اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز ایران:

ایران 10 میلیارد متر مکعب کمبود آب دارد / کاهش 50 درصدی ظرفیت نگه‌داری آب در سد سفیدرود

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز ایران با بیان اینکه کشور با 10 میلیارد متر مکعب کمبود آب مواجه است، از کاهش حدود 50 درصدی ظرفیت آب در پشت سد سفیدرود خبر داد و گفت: بحران آب باید جدی گرفته شود.

ایران 10 میلیارد متر مکعب کمبود آب دارد / کاهش 50 درصدی ظرفیت نگه‌داری آب در سد سفیدرود

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، جواد خضر ابراهیمی ظهر امروز در شورای گفت‌وگوی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن گیلان در استانداری این استان بحران جهانی آب را مسئله جدی و هشدار دهنده خواند.

*وقوع جنگ آب تا 10 سال دیگر

وی با بیان اینکه مظلومیت آب کشاورزی مشخص است، اظهار کرد: بحران آب در 10 تا 15 سال آینده موضوع اصلی جنگ می‌شود.

دبیر اجرایی خانه کشاورز گیلان با بیان اینکه بحران جهانی آب در سال‌های اخیر بازتاب‌هایی در کشور ما داشته است، گفت: آنچه پیش رو داریم تصویری خوشایند نیست و حتی در استان سرسبز گیلان و پرآب گیلان نیز عملکرد آب روی محصولات کشاورزی ظاهر می‌شود.

وی منبع اصلی تامین استان را پشت سد سفیدرود عنوان کرد و افزود: سفیدرود از رودخانه‌های شاهرود و قزل‌اوزن تغذیه می‌شود و بدیهی است که این رودخانه‌ها از سرچشمه تا دریاچه سد سفیدرود استان‌های مختلفی مانند آذربایجان شرقی، زنجان، قزوین و همدان را طی می‌کنند.

ابراهیمی، اذعان کرد: با افزایش نیاز روزافزون، برداشت استان‌های مسیر از آب رودخانه سفیدرود افزایش یافته و هر سال حق‌السهم آب گیلان کاهش می‌یابد.

به گفته وی، در دهه اخیر تعداد زیادی سد در مسیر رودخانه‌ سفیدرود در حریم استان‌های مختلف مذکور احداث شده و آبگیری این سدها میزان ورودی آب ورودی به گیلان را کاهش داده است.

*کاهش 50 درصدی نگه‌داری آب در پشت سد سفیدرود

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز ایران اضافه کرد: فرسایش شدید دامنه‌های پرشیب مسیر رودخانه‌ها هزاران تن لای رسوب در پشت سد سفیدرود انباشته شده و ظرفیت نگه‌داری آب این سد را از دو میلیارد متر مکعب به کمتر از 1.1 میلیارد متر مکعب حدود 50 درصد کاهش داده است.

وی با اشاره به اینکه در چند دهه اخیر روند استفاده از ارقام پرمحصول برنج که دارای روند طولانی‌تر رشد و افزایش مصرف آب است در گیلان افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: این امر حجم مصرفی آب استان را افزایش داده است.

*آب‌بندان‌های گیلان تبدیل به مزرعه شده است/وقوع بحران آب در گیلان

ابراهیمی کاهش تعداد و حجم آبگیری آب‌بندان‌های استان از ظرفیت کل نگه‌داری آب‌های سطحی در سه دهه گذشته را از معضلات خواند و گفت: بخشی از آب‌بندان‌های استان به مزرعه تبدیل شده است.

وی با تصریح بر اینکه وقوع بحران آب در گیلان دور از ذهن نیست، خاطرنشان کرد: با کاهش نزولات آسمانی در برخی از سال‌ها این رویداد به وقوع پیوسته و موجب بروز خسارات شدید به کشت‌های زراعی و محصولات کشاورزی شده است بنابراین برای کنترل شرایط و کاهش احتمال وقوع بحران باید راهکارهایی اندیشیده شود.

این مسئول، مطالعات جامع‌نگر با لحاظ تمام مراتب زیست‌محیطی و حفظ تولید پایدار پیرامون وضعیت آب استان و تسریع در تکمیل سدهای نیمه تمام گیلان برای افزایش نگه‌داری ظرفیت آب را مورد تأکید قرار داد.

*ضرورت لایروبی سد سفیدرود و آب‌بندان‌ها

وی یادآور شد: لایروبی رودخانه پشت سد سفیدرود، تعمیق و لایروبی آب‌بندان‌های متعدد در پهنه استان برای افزایش ظرفیت آبگیری را از راهکارهای مهم برای جلوگیری از بحران آب گیلان ذکر کرد.

ابراهیمی متذکر شد: برای پیشگیری از فرسایش دامنه‌های پرشیب، توسعه آبخیزداری و احداث باغ در اینگونه اراضی در دستور کار سازمان‌های متولی قرار گیرد.

وی آموزش روش های صرفه‌جویانه مصرف آب به کاربران و تخصیص اعتبار لازم برای توسعه سیستم‌های آبیاری تحت فشار در راستای کاهش و تعدیل مصرف آب به کشاورزان را از دیگر راهکارهای پیشگیری از بحران آب برشمرد.

دبیر اجرایی خانه کشاورز گیلان یادآور شد: توسعه مزارع و باغ‌ها در قالب برنامه‌های واقع‌گرایانه و مناسب با مقادیر آب موجود استان طراحی شود.

وی اطلاع‌رسانی عمومی برای ترغیب افکار عمومی مردم از طریق رسانه‌ها را از موارد مهم عنوان کرد.

*خشک شدن دریاچه ارومیه چالش بزرگ کشور/نابودی 301 دشت در کشور/کمبود 10 میلیارد متر مکعب آب در کشور

ابراهیمی در ادامه خشک شدن دریاچه ارومیه و پریشان را چالش بزرگ کشور خواند و اذعان کرد: احداث 137 سد روی دریاچه ارومیه و آزادسازی 880 میلیارد متر مکعب نمک دریاچه چالش بزرگی است.

وی خاطرنشان کرد: 609 دشت در کشور وجود دارد که 76 دشت به دلیل رسیدگی نشدن توسط مسئولان نابود شده و 301 دشت نیز در حال نابودی است.

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز ایران با تصریح بر اینکه کشور با 10 میلیارد متر مکعب کمبود آب مواجه است، تصریح کرد: این کاهش چگونه باید تأمین شود.

*گیلان دارای آلوده‌ترین رودخانه جهان/ نیشابور در خطر تخلیه ساکنان/کشاورزی کشور در حال نابودی است

وی گیلان را دارای آلوده‌ترین رودخانه‌های جهان دانست و یادآور شد: اراضی کشاورزی سه استان همدان، خراسان و کرمان راکد مانده است و نیشابور در خطر تخلیه ساکنان قرار دارد.

ابراهیمی کشاورزی کشور را در حال نابودی خواند و متذکر شد: تاکنون به نامه‌های خانه کشاورز توجهی نشده است و پاسخی به آنها داده نمی‌شود و کسی به گفته‌های ما توجه نمی‌کند.

وی ایران را جزو 10 کشور تخریب کننده زیست‌محیطی در دنیا عنوان کرد.

انتهای پیام/2300/ی40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول