به گزارش خبرگزاری فارس از کرج به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه مواد و انرژی، امین مجیدی دانشجوی کارشناسی ارشد پژوهشگاه مواد و انرژی با بیان این خبر گفت: توربین به زبان ساده عبارت است از یک ماشین گرمایی که انرژی شیمیایی را به مکانیکی تبدیل میکند، هر چه دمای کاری توربین بالاتر رود بازده و خروجی مکانیکی افزایش مییابد.
وی در ادامه افزود: به منظور افزایش دما، طراحان مجبور شدند تا در خصوص استفاده از مواد دست به تغییرات بزنند بدین صورت قطعات کم کم به جای ریختهگری به کمک فرایندهایی نظیر فورج یا استفاده از مواد تک کریستال تهیه گردید، اما به هر صورت در خصوص دمای کاری فلزات و سوپر آلیاژها محدودیت وجود دارد.
این پژوهشگر با اشاره به تاریخچه ایجاد پوشش عایق حرارتی گفت: ناسا برای اولین بار در سال 1960 از یک لایه عایق سرامیکی برای بالا بردن دمای کاری قطعات موتور استفاده کرد و هماکنون نیز تکنولوژی ایجاد این دسته پوششها در اختیار کشورهای محدودی میباشد.
وی خاطرنشان کرد: امروزه پوششهای زیرکونیایی رایجترین پوششهایی هستند که به عنوان عایق حرارتی در قطعات توربینهای گازی استفاده میگردند.
مجیدی با اشاره به تحریمهای ایجاد شده در حوزه صنایع نفت و گاز در چند سال اخیر گفت: در این پژوهش پوشش نانو ساختار زیرکونیایی با رویکرد صنعتی برای بار نخست در کشور ایجاد گردید.
وی استحکام چسبندگی بالاتر، شوکپذیری حرارتی بهتر، قابلیت کار در دماهای بالاتر، عمر بیشتر و نرخ بالاتر رسوبدهی را از مزایای پوشش نانو ساختار اعمال شده در این پژوهش برشمرد و ادامه داد: بررسیهای نرمافزاری نشان داد تنشهای برشی ایجاد شده در سیکلهای کاری در پوششهای نانو ساختار به طور قابل ملاحظهای از پوششهای قدیمی، کمتر میباشد.
این مسئول در پایان گفت: با توجه به بومیسازی قطعات توربینهای گازی در سالهای اخیر امید میرود شاهد پیشرفتهای روزافزون در صنایع مرتبط با نفت و گاز باشیم.
انتهای پیام/2302/ر/ف4004