اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

هراس شهروندان کرمانشاهی از پرسه سگ‌های ول‌گرد

وجود سگ‌های ول‌گرد در خیابان‌ها و مخصوصا در شهرک‌های حاشیه شهر، موجب هراس و نگرانی شهروندان کرمانشاهی شده است.

هراس شهروندان کرمانشاهی از پرسه سگ‌های ول‌گرد

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، وجود سگ‌های ول‌گرد در برخی از خیابان‌های شهر و مخصوصا در شهرک‌های حاشیه شهر، معضلی است که موجب هراس و نگرانی شهروندان کرمانشاهی شده است.

صدای زوزه این حیوان در آخر شب و اوایل صبح نیز موجب بر هم خوردن آرامش مردم در برخی از مناطق حاشیه‌نشین شهر شده و علاوه بر این مسائل، نباید از وجود انواع و اقسام بیماری‌هایی که از این حیوان برای انسان به‌وجود می‌آید، غافل بود.

بیماری کیست هیداتید، هاری و بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان تنها چند نمونه از بیماری ناشی از وجود این سگ‌ها در شهر است که امکان دارد از زمان آلوده‌شدن تا بروز نشانی‌ها حتی ده‌ها سال فاصله دیده شود، لذا این امکان وجود دارد که آلودگی در سنین کودکی و نشانی‌ها در سنین میان‌سالی و بالاتر روی دهد.

سالانه تعدادی از سگ‌های ول‌گرد جمع‌آوری می‌شوند و یا به‌وسیله غذایی مسموم از بین می‌روند ولی همواره شاهد پرسه ‌زدن آن‌ها در برخی از مناطق شهر هستیم.

یک عضو هیئت علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه رازی کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه اظهار داشت: بیماری کیست هیداتید یا اکینوکوکوزیس به بیماری ناشی از یک نوع کرم پهن از جنس اکینوکوکوس اطلاق می‌شود و میزبان قطعی این انگل گوشت‌خواران از جمله سگ است و کرم‌های بالغ در روده آن‌ها زندگی می‌کنند.

علی قشقایی افزود: میزبان واسط انگل انواع مختلف علف‌خواران (گاو، گوسفند، بز و ...) و همه‌ چیزخواران، مانند انسان است که عمدتاً از طریق مصرف مواد خوراکی آلوده به تخم انگل به بیماری مبتلا می‌شوند.

وی ادامه داد: گونه‌های چندی از جنس اکینوکوکوس می‌توانند در انسان ایجاد آلودگی کنند، گونه اکینوکوکوس گرانولوزوس شایع‌ترین گونه و عامل کیست هیداتید یا بیماری هیداتید در انسان است که میزبان اصلی آن سگ است و این بیماری، انتشاری جهانی دارد.

قشقایی اعلام کرد: سالانه جمعی از مردم استان کرمانشاه به‌خاطر بیماری هیداتید به‌ناچار خود را به تیغ پزشکان جراح می‌سپارند.

وی با تاکید بر اینکه این بیماری از جمله بیماری‌های مشترک مهم بین انسان و حیوان و حتی خطرناک‌ترین بیماری انگلی مشترک به‌شمار می‌آید، افزود: آلودگی و ابتلای انسان به‌سبب بلع تخم انگل از طریق مواد خوراکی به‌ویژه سبزیجات آلوده روی می‌دهد.

این استاد دانشگاه اعلام کرد: با توجه به ارتباط نزدیک انسان با سگ‌ها که در جامعه امروزی ما روز به‌روز در حال گسترش بوده و به‌دنبال افزایش تماس نزدیک با سگ‌های آلوده خطر ابتلا به کیست هیداتید خطری بالقوه است که باید جدی گرفته شود.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر تنها راه درمان کیست هیداتید در انسان جراحی است که خود می‌تواند عوارض چندی را در پی داشته باشد، همچنین علی‌رغم جراحی احتمال عود مجدد بیماری دور از انتظار نیست.

این عضو هیئت علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه رازی کرمانشاه با بیان اینکه پیشگیری از بیماری می‌تواند ما را از خطر ابتلا به کیست هیداتید تا حد زیادی محافظت کند، گفت: آبیاری سبزیجات و صیفی‌جات با آب سالم و بهداشتی و جلوگیری از ورود سگ‌های ول‌گرد به سبزی‌کاری‌ها، جالیزها و مزارع کشت علوفه و جمع‌آوری سگ‌های ول‌گرد از جمله راه‌کارهای پیشگیری از ابتلا به این بیماری است.

*سگ‌ ولگرد 100 نوع بیماری را انتقال می‌دهد

سرپرست آموزش و بررسی‌های اداره‌کل دامپزشکی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه سگ از نخستین حیواناتی است که به‌وسیله بشر اهلی شد و به‌نوعی انسان برای بهتر زیستن این حیوان باوفا را به ‌خدمت گرفته گفت: سگ‌های ول‌گرد موجب انتقال بیش از یک‌صد نوع بیماری هستند که مهم‌ترین آن‌ها هاری، کیست هیداتید، سالک و بیماری‌های روده‌ای و انگلی است.

علیرضا ادیبان با اعلام اینکه جمعیت این حیوان در بین جامعه انسانی در حال افزایش است، افزود: در طول یک‌دوره بارداری، حیوان ماده به‌طور متوسط بین سه الی یازده توله به ‌دنیا می‌آورد و افزایش این حیوان به یکی از دغدغه‌های جامعه شهری و روستایی در کشور تبدیل شده است.

وی خاطر نشان کرد: سگ دارای صاحب به سگی گفته می‌شود که قلاده‌گذاری شده و با دریافت واکسن‌های سالیانه و قرص ضد انگل زیر ‌نظر دامپزشکی به اصطلاح شناسنامه بهداشتی دریافت کرده باشد و در غیر این‌صورت حتی اگر ظاهرا هم دارای صاحب باشد، از نگاه بهداشتی این سگ ول‌گرد محسوب می‌شود.

ادیبان ادامه داد: حیوان گزیدگی خطر ابتلا به بیماری هاری در انسان را به ‌دنبال دارد که این بیماری بسیار خطرناک و کشنده است و باید فرد گزیده شده بلافاصله به ‌مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کند.

معاون اجتماعی نیروی انتظامی استان کرمانشاه گفت: در صورت اعلام همکاری از طرف شبکه بهداشت و یا شهرداری مناطق استان کرمانشاه مبنی بر جمع‌آوری سگ‌های ول‌گرد، نسبت به این معضل اقدام خواهیم کرد.

ارسلان حیدری خاطر نشان کرد: تاکنون درخواستی از این مراکز برای جمع‌آوری این حیوانات در استان کرمانشاه به پلیس ارائه نشده است.

یکی از شهروندان کرمانشاهی اظهار داشت: در شهرک پردیس زندگی می‌کنم و تقریبا همیشه سگ‌های ول‌گرد را در حال پرسه زدن در این شهرک می‌بینم.

امیر رضایی ادامه داد: گاهی آخر شب‌ها که از منزل اقوام بازمی‌گردیم یا مهمان‌هایمان را بدرقه می‌کنیم با جولان دادن این حیوان مواجه می‌شویم که اغلب موجب ترس کودکان و زنان می‌شود.

وی با اشاره به خطرات سگ‌های ول‌گرد، تاکید کرد: ممکن است این سگ‌ها هار باشند و همچنین بودن آن‌ها در محیط شهری خوشایند نیست.

رضایی صدای سگ‌ها در نیمه‌های شب را موجب ایجاد مزاحمت برای شهروندان دانست و تصریح کرد: اغلب شب‌ها به‌خاطر صدای زوزه سگ‌های ول‌گرد نمی‌توانیم درست بخوابیم.

باید گفت درمان سگ‌های گله و نگهبان در فواصل زمانی هر دو تا سه ماه یک‌بار با داروهای ضد انگلی مناسب نظیر داروی پرازیکوانتل برای جلوگیری از ابتلا به بیماری در انسان توصیه می‌شود و سگ‌های ول‌گرد در شهر و مناطق حاشیه‌نشین موجب ایجاد رعب و انتقال آلودگی در سطح مناطق شهری خواهد شد.

----------------------------------------

گزارش از زهره کریم‌زاده

----------------------------------------

انتهای پیام/2700/ت40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول