اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون سازمان قطار شهری قم:

وضعیت مالی پروژه مترو قم بهبود می‌یابد

معاون سازمان قطار شهری قم در خصوص تامین منابع مالی مورد نیاز پروژه مترو قم گفت: با فروش اوراق مشارکت و استفاده از فاینانس پیش‌بینی می‌شود وضعیت مالی پروژه در سال جاری بهبود یابد.

وضعیت مالی پروژه مترو قم بهبود می‌یابد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، هرگاه سخن از قطار شهری به میان می‌آید مردم قم اکثرا به یاد ستون‌های بتونی می‌افتند که به تعداد فراوان در رودخانه قد علم کرده‌اند و هر از گاه سخنی در مورد آنها مطرح می‌شود؛ اینکه نحوه عبور نخستین مونوریل کشور از مقابل حرم مطهر حضرت معصومه(س) چگونه خواهد بود و چرا عملیات مربوط به ستون‌ها در سوی دیگر رودخانه در راهی به منطقه پردیسان می‌رسد هنوز چندان اجرایی نشده است.

اما این مسیر تنها مربوط به یکی از خطوط قطار شهری قم است. مسیر دیگر که بخشی در زیر زمین و بخشی در روی زمین به اجرا درمی‌آید، خط A قطار شهری به حساب می‌آید. پروژه خط A قطار شهری قم، شمال شرقی به جنوب غربی است. به گفته مهندس محمد متین‌فرد معاون سازمان قطار شهری قم مطالعات زمین‌شناختی این خط قطار شهری در همین گستره انجام گرفته است. موقعیت خط A متروی قم با حفظ دسترسی‌های محلی، از مسجد جمکران آغاز می‌شود و در شهرک کامکار خاتمه می‌یابد. دسترسی به قطار شهری برای مسافران درون شهری از طریق 14 ایستگاه که به ترتیب از A1 تا A14 نامگذاری شده‌اند پیش‌بینی شده است. سکوهای مسافرگیری در تمام ایستگاه‌ها در طرفین خط ریلی قرار دارد و بدون قوس است. متوسط طول ایستگاه‌ها 109 متر و فاصله مرکز به مرکز ایستگاه‌های متوالی بین 660 تا هزار و 980 متر یعنی به صورت متوسط یک کیلومتر است.

این خط شامل توقفگاه ابتدایی در حوالی مسجد جمکران است و محل دپوی آن در شهرک کامکار است. دپوی خط در انتهای مسیر، 37 هکتار مساحت دارد و بعد از ایستگاه A14 به سمت شمال شرق، با عبور از زیر بزرگراه قم - اراک در نظر گرفته شده است.

موقعیت قرارگیری محل دپو در این منطقه و فاصله 5/4 کیلومتری از ایستگاه گارمانوری خط راه‌آهن تهران- قم، امکان اتصال خط A متروی قم را به این ایستگاه میسر می‌کند.

ابتدای مسیر از توقفگاه ابتدایی (در تراز 18- متر) شروع و با توجه به پلان طراحی شده از میدان بقیة‌الله، ولیعصر(عج) در امتداد خیابان دل‌آذر تا میدان پلیس ادامه می‌یابد و سپس با عبور از موقعیت خیابان میرزای قمی، محله چهل‌اختران، تقاطع غیرهمسطح عمار یاسر به چهار راه بازار، پل علیخانی، میدان مطهری، خیابان هدف، میدان سعیدی با قوس‌هایی در طول خیابان امامزاده ابراهیم(ع) و در ادامه بعد از عبور از تقاطع غیرهمسطح راه‌آهن و عبور از مقابل صحن امامزاده ابراهیم(ع)، میدان معصومیه، میدان کشاورز ادامه می‌یابد و در انتها به شهرک کامکار رسیده و به پایان می‌رسد.

تاثیرات خط A قطار شهری بر روی ترافیک شهری:

معاون سازمان قطار شهری قم می‌گوید:‌ شهر قم با جمعیت بالغ بر یک میلیون نفر و رشد سالانه سه درصد هشتمین شهر کشور به لحاظ جمعیت محسوب می‌شود. این شهر به دلیل وجود بارگاه حضرت معصومه (س) دومین شهر زیارتی کشور پس از شهر مشهد است و روزانه پذیرای زائران و مسافران زیادی از سایر نقاط است.

حمل و نقل به عنوان یکی از شاخص‌های مهم توسعه به صورت معضلی غیر قابل اجتناب هزینه‌های فراوانی را بر جای می‌گذارد. اتلاف وقت، مصرف سوخت، تصادفات ترافیکی و آلودگی هوا از مهم‌ترین خسارات و صدمات حمل و نقل به شمار می‌آیند.

ایجاد سامانه ریلی و احداث خط A متروی قم با ظرفیت جابه‌جایی مسافر در ساعت به مقدار 23 هزار و 500 نفر ضمن بهبود وضعیت ترافیکی و حمل و نقل شهر قم منجر به کاهش آلودگی هوا، رضایت خاطر و سلامت شهروندان و مجاورین بارگاه کریمه اهل بیت(س) و خیل زائران مسجد مقدس جمکران خواهد شد.

ایجاد سامانه ریلی در شهر قم مطابق کریدورهای پیشنهادی، منافعی خواهد داشت که از آن جمله می‌توان به کاهش میزان مصرف بنزین سالانه به میزان 44 درصد، کاهش میزان انتشار آلاینده‌های مونوکسید کربن 33 درصد، HC حدود 57 درصد و NOX حدود هفت درصد و 43 درصد کاهش زمان سفر اشاره کرد.

بنابراین این سامانه حمل و نقل ریلی به عنوان یکی از پاک‌ترین، سالم‌ترین، سریع‌ترین، ایمن‌ترین و به صورت کلی کارآمدترین شبکه حمل و نقل انبوه، نقش انکارناپذیری در حل مسائل اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی ناشی از معضلات ترافیک شهر قم خواهد داشت.

البته متین‌فرد معاون سازمان قطار شهری قم می‌گوید: باتوجه به مجموعه اقدامات صورت گرفته در خصوص تامین منابع مالی مورد نیاز پروژه از جمله فروش اوراق مشارکت و استفاده از فاینانس و همچنین امکان استفاده از ردیف بودجه عمرانی پیش‌بینی می‌شود وضعیت مالی پروژه در سال جاری بهبود یابد.

پیشرفت فیزیکی پروژه:

خط A قطار شهری قم تا اواسط سال 90 حدود 80 متر پیشروی داشت که پس از تغییر در مدیریت شهری این میزان با اجرا به صورت شبانه‌روزی به یک کیلومتر رسید اگرچه با این میزان عقب‌ماندگی پروژه مشهود است اما پیمانکار پروژه متعهد شده است در صورت تامین مالی این عقب‌ماندگی نسبت به برنامه را جبران کند تا بتوان در تیرماه 95 مطابق برنامه از این پروژه بهره‌برداری کرد. سازمان قطار شهری نیز با توجه به پیگیری‌های شهردار قم و توان پیمانکار و تجهیز کامل پروژه به رفع عقب‌افتادگی پروژه نسبت به برنامه امیدوار است.

انتهای پیام/2258/و/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول