اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

خیز هرمزگان به سمت توسعه آب‌شیرین‌کن‌ها

توجه به توسعه آب‌شیرین‌کن‌ها و تکنولوژی شیرین‌سازی آب دریا با هدف تامین آب شرب شهرهای هرمزگان طی سال‌های اخیر با تسهیلات ویژه دولت، وارد روندی تازه شده است.

خیز هرمزگان به سمت توسعه آب‌شیرین‌کن‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، مشکل کم آبی در بخش شرب همواره در این شهرستان و دیگر شهرهای استان هرمزگان و به ویژه شرق از دیرباز به عنوان مشکلی اساسی در بعد توسعه و حتی در تامین مایحتاج اولیه مردم و ساکنان این منطقه مورد نظر بوده است.

طی سال‌های اخیر همزمان با روند آغاز شده در بعد توسعه شرق هرمزگان، تامین آب شرب پایدار نیز در دستور کار دولت و بخش‌های مربوطه در این استان قرار گرفته است.

این در حالی است که امروز طرح‌هایی همانند انتقال آب سد جگین به جاسک که شامل خطوط انتقال طولانی و دیگر تاسیسات است، در مراحل پایانی خود قرار دارد.

علاوه بر این طرح که جزو طرح‌های ماندگار دولت به شمار می‌رود، چندین طرح دیگر نیز در شهرستان‌های بشاگرد، جاسک و بندر سیریک در دست احداث و یا اتمام است.

این شهرستان‌ها که در بخش شرقی هرمزگان واقع شده است، علی‌رغم دسترسی به دریا کماکان از مشکلاتی از این دست رنج می‌برند.

از این روست که دولت و وزارت نیرو با برنامه‌ریزی‌های استانی گام در راهی نو با تکیه بر توسعه مجتمع‌های آب‌شیرین‌کن در ساحل شرقی هرمزگان نهاده‌اند.

نظارت مقامات استانی نیز بر روی پروژه‌های آب‌شیرین‌کن چه در حوزه شرق و چه در حوزه غرب هرمزگان سبب سرعت‌گیری این پروژه‌ها شده است.

امروز در هرمزگان به پروژه‌ها و مجتمع‌های مرتبط با آب‌شیرین‌کن‌ها به عنوان ظرفیتی پایدار برای تامین آب‌شرب مردم نگاه می‌شود.

استاندار هرمزگان طی هفته جاری در سفری دو روزه چند پروژه‌ آب‌رسانی را مورد بازدید قرار داد.

ابراهیم عزیزی استاندار هرمزگان در حاشیه بازدید از پروژه آب‌شیرین‌کن سیریک گفت: پروژه آب‌شیرین‌کن سیریک با سرمایه گذاری 10 میلیارد تومانی بخش خصوصی تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد.

وی اظهار داشت: این پروژه چهار هزار متر مکعبی از پیشرفت 30 درصدی برخوردار است و با سرمایه گذاری 10 میلیارد تومانی بخش خصوصی تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد.

نماینده عالی دولت در هرمزگان ادامه داد: پس از بهره‌برداری این پروژه علاوه بر تامین آب شهر سیریک و شهر گروک آب تعدادی از روستاهای اطراف شهر سیریک نیز تامین می‌شود.

بازدید ابراهیم عزیزی به عنوان نماینده عالی دولت در هرمزگان از چندین طرح آبرسانی دیگر نشان از توجه به تامین آب شرب پایدار منطقه شرق هرمزگان دارد.

وی همچنین در بازدید از تصفیه خانه جاسک یکی از پروژه‌های مهر ماندگار نیز گفت: این پروژه نیز با ظرفیت 510 لیتر در ثانیه با توجه به پیشرفت 70 درصدی در هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسد.

به گفته استاندار هرمزگان، با بهره‌برداری از این پروژه آب شرب شهر جاسک و روستاهای شرق و غرب آن تامین می‌‌شود.

وی با اظهار رضایت از روند پیشرفت این پروژه بیان داشت: عوامل اجرایی به صورت شبانه‌روزی در این پروژه مشغول به فعالیت هستند.

نماینده عالی دولت در استان هرمزگان اضافه کرد: این پروژه بخشی از طرح بزرگ آبرسانی از سد جگین به شهرستان جاسک است که شامل آبگیر، ایستگاه پمپاژ، مخزن پنج هزار مترمکعبی و 124 کیلومتر خط انتقال است.

عزیزی مجموع اعتبار این پروژه را یک‌هزار و 760 میلیارد ریال اعلام کرد که اعتبار تصفیه خانه آن 260 میلیارد ریال است.

هرمزگان در حالی به سمت توسعه آب‌شیرین‌کن‌ها در حال حرکت است که دولت تسهیلات ویژه‌ای را برای این امر از جمله خرید تضمینی آب شیرین شده از مجتمع‌های آب‌شیرین‌کن را اختصاص داده است تا بدین وسیله زمینه تامین نیازها را در این بخش فراهم آورد.

حضور محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری ایران در مراسم کلنگ‌زنی بزرگترین آب شیرین‌کن کشور با ظرفیت یک میلیون متر مکعب در شبانه‌روز در شهرک صنعتی خلیج فارس واقع در غرب بندرعباس طی ماه‌های اخیر خود گواهی بر توجه دولت بر توسعه و استقرار آب‌شیرین‌کن‌ها در ساحل شمالی خلیج فارس است.

انتهای پیام/88001/ط40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول