اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قم:

استان قم وارد شرایط تنش آبی شده است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قم گفت: در حال حاضر قم وارد شرایط تنش آبی شده و جزو سه استان نخست کشور در زمینه مشکلات تامین آب است.

استان قم وارد شرایط تنش آبی شده است

سید حسن رضوی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم تغییر اقلیم و آب و هوای قم را مورد توجه قرار داد و افزود: طی سال‌های اخیر تغییرات وسیعی در زمینه بارندگی در قم و حوزه مرکزی ایران روی داده است به این ترتیب که بارندگی‌ها در یک یا حداکثر دو فصل صورت می‌گیرند و در دو فصل دیگر بارشی وجود ندارد؛ بیشترین بارش‌ها طی سال‌های گذشته در قم در پاییز و در آذرماه صورت گرفته است در حالی که بر اساس پیش‌بینی‌ها این بارندگی‌ها باید در بهار رخ می‌داد.

رضوی با بیان اینکه آثار این اتفاق در مجموع آورده رودخانه‌ها به خوبی نمایان است گفت: بیش از 91 درصد آورده رودخانه‌های قم طی این سال‌ها کاهش پیدا کرده و گویای شرایط بسیار خشکی در استان است ضمن اینکه بارندگی‌های قم در دشت‌ها افزایش یافته اما در کوهپایه‌ها با کاهش بارش مواجه هستیم.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای قم تصریح کرد: با توجه به این مباحث در می‌یابیم که برای تهیه و توزیع آب باید برنامه‌ریزی‌هایی جدید داشته باشیم؛ به نظر می‌رسد مباحث اقتصادی و ارتقای بهره‌وری می‌تواند این مشکل را حل کند؛ امروز در میان مردم و در میان کشاورزان این موضوع تحقق یافته اما در بخش دولتی و تعرفه‌ها هنوز جایگاه خود را نیافته است بنابراین دولت و مجلس باید محوریت آب در توسعه و اقتصاد را مورد توجه قرار دهند.

وی با تاکید بر ارتقای بهره‌وری آب در بخش کشاورزی و لزوم رساندن آن به میانگین 50 درصد جهانی بیان داشت: چنانچه در استان قم تنها 10 درصد در بخش کشاورزی مصارف آب را کاهش دهیم آب یک سال جمعیت قم تامین خواهد شد و این امر به تمام کشور قابل تعمیم است.

رضوی سرانه تامین آب در استان قم را زیر 800 متر مکعب در سال دانست و افزود: این در حالی است که سرانه ملی در این زمینه 1600 متر مکعب است؛ در حال حاضر قم وارد شرایط تنش آبی شده و جزو سه استان نخست کشور در زمینه مشکلات تامین آب است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای قم اضافه کرد: این شرایط باید توسط کسانی که وظیفه طراحی و اجرای سیاست‌های ملی را دارند مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام/78004/و30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول