اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

انتقاد فرماندار بناب از عدم پرداخت به موضوع کتاب و کتابخوانی در رسانه ملی

فرماندار بناب، از عدم پرداخت به موضوع کتاب و کتابخوانی در رسانه ملی انتقاد کرد.

انتقاد فرماندار بناب از عدم پرداخت به موضوع کتاب و کتابخوانی در رسانه ملی

به گزارش خبرگزاری فارس بناب، سعید برقی امشب در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی این شهرستان گفت: خانواده و مدرسه نقش مؤثری در گرایش جوانان به موضوع کتاب و کتابخوانی دارند.

وی با اشاره به نقش بالای دانشگاه‌ها در راستای تبلیغ و ترغیب جوانان بسمت کتاب و کتابخوانی افزود: در برنامه پنجم برای بالا بردن سرانه مطالعه در جامعه برای تمام دستگاه‌ها وظیفه تعیین شده و دستگاه‌های مربوطه باید به وظایف خود آشنایی داشته باشند.

فرماندار بناب با بیان اینکه کتابدار نقش ارزنده‌ای در ایجاد انگیزه برای افزایش سرانه مطالعه دارد، اظهار کرد: صدا و سیما همچنین سایر رسانه‌های نوشتاری در خصوص تبلیغ و ترویج کتاب و کتابخوانی گام‌های اساسی برنداشته و نقش خود را به خوبی ایفا نکرده‌اند.

به گفته وی، سرانه کتابخانه براساس 3 هزار تا 5 هزار نفر جمعیت یک کتابخانه است، از این رو بر این اساس برای جمعیت 80 هزار نفری شهر بناب 15 اتا 20 واحد کتابخانه مورد نیاز است تا دسترسی مردم به کتابخانه بالا رود، در حالیکه در سطح شهر شدیداً با مشکل کمبود کتابخانه مواجه هستیم.

رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی بناب ادامه داد: سرانه کتابخوانی در کشورهای پیشرفته  چهار ساعت در روز است، در حالیکه این رقم در کشورهای ترکیه و مالزی 55 دقیقه بوده و در شهرستان بناب 12 دقیقه است که با احتساب مطالعه کتب درسی این رقم به 22 دقیقه در روز رسیده است.

برقی، از عدم همکاری برخی اعضای هیئت امنای مساجد انتقاد کرد و گفت: هیئت امنای مساجد نقش بالایی در بالا بردن سطح آگاهی در جامعه و نیز بالا بردن سرانه مطالعه دارند.

وی تصریح کرد: برخی از این هیئت امناء مساجد را ارث پدری خود می‌دانند و از مساجد همچنان به حالت سنتی آن صرفاً به عنوان محل اقامه نماز همچنین برگزاری مجالس ترحیم استفاده می‌کنند، در حالیکه مسجد به عنوان پایگاه بوده و باید تمام فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی در مساجد انجام پذیرد.

مدیر کتابخانه‌های عمومی بناب نیز در این نشست با ارائه گزارشی از وضعیت کتاب و کتابخوانی در این شهرستان گفت: در سه ماهه اول سال‌جاری 88 هزار و 98 نفر به کتابخانه‌های این شهرستان مراجعه کرده‌اند.

میرسردار مرندی افزود: در همین مدت جمعاً 30 هزار و 651 جلد کتاب امانت داده شده است که 21 هزار و 304 جلد توسط کتابخانه شهید مدرس و 9 هزار و 347 جلد نیز توسط کتابخانه کوثر به امانت داده شده است.

وی، تعداد اعضای فعال را 4 هزار و 888 نفر اعلام کرد و افزود: از این تعداد 2 هزار و 952 نفر در کتابخانه شهید مدرس و یک‌هزار و 936 نفر در کتابخانه کوثر فعال هستند.

مدیر کتابخانه‌های عمومی بناب، کل کتب موجود را 49 هزار و 318 جلد اعلام کرد و گفت: از این تعداد 33 هزار و 53 جلد در کتابخانه شهید مدرس و 16 هزار و 265 جلد در کتابخانه کوثر بناب است.

وی، سپس پرمخاطب‌ترین عناوین دریافت کتاب توسط مراجعه‌کنندگان را در این شهرستان به ترتیب کتاب‌های رمان، کتاب‌های مذهبی، دینی، کتاب‌های تاریخی و بعداً علمی اعلام کرد و افزود: به زودی دو ایستگاه مطالعه برای بالا بردن سرانه مطالعه در دو نقطه این شهر دایر خواهد شد.

سرپرست دانشگاه پیام‌نور مرکز بناب نیز ضمن تأکید بر لزوم تجلیل از مؤلفان و ناشران کتاب در این شهرستان گفت: در صورت انجام آن سایر دستگاه‌ها نیز به نسبت ناشران و مؤلفان مجموعه‌های خود با این برنامه همکاری خواهند کرد.

حسین غفوریان با بیان اینکه قطعاً سرانه مطالعه نسبت به سال‌های قبل افزایش یافته است، افزود: با توجه به فراهم شدن بستر مناسب و امکانات لازم برای مطالعه در جامعه، امروز بیشتر مطالعه از طریق الکترونیکی است و امروز بیشتر علاقمندان مطالب و اخبار خود را از طریق فضای مجازی پیگیری و مطالعه می‌کنند.

وی، ایجاد انگیزه در بین جوانان را به عنوان یکی از راه‌های ترویج و ترغیب برای مطالعه برشمرد.

انتهای پیام/ی30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول