیان این که ژاپن با وجود تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، تجارت و واردات نفت از این کشور را ادامه داده، افزود: متاسفانه برخی شرکت‌های ما حجم مبادلات خود را با ایران کم کرده‌اند و این موضوع برای ما سخت و تاسف‌بار است.

کوجی هاندا با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری ایران، گفت: امیدواریم در دولت جدید جمهوری اسلامی، روابط اقتصادی و تجاری ایران و ژاپن با تمام قوا توسعه یابد و ما تمام تلاش خود را در این راستا به کار خواهیم بست.

ایران پنجره‌ای رو به لبنان

سفیر لبنان در تهران نیز با بیان این که جمهوری اسلامی ایران پنجره‌ای رو به لبنان است، اظهار داشت: این دو کشور مشترکات مذهبی، فرهنگی و اقتصادی فراوانی دارند و اظهار علاقه فعالان اقتصادی لبنان برای سرمایه‌گذاری در ایران، فراتر از منافع مادی و ناشی از محبت قلبی است.

فادی حاج‌علی تصریح کرد: روابط تجاری ایران و لبنان با وجود تحریم‌ها به خوبی پیش می‌رود و باید برای بسط و گسترش بیشتر این روابط تلاش کنیم.

ترکیه، شریک تجاری شماره یک آذربایجان شرقی

سرکنسول ترکیه در تبریز هم در این دیدار ترکیه را شریک تجاری شماره یک آذربایجان شرقی دانست و گفت: چهار شرکت ترکیه‌ای در این استان فعالیت می‌کنند و بخش قابل توجهی از بازرگانان و تجار ترک نیز در همایش سرمایه‌گذاری در تبریز حضور یافته‌اند.

گوون بگچ با اشاره به وجود قابلیت‌های مناسب سرمایه‌گذاری در آذربایجان شرقی، افزود: اخیرا بخش رایزن اقتصادی در کنسولگری ترکیه در تبریز ایجاد شده و امیدواریم با افزایش همکاری‌ها، چشم‌انداز مناسبی از توسعه روابط اقتصادی و تجاری بین دو کشور ترسیم شود.

استاندار آذربایجان شرقی در پایان این دیدار هدایایی را به رسم یادبود به سفرا و نمایندگان کشورهای شرکت‌کننده در همایش بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری اهدا کرد. 

چهارمین همایش بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری ایران ‌ـ آذربایجان شرقی با حضور بیش از 400 سرمایه‌گذار داخلی و خارجی در تبریز دیروز گشایش یافت.

در این همایش که به مدت دو روز در هتل شهریار تبریز و منطقه آزاد ارس برگزار می‌شود، 408 طرح سرمایه‌گذاری به ارزش بیش از 15 میلیارد یورو برای ارائه به سرمایه‌گذاران شرکت کننده آماده شده است.

نشست‌های تخصصی این همایش در پانل‌های صنعت و معدن، کشاورزی و صنایع تبدیلی، گردشگری و خدمات، زیربنایی و انرژی، عمران و توسعه شهری و مناطق آزاد و ویژه اقتصادی امروز و فردا با حضور صاحبان سرمایه و مدیران دستگاه‌های اجرایی برگزار می‌شود.

انتهای پیام/60002/ع40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول