اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عاقبت یک تیم عاریه‌ای پس از 5 سال

آیا نفس تیم صبا در قم مشک‌فشان خواهد شد!

یکی از مهم‌ترین مطالبات جوانان قمی استقرار تیم فوتبال صبای قم در این استان است وعده‌ای که با وجود گذشت پنج سال از انتقال این تیم به قم محقق نشده است.

آیا نفس تیم صبا در قم مشک‌فشان خواهد شد!

به گزارش خبرگزاری فارس از قم،‌ باشگاه فوتبال صبای قم یکی از باشگاه‌های فوتبال ایران است که در سال 1380 توسط شرکت باتری سازی نیرو وابسته به ارتش جمهوری اسلامی ایران تاسیس شد.

این تیم در گذشته با نام مهمات‌سازی ارتش به بازی در لیگ‌های دسته‌های پایین‌تر ایران می‌پرداخت که در سال 1380 با خرید امتیاز باشگاه صنام به مسابقات فوتبال دسته اول لیگ آزادگان ایران آمد و بعد از یک سال به لیگ برتر صعود کرد.

صبا در طول هشت سال حضور در لیگ برتر، موفق به کسب یک مقام چهارمی، یک مقام سومی، قهرمانی در یک دوره جام حذفی و قهرمان تنها سوپر جام ایران شده ‌است.

در سال 1387 باشگاه صبا از تهران به قم منتقل شد و از فصل 1388-1387 بازی‌های این تیم در ورزشگاه یادگار امام قم برگزار می‌شود و این تیم از زمانی که به استان قم آمد نام خود را از صبا باتری به صبای قم تغییر داد.

*حضور ناگهانی صبا و عدم تامین زیرساخت‌های فوتبالی

حضور ناگهانی این تیم لیگ برتری به قم و از طرفی عدم آمادگی استان در تامین مسائل زیرساختی همچون زمین چمن مناسب برای تمرینات تیم سبب شد تا صبای قم از آغاز تیم‌داری باشد که فقط نام قم را یدک می‌کشد چرا که محل برگزاری تمرینات تیم در تهران بود.

حتی مدیریت این باشگاه نیز در آغاز غیر بومی بود و فقط صبا به عنوان میزبان در بازی‌های خانگی در قم حضور پیدا می‌کرد و تماشاگران نیز که در ابتدا از حضور یک تیم لیگ برتری در قم خوشحال بودند،‌ به عنوان یار دوازدهم بازی‌های این تیم را با شور و هیجان دنبال می‌کردند.

اما قصه عدم استقرار تیم در قم از آن جا شروع شد که پس از گذشت دو فصل از حضور صبا به عنوان نماینده قم در لیگ برتر از شور و اشتیاق تماشاگران کاسته شد چرا که هیچ گونه ارتباطی را نمی‌توانستند با این تیم برقرار کنند.

*بومی سازی و استقرار تمرینات دو مطالبه مردمی از صبا

بومی سازی و استقرار تمرینات تیم در قم از مهم‌ترین خواسته‌ها و مطالبات هواداران باشگاه از آغاز ورود تیم صبا به قم به شمار می‌رفت که در بحث بومی سازی هر سال تعدادی از بازیکنان قمی در تمرینات پیش از فصل شرکت می‌کردند اما در بازی‌های لیگ از آنها استفاده نمی‌شد یا حضور آنها کمتر به چشم می‌آمد.

البته نباید از این نکته غافل شد که مدیران باشگاه، توجه به تیم‌های پایه این باشگاه و تولید بازیکن بومی را از ابتدا در برنامه‌های خود اجرا کردند تا در سال‌های آتی به تناوب بتوانند این تیم را بومی کنند اما به شرط آنکه بازیکن بومی تولید نشود که پس از چند سال انتظار، شاهد بی‌توجهی باشد و به اصطلاح در لیست 18 نفره حضور نداشته باشد و خاک بخورد.

*مایلی کهن به بازیکنان قمی میدان خواهد داد؟

از آنجا که محمد مایلی کهن مسئولیت تیم صبای قم در فصل سیزدهم را به عنوان سرمربی پذیرفت با توجه به سابقه روشن این مربی توانا، می‌توان انتظار داشت که بازیکنان بومی میدان بیشتری را ببینند و به استعدادهای بومی استان توجه بیشتری شود.

با این وجود می‌توان یکی از مطالبات تماشاگران و مسئولان استان را که بومی سازی تیم بود، به نظر برآورده شده دید گرچه باید منتظر آغاز لیگ و اقدامات محمد مایلی کهن بمانیم.

*چرا تمرینات صبا پس از 5 سال به قم نیامده است؟

مطالبه دیگر تماشاگران و هواداران قمی استقرار تمرینات تیم صبا از آغاز در قم بود که در سال‌های ابتدایی حضور این تیم، به دلیل عدم وجود امکانات و ساختارها از سوی مسئولان به آینده موکول می‌شد و کماکان صبا با عنوان تیم قم تمرینات خود را در تهران پیگیری می‌کرد.

اما امروز که حدود پنج فصل از حضور صبا در قم می‌گذرد سوالاتی به ذهن می‌رسد که جای تامل دارد و این مسئولان و مدیران باشگاه در طی این پنج سال هستند که باید به این سوال پاسخ دهند که چرا تاکنون برای استقرار تمرینات صبا در قم کاری نشده است؟

در ابتدای حضور تیم در قم بهانه عدم وجود زیرساخت‌ها و امکانات مناسب در قم مطرح می‌شد ولی چرا امروز پس از پنج سال هنوز این تیم را که متعلق به شهر کریمه اهل‌بیت(س) است، نتوانستند با برنامه ریزی مناسب به قم منتقل کنند.   

چرا تماشاگران تیم در بازی‌های خانگی حضور پرشوری ندارند و به نوعی سکوهای ورزشگاه یادگار امام قم با تیم قهر است؟ یکی دیگر از سوالات مهم این است که چرا پس از پنج فصل تیم‌داری و متقبل شدن هزینه‌های میلیاردی باشگاه، هنوز هواداران نباید تیم را متعلق به خود بدانند که در سرما و گرما و تمام بازی‌ها یار دوازدهم باشند.

ممکن است برخی یکی از دلایل عدم استقبال تماشاگران از بازی‌های صبا را فاصله چندکیلومتری ورزشگاه یادگار امام قم(ره) با مرکز شهر عنوان کنند اما در پاسخ به این نظر باید گفت چگونه چند هزار هوادار از اقصی نقاط شهر برای استقبال بازی‌های این تیم در لیگ هشتم زمانی که تیم تازه به قم آمده بود، حضور پیدا می‌کردند؟

*مدیران غیربومی یکی از دلایل عدم استقرار تمرینات قم

البته یکی از دلایل عدم استقرار تیم در استان را می‌توان حضور مدیران غیر بومی در راس کار صبا در فصل‌های آغازین این تیم در قم دانست چرا که به نظر می‌رسد آنها به دلیل عدم امکانات لازم مایل نبودند تمرینات و فعالیت‌های باشگاه در قم پیگیری شود که شاهد این مسئله، یارگیری و نقل و انتقالات باشگاه در تهران و حضور دو ساعته برای ثبت قرارداد رسمی در قم است.

*خواسته مردم استقرار صبا در قم است

احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی با اشاره به اینکه خواسته مردم قم است که صبا در قم مستقر شود، اظهار کرد: بررسی امکانات و شرایط حال حاضر ورزش قم نشان می‌دهد مانع و محدودیتی برای تحقق این مهم در قم وجود ندارد و اگر استقرار این تیم در قم محقق شود هم جوانان قمی تعلق خاطر بیشتری نسبت به این تیم پیدا می‌کنند و هم اینکه موقعیت این تیم بهتر از شرایط فعلی خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه تا زمانی که تمرینات تیم به قم نیاید تماشاگران نمی‌توانند تعلق خاطری نسبت به تیم داشته باشند، تصریح کرد: جایگاه تیم صبا در شأن نام و اعتبار قم باید همواره بلندمرتبه باشد و این تیم به شکلی در لیگ برتر فوتبال ایران حضور یابد که جوانان قمی به آن افتخار کنند که این مهم با استقرار قطعی تیم صبا در شهر مقدس قم تحقق می‌یابد.

*مسئولان باید زودتر به فکر استقرار تیم در قم می‌بودند

نماینده مردم قم در خانه ملت تصریح کرد: جوان قمی حق دارد که از نزدیک تمرینات و بازیکنان تیم صبا را دیده و با او انس بگیرد زیرا بسیاری از جوانان بازیکنان این تیم را الگوی خود قرار خواهند داد و ما نیز موافق استقرار صبا و پیگیر مسائل مربوط به این تیم از جمله رفع مشکلات مالی این تیم هستیم.

وی خاطرنشان کرد: مسئولان استان باید زودتر از این به فکر استقرار تیم صبا در شهر قم می‌بودند و از تیم صبا در لیگ برتر باید به صورت دائمی حمایت شود.

بی‌شک یکی از مهم‌ترین ارکان هر باشگاهی هواداران و تماشاگران آن هستند به همین دلیل در گفت‌وگویی نظرات مسعود جباری یکی از لیدرها و هوادارهای باسابقه تیم‌های قمی را در زمینه استقرار تمرینات تیم در استان جویا شدیم که وی یکی از مهم‌ترین دلایل عدم حضور این تیم در قم را عدم حمایت ارگان‌های دولتی،‌ شورای شهر و شهرداری دانست و اضافه کرد: اگر این تیم متعلق به شهر کریمه اهل ‌بیت(س) است همه مسئولان این شهر مسئول هستند و باید جواب این مطالبه مردمی را دهند.  

*مدیران استان صبا را متعلق به قم بدانند

وی با تاکید بر اینکه اگر صبا متعلق به قم است پس چرا مسئولان فکری برای این تیم نمی‌کنند، اضافه کرد: تمرین اول تیم صبا در ورزشگاه هلال احمر قم برگزار شد اما متاسفانه قبل از برگزاری تمرین خواستار واریز پول زمین چمن برای تمرین شدند.

این هوادار با سابقه قمی با اشاره به اینکه تمام دستگاه‌ها و نهادهای استان باید دور هم بنشینند و برای موفقیت صبا یک یا علی محکم بگویند و گوشه کار را بگیرند، ‌خاطرنشان کرد: این گونه نباید باشد که صبا چون برای استانداری است بخش خصوصی خودش را کنار بکشد.

جباری با تاکید بر اینکه با این شرایط کسی تیم فوتبال صبا را متعلق به خودش نمی‌داند که به ورزشگاه برای حمایت بیاید، اضافه کرد: اگر تیم در قم تمرین کند کمتر از 500 نفر در هر تمرین حضور پیدا نمی‌کنند و جوانان قمی وظیفه خود می‌دانند از آن حمایت کنند.

وی در پایان بر ضرورت برخورد مناسب با هواداران از سوی یگان ویژه تاکید کرد و افزود: مسئولان استان باید امکانات و شرایط حضور در قم را هرچه سریع‌تر فراهم کنند تا به مطالبه جوانان قمی پاسخ داده شود.

*مایلی کهن: اعتقاد دارم تمرینات در قم برگزار شود

اما یکی دیگر از عوامل عدم استقرار تمرینات در قم را باید مربیان و کادر فنی تیم بدانیم چرا که احتمالا مدیران وقت از آنها نمی‌خواستند تمرینات تیم در قم برگزار شود یا شاید به دلیل پایبندی به قرارداد حرفه‌ای و سهولت حضور در تهران،‌ آن‌ها از این موضوع استقبال نمی‌کردند اما محمد مایلی کهن سکاندار فصل جدید صبای قم در جلسه معارفه خود گفت: من اعتقاد دارم که تمرینات صبا باید در قم برگزار شود.

وی با اشاره به اینکه البته مسئولان باشگاه اگر قصد دارند به صورت دائمی تمرینات تیم در قم برگزار شود باید در حین ثبت قرارداد بازیکنان، به آن‌ها بگویند که چه برنامه‌ای دارند، اضافه کرد: اگر به یک‌باره تصمیم به انجام چنین کاری گرفته شود مشکلاتی ایجاد می‌کند.

این مربی با اخلاق کشور با بیان اینکه اگر تمرینات در قم برگزار شود از آن استقبال می‌کنم تصریح کرد: در این صورت می‌توان ارتباط نزدیک‌تری با هواداران، تماشاگران و علاقمندان به فوتبال در شهر مقدس قم برقرار کرد و تیم حامیان زیادی پیدا می‌کند.

پس از برگزاری نخستین تمرین صبا در قم، این تیم راهی اردوی سرعین اردبیل شد اما در حالی که رسانه‌ها و هواداران قمی منتظر بازگشت صبا به قم برای ادامه تمرینات بودند، محل برگزاری تمرینات بار دیگر همچون پنج سال گذشته تهران عنوان شد.        

البته حسین نجاتی سرپرست تیم صبای قم در گفت‌وگویی با اشاره به انتقال تیم فوتبال صبا به قم گفت: بعد از اردوی اردبیل به تهران باز خواهیم گشت و در صورت مهیا بودن شرایط و زیرساخت‌ها و امکانات شهر مقدس قم به این شهر خواهیم آمد و تمرینات را در اینجا ادامه خواهیم داد.

نجاتی با اشاره به تمایل خود و سایر اعضای تیم برای انتقال دائم به قم گفت: ما نیز دوست داریم این اتفاق هر چه سریعتر رخ دهد و تیم صبا که متعلق به استان قم است در این شهر مستقر شود.

اما در خصوص استقرار تمرینات تیم در قم گفت‌وگویی را با سید رضا دهناد رئیس هیئت مدیره باشگاه صبای قم انجام دادیم.

*سعی می‌کنیم بخشی از تمرینات به قم بیاید

وی بومی سازی را یکی از مهم‌ترین اولویت‌های اصلی باشگاه صبا دانست و اضافه کرد: به همین دلیل محمد مایلی کهن که به جوانان نگاه ویژه‌ای دارد برای سکانداری تیم انتخاب شد.

رئیس هیئت مدیره باشگاه صبا در ادامه با اشاره به اینکه مدیرعامل، ‌هیئت مدیره و بخشی از کادر فنی بومی شده است تصریح کرد: اگر به شرایطی برسیم که 70 درصد بازیکنان قمی شوند، یعنی تیم بومی شده است.

دهناد در خصوص استقرار تمرینات تیم صبا گفت: نخستین تمرین این فصل در قم انجام شده است و بخش دیگری در تهران و اردوها خواهد بود که البته سعی می‌کنیم بخشی از تمرینات به قم بیاید.

*امکانات حرفه‌ای در قم فراهم شود

اما محمدرضا کشوری فرد مدیرعامل باشگاه فرهنگی ورزشی صبای قم در حاشیه دیدار این تیم با تراکتورسازی تبریز، اظهار کرد: ما خودمان ابراز علاقه و تمایل کردیم که به غیر از بازی‌ها، تمرینات تیم نیز در قم باشد اما واقعا باید حرفه‌ای فکر کنیم و تمام امکاناتی که یک تیم حرفه‌ای مانند صبا می‌خواهد را اینجا فراهم کنیم.

وی تصریح کرد: ما در حال حاضر زمین چمن مطلوب برای اختصاص دادن به تمرینات تیم نداریم، در ورزشگاه یادگار امام هم که نمی‌توانیم تمرین کنیم زیرا اینجا محل انجام بازی‌های رسمی تیم است.

کشوری فرد خاطرنشان کرد: البته تلاش خود را انجام داده‌ایم تا این مهم محقق شود یعنی تمرینات در قم برگزار شود، مجموعه ورزشی هلال احمر را در نظر گرفته‌ایم اما زمین چمن این ورزشگاه در حال حاضر نیاز به ترمیم دارد.

در هر حال مسئولان صبا باید یکی از مهم‌ترین اولویت‌های خود در این فصل را استقرار تمرینات در قم بدانند چرا که این مسئله خواسته مردم و هواداران این تیم است که شاهد حضور تیم صبا که نام قم را یدک می‌کشد در شهر خود باشند و از آن حمایت کنند.

حال باید منتظر ماند و دید که آیا تمرینات صبای قم در ششمین فصل انتقال، به قم منتقل شده و به خواسته تماشاگران پاسخ داده می‌شود و یا خیر و در صورتی که شاهد استقرار تمرینات در قم نباشیم آیا مسئولان همچون پنج سال گذشته به سهولت از مسئولیت تامین زیرساخت‌ها و شرایط استقرار تیم در قم شانه خالی می‌کنند؟

====================

گزارش از محمدمهدی عنایت‌پور 

====================    

انتهای پیام/78008/ع40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول