اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

شهریور امسال

نایب رئیس مجلس قله درفک گیلان را فتح می‌کند

مدرس بین‌المللی کوهنوردی و صعودهای ورزشی گیلان گفت: نایب رئیس مجلس شورای اسلامی شهریور امسال برای فتح قله درفک به گیلان سفر می‌کند.

نایب رئیس مجلس قله درفک گیلان را فتح می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، اکبر کفایتی عصر امروز در جمع کوهنوردان گیلانی با اشاره به توجه مسئولان به این رشته ورزشی اظهار کرد: قرار است شهریور امسال با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدحسن ابوترابی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی قله درفک در گیلان را فتح کنیم.

وی از صعود کوهنوردان سراسر کشور همراه با نایب رئیس مجلس در ارتفاعات قزوین خبر داد و افزود: این صعود ورزشی هر ساله به مناسبت یادبود سید آزادگان مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی اکبر ابوترابی با حضور کوهنوردان کشور برگزار می‌شود.

این مسئول، ادامه داد: در صعود مذکور 42 نفر کوهنورد سراسر کشور به همراه حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد حسن ابوترابی نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی حضور داشتند.

به گفته کفایتی، در پایان قله 4 هزار و 180 متری خش چال در ارتفاعات قزوین فتح شد.

وی با بیان اینکه درفک نام قله‌ای در گیلان و رشته‌کوه البرز است، یادآور شد: نام قله درفک به روایتی از دال‌فک «دلفک» آمده ‌است که در گویش دیلمی، دال، نام پرنده‌ای از خانواده عقاب و فک به معنای آشیان و آشیانه است.

مدرس گیلانی کوهنوردی و صعودهای ورزشی اضافه کرد: دال‌فک، یعنی آشیانه عقاب، اما طبق روایت دیگری، نام درفک از قوم دربیک آمده که تیره‌ای از ساکنان حوالی دریای خزر بوده‌اند.

به گفته وی، قله درفک در ارتفاع 2733 متری البرز غربی در کوه‌های گیلان قرار دارد.

کفایتی اذعان کرد: این قله را از چند مسیر شامل سیاهکل و از طرف رستم‌آباد رودبار می‌توان فتح کرد که از زیبایی‌ها و جاذبه خوبی برخوردار است.

وی، کاسه درفک را محل ییلاق دامدارانی دانست که در تابستان از روستاها و جنگل‌های دم‌کرده به این قله کوچ می‌کنند.

این مدرس کوهنوردی گفت: در کاسه‌ درفک یک غار وجود دارد که ییلاق‌نشینان منطقه در تابستان از یخ‌های آن به عنوان منبع آب استفاده می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: این قله در 50 کیلومتری جنوب شرقی رشت و در رستم‌آباد در بخش خورگام رودبار واقع شده ‌است.

انتهای پیام/2300/ک30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول