اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به مناسبت سالروز ورود امام رضا به نیشابور صورت گرفت

استقبال کم‌نظیر هزاران نیشابوری از کاروان نمادین امام رضا(ع)

کاروان نمادین امام رضا(ع) به‌مناسبت سالروز ورود این حضرت به نیشابور در میان استقبال گرم و کم‌نظیر هزاران نفر از مردم نیشابور و مسئولان استان خراسان‎رضوی وارد این شهر شد.

استقبال کم‌نظیر هزاران نیشابوری از کاروان نمادین امام رضا(ع)

به گزارش خبرگزاری فارس از نیشابور، مردم ولایت‌مدار و عاشقان اهل بیت(ع) در نیشابور پس از 1234 سال از تاریخ ورود عالم آل محمد(ص)، امام رضا(ع) به این شهر مذهبی، امروز بار دیگر با آفرینش صحنه‌های باشکوهی از دلدادگی به خاندان عصمت و طهارت(ع)، تاریخ را تکرار کرده و در حرکتی نمادین کاروان آن امام همام را به نظاره نشسته و با استقبال جانانه و عاشقانه، تصاویر به‌یادماندنی را در تاریخ معاصر ثبت کردند.

کاروان نمادین امام رضا(ع) که‌ با اهتمام اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیشابور، تعزیه‌خوانان، هنرمندان تئاتر، ورزشکاران و هنروران آموزشگاه شهید هاشمی‌نژاد و تیپ مستقل زرهی 21 امام رضا(ع) در 9 ایستگاه تدارک دیده شده بود، حرکت نمادین خود را از بقعه متبرکه بی‌بی پسنده و بی‌بی شطیطه به سمت مسجد جامع نیشابور آغاز کرد.

در این رهگذر مردم و هنرمندان نیشابور با تدارک کاروان نمادین ورود تاریخی امام رضا(ع) به نیشابور، از مقابل بقعه متبرکه بی‌بی پسنده و بی‌بی شطیطه به نماد «امام نور، میهمان خانه تقوا» حرکت خویش را آغاز کرد و سپس به نماد «امام مومنان» ‌رسید که طلایه‌داری کاروان را ابن‌اسلم طوسی، از فقها و عارفان بزرگ اهل سنت و سادات رضوی بر عهده داشت.

این کاروان در ادامه مسیر به نماد «امام برکت و رحمت» رسید و کاشت نمادین نهال بادام در منزل بانو پسنده، توسط امام رضا(ع) و تقدیم شاخه‌های بادام به نشانه رحمت الهی به کاروان انجام شد.

سپس کاروان امام به مسیر خود ادامه داد و به نماد «امام فتوت و جوانمردی» به حلقه پهلوانان نیشابور ‌رسید که ورزشکاران، بازوبند پهلوانی را که نشان فتوت و جوانمردی است بر بازوان آن امام همام بستند و در این رهگذر امام به نماد «امام آب و آینه» ‌رسید تا آینه‌ها که نشان از انعکاس امامت و ولایت و تجلی نور بر قلب مومنان است، به استقبال امام رضا (ع) شتافتند و با ریختن آب در مسیر آن حضرت پاکی را به ارمغان ‌آوردند.

این کاروان سپس به نماد «امام و شهیدان» رسید و سپس به نماد «امام و یاوران» رسید که در آن مکان حضرت به زیارت امامزاده محمد محروق(ع) می‌رود و آنگاه کاروان به نماد «امام رئوف و مهربان» رسید؛ آنجا که شبیه‌خوانی ضامن آهو به نشانه مهربانی ایشان و ملجاء و پناهگاه همه ملتمسان و پناهندگان و در راه‌ماندگان است.

منزلگاه آخر کاروان نمادین امام رضا(ع) نماد «امام انتظار و امید» بود که در آن جمع مردم ولایت‌مدار نیشابور و کاتبانی که آمادگی ثبت بزرگ‌ترین حدیث تاریخ تشیع را که تداوم ولایت و حصار امن توحید، نبوت و امامت است را از آغاز و تا ظهور دولت حضرت مهدی (عج) حفظ دارند، با صدای رسا حدیث سلسلةالذهب را ندا دادند؛ همچنین مردم با ذکر صلوات خاصه آن حضرت و دعا برای ظهور حضرت حجت ارواحنا فداه، کاروان را بدرقه کردند.

مردم نیشابور از خردسال تا کهن‌سال با چنان ذوق و شوقی با نثارگل و توزیع شربت و شیرینی کاروان نمادین امام رضا(ع) را در طول مسیر همراهی کردند که گویی سال 200 ‪ هجری قمری بار دیگر تکرار شده است و لحظه به لحظه این حرکت نمادین و معنوی به وسیله دوربین‌های فیلم‌برداری، عکاسی، تلفن‌های همراه مردم و خبرنگاران حاضر در این مراسم به تصویر کشیده شد.

در حاشیه برگزاری این مراسم، نمایشگاه کتاب و ارائه محصولات فرهنگی در امامزاده محمد محروق(ع)، نمایشگاه نقاشی، مسابقه‌های نقاشی ویژه کودکان و نوجوانان، ایستگاه‌های صلواتی در سطح شهر نیشابور، پیاده‌روی و کوهپیمایی خانوادگی، برگزاری مجموعه مسابقه‌های فرهنگی هنری دانش‌آموزان کشور در نیشابور، جشن اهدای جهیزیه به نوعروسان نیازمند، نصب ضریح امامزاده عبدالله(ع) در نیشابور، اجرای مراسم سخنرانی، شبی با قرآن، شب شعر و اجرای جشن ویژه عموم توسط دارالقرآن علی‌ابن موسی الرضا(ع) در فرهنگسرای سیمرغ و مسابقات ورزشی نیز انجام شد.

به‌ مناسبت دهم تیر، سالروز ورود امام رضا(ع) به نیشابور، نماز پرصلابت جمعه نیشابور  14 تیر 92 در محل بقعه متبرکه امامزاده محمد محروق(ع) برگزار می‌شود.

انتهای پیام/70005/صا40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول