اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس پیگیری می‏کند

گام‏های بلند مدیران شهر سرد در رفع مشکلات مردم

مسئولان دستگاه‏های اجرایی شهرستان فیروزکوه در راستای محرومیت‏زدایی از مناطق کمتر توسعه یافته، گام‏های بلندی را در رفع مشکلات مردم مهاباد طرح‏ریزی کرده‏اند.

گام‏های بلند مدیران شهر سرد در رفع مشکلات مردم

به گزارش خبرگزاری فارس از شرق استان تهران، به دنبال انتشار گزارشی با عنوان «روستای زیبای مهاباد؛ دلگیر از نامهربانی‏ها» در خبرگزاری فارس در روز دهم تیر ماه امسال که با استقبال قابل توجه مخاطبان همراه شد، شماری از همراهان همیشگی فارس خواسته بودند تا پاسخ مسئولان شهرستان به مشکلاتشان نیز منعکس شود.

شمار زیادی از مردم و اهالی روستای مهاباد فیروزکوه و شماری از مردم سایر روستاهای این شهرستان در تماس‏های تلفنی با دفتر خبرگزاری فارس در فیروزکوه یا اعلام نظراتشان در قسمت انتهایی گزارش، خواستار پیگیری پاسخ مسئولان مختلف و بیان کارهایشان در رسیدگی به مشکلات روستاها شدند.

خبرنگاران فارس در اجرای رسالت خود، در گزارشی بخش قابل توجهی از نظرات و سخنان مسئولان شهرستان فیروزکوه را منعکس کردند و اینک در بخش دوم این گزارش سعی شده است تا شماری دیگری از مسئولان جوابگوی مردم باشند.

سوله ورزشی صالحین در مهاباد احداث می‏شود

سرپرست اداره ورزش و جوانان شهرستان فیروزکوه از احداث سوله ورزشی صالحین در روستای مهاباد خبر داد.

کاظم شادمهر اظهار داشت: با پیگیری دهیاری روستای مهاباد و مساعدت سپاه ناحیه مقاومت بسیج فیروزکوه، سوله ورزشی صالحین در این روستا احداث می‏شود.

وی گفت: این مهم به منظور استفاده جوانان، ورزشکاران و اهالی روستا و رفع مشکل ایاب و ذهاب آنان به فیروزکوه برای استفاده از امکانات ورزشی شهر، در منطقه «کمر بن» روستا اجرایی می‏شود.

سرپرست اداره ورزش و جوانان شهرستان فیروزکوه همچنین خواستار معرفی نمایندگان ورزشی روستاها از سوی اعضای شوراهای اسلامی روستای مهاباد شد و افزود: این افراد مستقیماً با اداره ورزش و جوانان و هیئت‏های ورزشی در ارتباط خواهند بود.

شادمهر ابراز امیدواری کرد؛ در آینده‏ای نزدیک چند رشته ورزشی آقایان و بانوان در این روستا فعال شود.

طرح الحاق به بافت در 31 روستای فیروزکوه در دست تهیه است

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان فیروزکوه گفت: طرح الحاق به بافت در 31 روستای این شهرستان در دست تهیه است.

حسین کیانی اظهار داشت: طرح هادی روستایی، طرحی 10 ساله است که بر اساس افق پیشرفت و توسعه روستا که بر مبنای جمعیت سنجیده می‏شود، تهیه خواهد شد.

وی گفت: فقط افزایش جمعیت و معکوس شدن روند مهاجرت به روستاست که می‏تواند موجب بازنگری در طرح هادی پیش از موعد مقرر شود.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان فیروزکوه افزود: بر اساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن انجام شده در سال 90، جمعیت روستای مهاباد رشدی منفی را تجربه کرده است.

وی بیان داشت: الحاق به بافت اراضی جدید در ماده چهار قانون ساماندهی عرضه مسکن به صراحت ذکر شده که طی آن بنیاد مسکن به شناسایی اراضی قابل واگذاری مبادرت می‏کند.

کیانی با اشاره به منطقه «تپه تپه» به عنوان نقطه مد نظر اهالی برای الحاق به بافت تصریح کرد: این منطقه چند هکتاری از اراضی مستعد ساخت مسکن بوده و از شیب مناسبی برخوردار است؛ اما مسئله مهم فاصله اندک حدود 300 متری آن از بافت کنونی روستاست.

وی با اشاره به گذشت حدود هفت سال از اجرای طرح هادی در این روستا، بازنگری در این طرح را منوط به گذشت زمان تا 10 سال برشمرد.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان فیروزکوه گفت: راهکار اصلی بازنگری طرح هادی در این روستا و روستاهای درده و شهرآباد که مطابق دستور استاندار تهران باید افزایش بافت در آنها اتفاق بیفتد، افزایش جمعیت است.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان فیروزکوه ادامه داد: هم‏اینک طرح الحاق به بافت در 31 روستای شهرستان فیروزکوه در دست تهیه است.

پرداخت تسهیلات 125 میلیون ریالی بهسازی مسکن روستایی در فیروزکوه

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان فیروزکوه همچنین خواستار استفاده از تسهیلات 125 میلیون ریالی بهسازی مسکن روستایی از سوی روستاییان شد و افزود: این وام‏ها با تنفس دو ساله، در مدت 13 سال بازپرداخت می‏شوند.

کیانی بیان داشت: از سال 85 تاکنون فقط 20 فقره تسهیلات بازسازی و بهسازی از سوی اهالی مهاباد دریافت شده است.

وی گفت: متاسفانه ملاحظه می‏شود که هر چه بافت روستایی افزایش می‏یابد، تمایل به ساخت در خارج از بافت نیز افزوده می‏شود که در این زمینه از روستاییان درخواست می‏شود تا از احداث واحدهای غیرفنی و غیرقانونی در خارج بافت به شدت اجتناب کنند.

تسهیلات 125 میلیون ریالی بهسازی مسکن روستایی خاطرنشان کرد: تاکنون 130 جلد سند در این روستا صادر شده و علاوه بر آن، 10 فقره وام قرض‏الحسنه و احداث حمام نیز به اهالی اعطا شده است.

آب شرب روستای مهاباد مشکل بهداشتی ندارد

معاون بهداشتی شبکه بهداشت و درمان شهرستان فیروزکوه نیز گفت: آب شرب روستای مهاباد کاملاً سالم است و مشکل بهداشتی ندارد.

سعید صوراسرافیل اظهار داشت: شبکه بهداشت و درمان شهرستان در بحث آلودگی آب شرب مصرفی مردم با هیچ ارگانی تعارف نداشته و با جدیت عمل می‏کند.

وی تصریح کرد: به محض اثبات هرگونه آلودگی آب شرب، مراتب سریعاً به فرمانداری و دستگاه‏های ذی‏ربط اطلاع‏سانی می‏شود.

صوراسرافیل با اشاره به شایعاتی مبنی بر آلودگی آب شرب روستای مهاباد خاطرنشان کرد: پیش از این و در این روستا، بحث کلر صفر در آب آشامیدنی مشاهده شده است، اما آلودگی آب شرب آن به هیچ عنوان تایید نمی‏شود.

معاون بهداشتی شبکه بهداشت و درمان شهرستان فیروزکوه افزود: آب شرب روستای مهاباد به لحاظ میکروبی بسیار سالم است و مشکلی ندارد.

نتایج آلودگی همه آزمایش‏ها منفی بوده است

معاون بهداشتی شبکه بهداشت و درمان شهرستان فیروزکوه بیان داشت: نمونه‏های حاصل از نمونه‏برداری شیمیایی باید به آزمایشگاه مرکزی تهران ارسال شود که این فرایند بسیار زمان‏بر است.

وی ادامه داد: از 14 فروردین تا ابتدای تیر ماه، نمونه‏برداری‏های زیادی از آب شرب مناطق مختلف شهرستان به عمل آمده که نتایج آلودگی همه آنها منفی بوده است.

صوراسرافیل اذعان داشت: نمونه‏برداری کاری کاملاً تخصصی است که نیاز به حضور متخصصان این حوزه دارد و پرسنل شبکه بهداشت و درمان شهرستان از توانایی لازم در این زمینه برخوردار هستند.

معاون بهداشتی شبکه بهداشت و درمان شهرستان فیروزکوه گفت: برای اطمینان خاطر اهالی، بار دیگر نمونه‏برداری از آب شرب این روستا در نقاط مختلف آن و همچنین نقاط کور منطقه با حضور دهیار و بهورز روستا انجام می‏شود و مراتب به اطلاع مردم و مسئولان رسانده خواهد شد.

مهاباد؛ روستایی در اوج زیبایی، درگیر نامهربانی‏ها

روستای زیبای مهاباد در شهرستان فیروزکوه، این روزها بیش از هر زمان دیگری از نامهربانی‏ها دلگیر است؛ مشکلات متعدد، مردم این روستا را آزار می‏دهد و مسئولان نیز کمر همت بسته‏اند تا این غبار را از چهره روستا بزدایند.

روستای مهاباد که در 15 کیلومتری جنوب فیروزکوه قرار دارد، یکی از زیباترین جاذبه‏های طبیعی این شهرستان محسوب می‏شود.

این روستا 737 نفر جمعیت دارد که شامل 170 خانوار است؛ البته این تعداد در تابستان به یک‌هزار و 500 نفر و در زمستان به 150 یا 100 نفر می‏رسد.

روستای مهاباد چهار فصله و وسعت آن دو هزار و 100 هکتار است که دو هزار هکتار آن را کوه و مراتع و 100 هکتار را باغات تشکیل می‏دهد.

روستای مهاباد در حومه فیروزکوه و بخش مرکزی آن قرار دارد؛ محصولات درختی روستا شامل گردو، سیب، گلابی، زردآلود، آلبالو، هلو، گیلاس و بادام و انواع توت و کمی انگور است.

گونه‌های درختی روستای مهاباد شامل سرو، بید، ون و بوته‏های زرشک و کتیرا و شیر گرگ و شیرین بیان است.

رودخانه مهاباد که در چند سال اخیر رودخانه‏ای فصلی شده است، در زمستان‏ها پر از آب بوده و منشأ اصلی آن، آبشار ساواشی و تنگه واشی است و شاخه اصلی آن به حبله‏رود برمی‏گردد.

قدمت روستای مهاباد به دوران صفویه و شاه عباس برمی‏گردد؛ راه‏های اصلی روستا، راه آسفالته و راه‌آهن است.

روستای مهاباد از شمال به روستای هرانده، از جنوب به روستاهای درده و پیرده، از غرب به روستای فرح‏آباد و از شرق به روستای جلیل‏آباد و مراتع فیروزکوه می‏رسد؛ اما با این همه، اهالی این روستای زیبا مشکلاتی دارند که باید برطرف شود.

انتهای پیام/2568/‌ش‌40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول