اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‏دهد

روستای زیبای مهاباد؛ دلگیر از نامهربانی‏ها

روستای زیبای مهاباد در شهرستان فیروزکوه، این روزها بیش از هر زمان دیگری از نامهربانی‏ها دلگیر است؛ مشکلات متعدد، مردم این روستا را آزار می‏دهد و مسئولان نیز کمر همت بسته‏اند تا این غبار را از چهره روستا بزدایند.

روستای زیبای مهاباد؛ دلگیر از نامهربانی‏ها

به گزارش خبرگزاری فارس از شرق استان تهران، روستای مهاباد که در 15 کیلومتری جنوب فیروزکوه قرار دارد، یکی از زیباترین جاذبه‏های طبیعی این شهرستان محسوب می‏شود.

این روستا 737 نفر جمعیت دارد که شامل 170 خانوار است؛ البته این تعداد در تابستان به یک‌هزار و 500 نفر و در زمستان به 150 یا 100 نفر می‏رسد.

روستای مهاباد چهار فصله و وسعت آن دو هزار و 100 هکتار است که دو هزار هکتار آن را کوه و مراتع و 100 هکتار را باغات تشکیل می‏دهد.

روستای مهاباد در حومه فیروزکوه و بخش مرکزی آن قرار دارد؛ محصولات درختی روستا شامل گردو، سیب، گلابی، زردآلود، آلبالو، هلو، گیلاس و بادام و انواع توت و کمی انگور است.

گونه‌های درختی روستای مهاباد شامل سرو، بید، ون و بوته‏های زرشک و کتیرا و شیر گرگ و شیرین بیان است.

رودخانه مهاباد که در چند سال اخیر رودخانه‏ای فصلی شده است، در زمستان‏ها پر از آب بوده و منشأ اصلی آن، آبشار ساواشی و تنگه واشی است و شاخه اصلی آن به حبله‏رود برمی‏گردد.

قدمت روستای مهاباد به دوران صفویه و شاه عباس برمی‏گردد؛ راه‏های اصلی روستا، راه آسفالته و راه‌آهن است.

روستای مهاباد از شمال به روستای هرانده، از جنوب به روستاهای درده و پیرده، از غرب به روستای فرح‏آباد و از شرق به روستای جلیل‏آباد و مراتع فیروزکوه می‏رسد؛ اما با این همه، اهالی این روستای زیبا مشکلاتی دارند که باید برطرف شود.

* افزایش بافت روستایی؛ خواسته اصلی مردم

رئیس شورای اسلامی روستای مهاباد به بیان عمده مسائل و مشکلات اهالی پرداخت و به نمایندگی از اهالی این روستا، خواستار توجه مسئولان به مشکلات موجود شد.

منصور کیانی‏راد افزود: افزایش بافت روستایی و مناطق قدیمی این روستا که در بافت قرار ندارند، باید در دستور کار قرار گیرد.

وی تصریح کرد: روشن شدن نحوه واگذاری مراتع روستا که هم‏اینک به افراد غیربومی واگذار شده، نیز خواست مردم مهاباد است.

رئیس شورای اسلامی روستای مهاباد همچنین بر لزوم تامین هر چه بیشتر امنیت در این روستا به خصوص در فصل تابستان و مواجهه با سیل گردشگران، رفع مشکل کمبود آب زراعی و بررسی آلودگی احتمالی آب شرب این روستا تاکید کرد.

کیانی‏راد افزود: مناطق ابتدای ورودی روستا، آسیاب و مزار که حداقل 25 خانوار را در دل خود جای داده‏اند، مناطق خارج بافت محسوب شده و از مشکلاتی نظیر صادر نشدن جواز ساخت و تامین نشدن خدمات آب، برق و گاز رنج می‏برند.

* وجود 50 پرونده ساخت و ساز غیرمجاز در دادگاه‏های فیروزکوه

رئیس شورای اسلامی روستای مهاباد گفت: تاکنون بیش از 180 نفر از اهالی روستای مهاباد بابت افزایش بافت روستایی ثبت‌نام کرده‏اند و خواستار آن هستند تا باغاتشان حفظ شود و از بین نرود.

کیانی یادآور شد: مشکلات ناشی از این امر سبب شده است که اهالی با جهاد کشاورزی با مشکل مواجه شوند که 50 پرونده ساخت و ساز غیرمجاز از این روستا در دادگاه‏های فیروزکوه مفتوح است.

رئیس شورای اسلامی روستای مهاباد خواستار آن شد تا در صورت امکان مناطق پیش‏گفته در محدوده بافت قرار گیرند تا با توجه به افزایش روزافزون جمعیت و روند مهاجرت معکوس به این روستا، باغات منطقه حفظ شود.

* تکلیف مراتع مهاباد مشخص شود

سیدموسی حسینی، یکی از اهالی روستای مهاباد فیروزکوه نیز به تشریح مشکل مراتع منطقه پرداخت و گفت: حدود 480 هکتار از مراتع منطقه در اختیار دامداران غیربومی است.

وی گفت: به رغم تنظیم شکایتی در این زمینه و پیگیری موضوع از سال 1386 تاکنون، هیچ نتیجه‏ای نگرفته‏ایم.

وی افزود: دادگاه مربوطه نیز قبل از دریافت نظر کارشناس، پرونده را مختومه اعلام کرده است.

حسینی خاطرنشان کرد: کارشناسان پس از بررسی منطقه و شواهد و مستندات موجود، مراتع را از آن مردم مهاباد اعلام کرده‏اند، اما اینکه چرا مراتع در دست افراد غیربومی است، جای سئوال دارد و مردم خواهان تعیین تکلیف موضوع هستند.

* مهاباد تامین امنیت بیشتری می‏خواهد

اهالی روستای مهاباد همچنین خواستار تامین امنیت هر چه بیشتر روستا هستند.

آنان با تقدیر از زحمات پرسنل پاسگاه انتظامی حبله‏رود گفتند: به دلیل بعد مسافت و کمبود نیرو در این پاسگاه، مسائل امنیتی منطقه به خوبی پوشش داده نمی‏شود.

اهالی روستای مهاباد اظهار کردند: تا پیش از احداث و استقرار پاسگاه حبله‏رود، رتق و فتق امور انتظامی و امنیتی روستا و رسیدگی به شکایات و احضاریه‏ها و ... با مراجعه افراد به فیروزکوه انجام می‏شد؛ اما اکنون باید به این پاسگاه مراجعه کنند و مشکلات ایاب و ذهاب دارند.

البته این سخنان در حالی مطرح می‏شود که مردم روستای مهاباد با برخورداری از ایستگاه راه‏آهن، دسترسی آسان و همه روزه به شهر فیروزکوه دارند.

* چشمه آب معدنی خمده؛ عامل غارت میوه‏ها و محصولات

اهالی روستای مهاباد با اشاره به فرا رسیدن فصل تابستان و نزدیک بودن چشمه آب معدنی خمده به این روستا، از نحوه برخورد مسافران و گردشگران به خصوص حرکت آنان از داخل باغات و آسیب زدن به درختان و اشجار و غارت کردن میوه‏ها و محصولات در طول مسیر شکایت دارند.

این افراد می‏گویند: تاکنون درگیری‏های متعددی بین اهالی و گردشگران به واسطه سوء استفاده از این چشمه آب معدنی و باغات حومه آن رخ داده است.

آنان با اشاره به حوادثی نظیر اخاذی از برخی خودروهای عبوری توسط بعضی افراد ناشناس، ربودن دام‏های اهالی  و حادثه زد و خورد چند نفر با اعضای یک خانواده که طی آن جمعیت زیادی ناخودآگاه به سمت راه‏آهن عبوری از روستا حرکت و موجب توقف قطار مسافربری شده بودند، خواستار تامین هر چه بیشتر امنیت روستا از سوی متولیان امر شدند.

* مردم جلیل‏آباد با دبّه آب به روستا می‏آورند

محمد اسکندری، یکی از اهالی روستای جلیل‏آباد که در مجاورت روستای مهاباد فیروزکوه قرار دارد، نیز به بیان مسائل و مشکلات مبتلابه این روستا می‏پردازد و می‏گوید: این روستا به لحاظ تامین آب شرب مشکل دارد و اهالی مجبورند با دبّه و سایر ظروف، از مهاباد یا فیروزکوه آب بیاورند.

اسکندری با اشاره به خشک شدن بسیاری از درختان روستا، مشکل آب کشاورزی را از دیگر معضلات مردم برشمرد.

وی همچنین خواستار گازرسانی، تشکیل دهیاری برای روستا، زه‏کشی جوی‏های آب، لای‏روبی رودخانه عبوری از روستا و ایمن‏سازی راه روستایی جلیل‏آباد شد.

اسکندری با اشاره به پل روگذر روستا افزود: این پل و دیوار ساحلی احداث شده، مشکل تردد برای اهالی در دو قسمت روستا به وجود آورده است.

انتهای پیام/2568/س40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول