اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در پژوهشگاه مهندسی بحران‌های طبیعی شاخص پژوه صورت گرفت

آموزش مبانی تحلیل زلزله به اصفهانی‌ها

در کارگاه آموزشی یک روزه در پژوهشگاه مهندسی بحران‌های طبیعی شاخص پژوه اصفهان مبانی تحلیل خطر زلزله توسط محسن غفوری آشتیانی آموزش داده شد.

آموزش مبانی تحلیل زلزله به اصفهانی‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، محسن غفوری آشتیانی ظهر امروز در کارگاه آموزشی مبانی تحلیل، تحلیل خطر زلزله را مورد بررسی قرار داد و اظهار کرد: این تحلیل‌ها ویژه ساختگاه است و به پروژه‌های بهسازی و نیز طرح‌های مهم ساختمانی و صنعتی اختصاص دارد.

وی با اشاره به اینکه انجام تحلیل خطر زلزله به منظور تهیه برآوردهایی مانند شتاب و طیف طرح است، ادامه داد: توصیه‌های اساسی در مورد جمع‌آوری و پردازش داده‌های پایه برای شناخت و مدل‌سازی چشمه‌های لرزه‌زا، توسعه مدل لرزه‌خیزی بر مبنای داده‌های پایه، انتخاب روابط کاهندگی و تشریح فرآیند تحلیل خطر احتمالی به کار می‌رود.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و پژوهشگاه شاخص‌پژوه تصریح کرد: چارچوب اصلی تحلیل خطر زلزله در چهار بخش مطالعه لرزه‌زمین ساخت و مدلسازی چشمه‌های لرزه‌ای، توسعه مدل لرزه‌خیزی، انتخاب رابطه کاهندگی یا مدل برآورد جنبش‌های قوی زمین و تحلیل خطر احتمالی زلزله بیان می‌شود.

وی با بیان اینکه در مرحله لرزه‌خیزی تعیین گسل فعال باید توسط یک متخصص تکتونیک صورت بگیرد، اضافه کرد: برای هر یک از زلزله‌های تاریخی باید زمان، مکان، عمق، حداکثر شدت و منحنی شدت زلزله را در نظر گرفت.

غفوری آشتیانی روابط کاهندگی یا روابط برآورد جنبش شدید زمین را یکی دیگر از مراحل تحلیل خطر زلزله دانست و تاکید کرد: در این بخش باید اطلاعات از طریق روابط بومی، منطقه‌ای و جهانی جمع‌آوری شود.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی افزود: طیف طرح شتاب و تاریخچه زمان شتاب تعریف و به دو صورت احتمالی و یا تعیینی برآورد می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه کشور ایران مجهز به شبکه لرزه‌نگاری است و تمام لرزه‌ها را به ثبت می‌رساند و شبکه شتاب‌نگاری بیشتر جنبه مهندسی دارد، گفت: در حال حاضر کشور ایران مجهز به یک هزار و 200 شبکه دیجیتال است که دهمین رتبه در جهان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش فارس از اصفهان، در ادامه این کارگاه آموزشی که در آن تعداد بسیاری از اساتید و دانشجویان شرکت داشتند به پرسش و پاسخ پرداختند و وی در جواب این سؤال که آیا بازسازی شهر بم نیز براساس تحلیل زلزله انجام شد و تمامی این نکات در آن رعایت شده است، اظهار کرد: تلاش شد تا بسیاری از این نکات در ساخت و ساز‌های جدید رعایت شود، اما شهر بم از نظر معماری و ساختاری نسبت به ساختار گذشته خود تفاوت بسیاری پیدا کرده است.

انتهای پیام/63001/ع30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول