اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس پیگیری می‏کند

مسئولان فیروزکوه؛ مصمم برای رفع مشکلات مهاباد

مسئولان شهرستان فیروزکوه برنامه‏‏های متعددی برای رفع مشکلات مردم روستای مهاباد دارند؛ طرح‏هایی که امید است به سرعت تا پایان عمر دولت دهم اجرایی شود.

مسئولان فیروزکوه؛ مصمم برای رفع مشکلات مهاباد

به گزارش خبرگزاری فارس از شرق استان تهران، به دنبال انتشار گزارشی با عنوان «روستای زیبای مهاباد؛ دلگیر از نامهربانی‏ها» در خبرگزاری فارس در روز دهم تیر‌ماه امسال که با استقبال قابل توجه مخاطبان همراه شد، شمار زیادی از مردم و اهالی روستای مهاباد فیروزکوه و مردم سایر روستاهای این شهرستان در تماس‏های تلفنی با دفتر خبرگزاری فارس در فیروزکوه یا اعلام نظراتشان در قسمت انتهایی گزارش، خواستار پیگیری پاسخ مسئولان مختلف و بیان کارهایشان در رسیدگی به مشکلات روستاها شدند.

به عنوان نمونه، علی حسینی می‏گوید: «واقعاً گزارش خوبی بود. ای کاش جواب مسئولان رو هم منعکس می‏کردند تا ببینیم برای کار نکردن در روستا چه توجیهی دارند»

مهدی هم می‏نویسد: «ممنون برای گزارشتون. خیلی خوبه که به مشکلات روستاها رسیدگی می‏کنید.»

مهابوی نیز می‏گوید: «انشاءالله مسئولان رسیدگی کنند، ممنون بابت پیگیری‌تون» و جعفری در پاسخ به وی می‏نویسد: «... نه برادر، عمراً رسیدگی نخواهد شد و صدها نظر دیگر از این دست که مجال انتشار همه آنها نیست.

به هر حال، با توجه به یکی از رسالت‏های اصلی رسانه که پیگیری مطالبات مردمی است، بر آن شدیم تا در زمینه‏های مختلف و مشکلاتی که در گزارش قبلی منعکس شد، نظر مسئولان شهرستان فیروزکوه را نیز دریافت کرده و منتشر کنیم.

*مهاباد؛ روستایی در اوج زیبایی، درگیر نامهربانی‏ها

روستای زیبای مهاباد در شهرستان فیروزکوه، این روزها بیش از هر زمان دیگری از نامهربانی‏ها دلگیر است؛ مشکلات متعدد، مردم این روستا را آزار می‏دهد و مسئولان نیز کمر همت بسته‏اند تا این غبار را از چهره روستا بزدایند.

روستای مهاباد که در 15 کیلومتری جنوب فیروزکوه قرار دارد و یکی از زیباترین جاذبه‏های طبیعی این شهرستان محسوب می‏شود.

این روستا 737 نفر جمعیت دارد که شامل 170 خانوار است؛ البته این تعداد در تابستان به یک‌هزار و 500 نفر و در زمستان به 150 یا 100 نفر می‏رسد.

روستای مهاباد چهار فصله و وسعت آن دو هزار و 100 هکتار است که دو هزار هکتار آن را کوه و مراتع و 100 هکتار را باغات تشکیل می‏دهد.

روستای مهاباد در حومه فیروزکوه و بخش مرکزی آن قرار دارد؛ محصولات درختی روستا شامل گردو، سیب، گلابی، زردآلود، آلبالو، هلو، گیلاس، بادام، انواع توت و کمی انگور است.

گونه‌های درختی روستای مهاباد شامل سرو، بید، ون و بوته‏های زرشک، کتیرا، شیر گرگ و شیرین بیان است.

رودخانه مهاباد که در چند سال اخیر رودخانه‏ای فصلی شده است، در زمستان‏ها پر از آب بوده و منشأ اصلی آن، آبشار ساواشی و تنگه واشی است و شاخه اصلی آن به حبله‏رود برمی‏گردد.

قدمت روستای مهاباد به دوران صفویه و شاه عباس برمی‏گردد و راه‏های اصلی روستا، راه آسفالته و راه‌آهن است.

روستای مهاباد از شمال به روستای هرانده، از جنوب به روستاهای درده و پیرده، از غرب به روستای فرح‏آباد و از شرق به روستای جلیل‏آباد و مراتع فیروزکوه می‏رسد؛ اما با این همه اهالی این روستای زیبا مشکلاتی دارند که باید برطرف شود.

*مراتع جزو انفال و بیت‏المال است

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان فیروزکوه گفت: مراتع جزو انفال و بیت‏المال است و همه دامداران می‏توانند بر اساس ضوابط از آنها استفاده کنند.

حجت‏الله خان‏محمدی اظهار کرد: در تمام پلاک‏های موجود منابع طبیعی فیروزکوه، اجرای مقررات به انجام رسیده است.

وی گفت: در این راستا، اداره ثبت اسناد شهرستان فیروزکوه به تعیین حدود پلاک می‏پردازد و اداره منابع طبیعی نیز در داخل پلاک‏ها، اراضی دولتی و مستثنیات مردم را جداسازی می‏کند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان فیروزکوه افزود: با انجام این مهم و در مرحله بعد، تعیین بهره‏بردار یا دامداران مراتع امکان‏پذیر می‏شود و بر اساس مقررات، سوابق افراد و دامدار بودن یا نبودن آنان پروانه چرا صادر خواهد شد.

خان‏محمدی با بیان اینکه مراتع کشور، ملی و جزو انفال و بیت‏المال است، تصریح کرد: همه دامداران از هر کجای کشور پس از احراز شرایط لازم می‏توانند از مراتع استفاده کنند و این مسئله ربطی به مقیم بودن یا نبودن یا بومی یک منطقه بودن ندارد.

*تبانی‏ در کار نیست

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان فیروزکوه ادامه داد: به لحاظ قانونی، مراتع در اختیار شوراهای اسلامی روستاهاست و ظرفیت مراتع با محدوده‏ای که اداره ثبت اسناد در اختیار قرار می‏دهد، مشخص می‏شود.

وی با انتقاد از برخی اهالی که مسئله تبانی را در واگذاری مراتع منطقه مهاباد مطرح کردند، ادامه داد: در سنوات گذشته، اعضای شورای اسلامی این روستا نسبت به حدود مراتع معترض بودند.

خان‏محمدی خاطرنشان کرد: در این راستا، دو راه‌حل فراروی آنان قرار داده شد که یکی اعتراض به حدود مراتع و دیگری اعتراض به ممیزی انجام شده از سوی اداره منابع طبیعی بود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان فیروزکوه گفت: کار کارشناسی در این زمینه انجام شده و قرار است تا در آینده‏ای نزدیک، رأی بر اصلاحات حدود به نفع اهالی منطقه صادر شود.

وی گفت: پس از آن، اداره ثبت اسناد بر اساس رأی قاضی به تعیین حدود جدید مراتع مبادرت می‏ورزد.

*بهره‏برداری از گاز روستای مهاباد تا هفته دولت

رئیس اداره گاز شهرستان فیروزکوه از گازرسانی به روستای مهاباد تا هفته دولت امسال خبر داد.

مهدی نامدار اظهار کرد: از سه راهی فرح‏آباد تا سه راهی خمده و مهاباد، پنج کیلومتر شبکه داریم که تا ابتدای پل خمده به انجام رسیده است.

وی گفت: این مهم از سه راهی فرح‏آباد و خمده به طول یک‎هزار و 700 متر اجرایی شده و شبکه‏گذاری در روستای خمده نیز به اتمام رسیده است.

نامدار خاطرنشان کرد: از انتهای خمده به سمت مهاباد به طول چهار کیلومتر، مسیر سنگی است که عملیات خاک‏برداری آن در حال انجام بوده و علاوه بر آن، به طور موازی عملیات لوله‏گذاری در داخل روستای مهاباد در حال اجراست.

رئیس اداره گاز شهرستان فیروزکوه با اشاره به سرعت پیشرفت کار ابراز امیدواری کرد؛ تا هفته دولت گازرسانی به روستای مهاباد انجام شود و این پروژه به بهره‏برداری برسد.

این گزارش حاکی است؛ با توجه به سکونت حدود 40 درصد ساکنان مهاباد در نقاط خارج بافت روستایی و داخل باغات، اهالی آن خواستار عنایت ویژه مسئولان در گازرسانی به این نقاط شدند.

*سرعت زیاد؛ عامل اصلی تصادفات در مهاباد

معاون اداره راه و شهرسازی شهرستان فیروزکوه نیز سرعت زیاد خودروهای عبوری را عامل اصلی وقوع تصادفات در منطقه مهاباد بیان می‏کند.

سیدسجاد حسینی اظهار کرد: راه احداث شده در روستای مهاباد، روستایی بوده که مطابق مقررات، حداکثر سرعت مجاز در آن 60 کیلومتر در ساعت است.

معاون اداره راه و شهرسازی شهرستان فیروزکوه سرعت زیاد را عامل اصلی بروز تصادف در این منطقه عنوان کرد و افزود: درخواست اهالی مبنی بر ایمن‏سازی راه، خواسته‏ای به‏حق است و در این زمینه با شناسایی نقاط حادثه‏خیز، نصب نیوجرسی و گاردریل انجام شده است.

حسینی خاطرنشان کرد: با انجام کار کارشناسی و استانداردسازی راه روستایی، علائم و ایمنی این محور اصلاح خواهد شد.

وی با اشاره به نبود شانه جاده در برخی پیچ‏های این محور گفت: وجود اراضی و باغات اهالی، علت اصلی انجام نشدن این مهم است.

معاون اداره راه و شهرسازی شهرستان فیروزکوه با اشاره به درخواست اهالی مبنی بر حذف پیچ‏های محور تصریح کرد: باید در وهله نخست، محل‏های حادثه‏خیز شناسایی شده و پس از آن، با ارائه طرح‏های مناسب برای آنها اعتبار گذاشته شود.

انتهای پیام/2568/ز40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول