اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

متخصص غدد در گفت‌‌وگو با فارس مطرح کرد

سرطان پروستات شایع‌ترین بیماری در مردان

متخصص غدد گفت: سرطان پروستات شایع‌ترین سرطان در مردان است و حدود یک چهارم سرطان‌های مردان را تشکیل می‌دهد.

سرطان پروستات شایع‌ترین بیماری در مردان

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، سرطان پروستات در زیر 50 سالگی نادر است، اما افزایش سن شیوع بیماری را افزایش می‌دهد، داشتن پدر یا برادر مبتلا به سرطان پروستات خطر ابتلای فرد به این بیماری را افزایش می‌دهد، چنانچه سرطان پروستات زود تشخیص داده شود درمان آن بسیار موفقیت آمیز است.

حمید مزدک در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان در پاسخ به این سوال که آیا سرطان پروستات در مراحل اولیه علامت یا نشانه‌ای دارد، اظهار کرد: معمولا سرطان پروستات در مراحل اولیه علامت و نشانه‌ای ندارد و به همین دلیل غربالگری و معاینه و آزمایش‌های تشخیصی آن اهمیت بسیاری دارند و معاینه فیزیکی، اندازه‌گیری آنتی ژن اختصاصی پروستات و معاینه انگشتی رکتوم چنانچه مجموعا هر سال یک بار (به ویژه پس از 50 سالگی) به وسیله پزشک انجام شوند بهترین امکان تشخیص سرطان پروستات را در اولین مراحل ایجاد آن فراهم می‌آورند.

وی در مورد شایع‌ترین نشانه‌های پروستات ادامه داد: شایع‌ترین نشانه‌های سرطان پروستات، ضعیف یا منقطع شدن جریان ادرار، تکرار ادرار(به ویژه در شب) اشکال در ادرار کردن یا باقی ماندن ادرار در مثانه، احساس درد یا سوزش در زمان ادرار کردن، درد دایمی کمر، لگن یا مفصل ران نشانه‌های پروستات است.

متخصص غدد در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه عواملی که ممکن است احتمال بروز سرطان پروستات را افزایش دهد چیست، بیان کرد: سن(بیش از 80 درصد تمام موارد پروستات در مردان بالای 65 سال دیده می‌شود) نژاد، رژیم غذایی، ارث از عواملی است که ممکن است سرطان پروستات را افزایش دهد و در مردانی که از غذاهای پرچرب استفاده می‌کنند احتمال بروز سرطان پروستات بیشتر است.

وی در ادامه تصریح کرد: گزارش شده است که احتمال بروز سرطان پروستات در کشاورزان، افرادی که با کادیوم فلزی در ساخت باتری، جوشکاری یا آبکاری فلزات سرو کار دارند، افزایش می‌یابد.

مزدک در پایان در مورد درمان این بیماری افزود: امروزه درمان‌های بسیاری برای سرطان پروستات وجود دارد که جراحی یکی از موارد درمانی است، عوارض دراز مدت و جدی جراحی پروستات نسبت به گذشته کاهش یافته زیرا امروزه روش‌های جدید پیشرفته مانند پروستاتکتومی رادیکال که نوعی جراحی باز است که در آن تمام پروستات و مقداری از بافت اطراف آن برداشته می‌شود در درمان پروستات بسیار موثر است.

انتهای پیام/63001/ع30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول