اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل جمعیت کویر سبز کاشان خواستار شد

آموزش کشاورزان برای جلوگیری از سرطان‌زایی محصولات جالیزی

مدیرعامل جمعیت کویر سبز کاشان خواستار آموزش جهاد کشاورزی این شهرستان به کشاورزان برای جلوگیری از سرطان‌زایی محصولات جالیزی در این شهرستان شد.

آموزش کشاورزان برای جلوگیری از سرطان‌زایی محصولات جالیزی

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، خسرو اعتماد امروز در حاشیه بازدید از فضای سبز 20 هکتاری جمعیت کویر سبز کاشان در محل تصفیه‌خانه فاضلاب کاشان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در سیستم کشاورزی جالیزکاری، کشاورزان برای جلوگیری از تبخیر سطحی آب، از پلاستیک در کف جالیزکاری استفاده می‌کنند.

وی افزود: در این سیستم آبیاری، روی پلاستیک سوراخ‌هایی برای رسیدن آب به ریشه جالیز ایجاد می‌شود که این کار از تبخیر سطحی آب در آبیاری تابستانه کشاورزی به شدت جلوگیری می‌کند و راهکار خوبی برای استفاده بهینه از آب در بخش کشاورزی است.

مدیرعامل جمعیت کویر سبز کاشان با اشاره به اینکه بعد از برداشت محصولات جالیزی می‌توان با جمع‌آوری پلاستیک و استفاده مجدد از آن برای سال بعد و یا بازگرداندن آن به چرخه بازیافت از آسیب بی‌جا به محیط زیست جلوگیری کرد عنوان کرد: به دلیل عدم آشنایی کشاورزان با این نوع سیستم آبیاری، بعد از برداشت محصولات جالیزی پلاستیک به جای مانده بر اثر نور آفتاب و حرارت پودر شده و در کشت‌ سال‌های بعد میوه‌های جالیزی را سرطان‌زا می‌کند.

اعتماد یادآور شد: پودر شدن مواد پلاستیکی در زمین‌های کشاورزی علاوه بر این که محصولات جالیزی را سرطان‌زا می‌کند موجب می‌شود زمین‌های کشاورزی خاصیت زراعی خود را از دست بدهند.

وی تأکید کرد: پودر شدن پلاستیک و جذب آن توسط خاک باعث می‌شود تا زمین‌های کشاورزی حاصلخیزی خود را از دست داده و کشاورزان را مجبور به افزایش استفاده از کودهای شیمیایی می‌کند که این امر مشکل دیگری را بر معضلات قبلی برای تولید محصولات سالم کشاورزی می‌افزاید.

اعتماد تصریح کرد: این زمین‌ها بعد از مدتی به کلی قابلیت کشت خود را از دست می‌دهند و به مرور به دلیل عدم استفاده کشاورزان از آن تبدیل به زمین بایر و کویری می‌شوند.

وی متذکر شد: این مشکل بارها به کارشناسان جهاد کشاورزی شهرستان کاشان تذکر داده شده است اما تاکنون ترتیب اثری برای آموزش کشاورزان و یا جلوگیری از نحوه غیر استاندارد کشت محصولات جالیزی صورت نگرفته است.

انتهای پیام/2406/و30/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول