اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از معضل سگ‌گردانی

وقتی تقلید کورکورانه از غرب مد می‌شود/ سگ‌ها و درمان درد تنهایی!

تلاش برای متفاوت بودن به هر قیمتی و تقلید از مد و برنامه‌های ماهواره‌ای از دلایل اصلی گرایش برخی جوانان به گرداندن سگ‌ در خیابان است.

وقتی تقلید کورکورانه از غرب مد می‌شود/ سگ‌ها و درمان درد تنهایی!

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، در خیابان‌های شهر کرمانشاه شاهد سگ‌هایی قلاده‌دار، پشمالو با پاهایی کوتاه هستیم که از روی ناچاری همراه صاحبان خود از این‌سو به آن‌سو کشیده می‌شوند.

شاید برای این سگ‌ها زیستن در کنار انسان‌ها و صاحبانی که آن‌ها را از فرزند و یا خانواده خود بیشتر دوست دارند بد نباشد، چرا که هر روز با جایی گرم و نرم و با غذاهایی پرهزینه از آن‌ها پذیرایی می‌شود و دست نوازش در هر لحظه بر روی سرشان کشیده می‌شود.

شیما.ف دختری بود که در گوشه‌ای از یکی از خیابان‌های کرمانشاه ایستاده بود و چیزی که توجه همگان را به او جلب می‌کرد، سگی پشمالو در کیفش بود که سر خود را حرکت می‌داد و خیابان‌ها را برانداز می‌کرد. شیما بدن سگ را در کیف خود جای داده بود و با افتخار به آن نگاه می‌کرد.

وی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمانشاه گفت: هر روز سگ خود را به حمام می‌برم و موهایش را سشوار می‌کشم و بسیار به نظافت و تمیزی آن اهمیت می‌دهم و سعی می‌کنم از هیچ چیز برای او کم نگذارم.

رامتین.پ در حالی که قلاده سگ خود را در دست گرفته و به‌دنبال قدم‌های آهسته و بازیگوشی‌های سگ خود در حرکت بود، اظهار داشت: این حیوان همیشه به من وفادار است و سنگ صبور تنهایی‌هایم است و من به داشتنش افتخار می‌کنم.

با شنیدن چنین حرف‌هایی موجی از غم و اندوه دل هر انسانی را فرا می‌گیرد و آن‌جاست که هزاران پرسش در ذهن ایجاد می‌شود. غافل از اینکه اگر هزار بار هم این حیوان شسته و تمیز شود، باز هم نجاست از وجودش پاک نمی‌شود.

در واقع باید گفت که زیستن سگ در کنار انسان نوعی خوشبختی و رفاه برای آن است، غافل از اینکه این نوع زیستن، تنها موجب گوشه‌گیری و انواع و اقسام گوناگونی از بیماری برای انسان‌ها است که متحمل رنج و سختی‌های فراوان در آینده‌ای نزدیک خواهند شد.

یک عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه، گفت: متاسفانه امروزه به‌نوعی شاهد گرایش برخی جوانان کرمانشاهی به سگ‌گردی در خیابان‌های شهر هستیم که یا در خودروی این جوانان به چشم می‌خورد و یا همراه آنان به قدم‌ زدن در خیابان‌ها مشغول است.

علیرضا قاسمی، خودنمایی و در مرکز توجه قرار داشتن را از علل گرایش جوانان به این معضل اعلام کرد و افزود: بنابر تعبیری غلط، متفاوت بودن و تقلید از مد و برنامه‌های ماهواره‌ای و غربی از دلایل اصلی گرایش به گرداندن سگ‌های اهلی در خیابان است.

این جامعه‌شناس با بیان اینکه رابطه فردگرایی در غرب به اوج خود رسیده، اظهار کرد: در فرهنگ غرب، انزوا و کم‌رنگ شدن روابط خانوادگی شدت یافته و افراد در آن جوامع، از حیوانات اهلی به‌عنوان هم‌دم خود استفاده می‌کنند.

وی افزود: گروه مرجع و یا داوری یک گروه در جامعه است که عده‌ای از افراد همان جامعه به تقلید الگوهای رفتاری از آنان می‌پردازند و انجام آرایش‌های تند و زننده، پوشش نامناسب و سگ‌گردی از جمله اقداماتی است که به تقلید از این گروه مرجع صورت می‌گیرد، در حالی‌که چنین گروهی با چنین عقایدی در ایران و فرهنگ ایرانی اسلامی وجود ندارد و ریشه آن در غرب بنا شده است.

قاسمی با تاکید بر وجود روابط پررنگ و قوی در ارتباطات خانوادگی و اجتماعی در خانواده‌های کرمانشاهی، خاطر نشان کرد: در چنین شهر و جامعه‌ای و با وجود فرهنگ غنی، نگه‌ داشتن حیوانات اهلی نظیر سگ و گربه، به‌منظور رهایی از تنهایی، تصوری بیهوده است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه، نگه‌داشتن سگ در خانه‌های آپارتمانی را نوعی اذیت و آزار برای همسایگان دانست و افزود: این اقدام موجب دور شدن اطرافیان و همسایگان از انسان می‌شود و در برخی مواقع موجب کشانده شدن این افراد به پاسگاه‌های پلیس نیز می‌شود.

وی ادامه داد: معضل سگ‌گردی توسط جوانان در سال 89 به مجلس راه یافت و حتی جریمه‌های یک‌صد تا 500 هزار تومانی برای آن در نظر گرفته شد.

وی با تاکید بر اینکه سگ‌گردی یک حرکت غیراجتماعی است، تصریح کرد: گرایش جوانان شهر ما به این معضل در برخی مواقع، یک نوع واکنش غیرمستقیم و اعتراض به فرهنگ خشن در برخی از خانواده‌ها و یا تعاملات اجتماعی است.

قاسمی خاطر نشان کرد: اکثر افرادی که اقدام به سگ‌گردی در اماکن عمومی می‌کنند، از بعد آموزشی ضعیفی در این زمینه برخوردارند که برخی مسائل اجتماعی به ‌شدت آن دامن می‌زند.

یک فوق تخصص ریه در خصوص بیماری‌هایی که از نگه‌داشتن سگ‌های خانگی برای انسان ایجاد می شود، بیان داشت: ریختن ترشحات بزاق سگ در منزل و بر روی فرش، نوعی از آلودگی میکروبی ایجاد می‌کند که از طریق دستگاه گوارشی وارد بدن انسان می‌شود.

علی معینی بیماری کیست هیداتید را از جمله بیماری‌های ناشی از ارتباط انسان با حیوان مخصوصا سگ‌های خانگی اعلام کرد و افزود: در اثر آلوده ‌شدن موهای سگ به مدفوع و در نتیجه ارتباط انسان با آن، نوعی انگل و بیماری به اسم کیست هیداتید به انسان نفوذ می‌کند که انجام عمل جراحی یکی از راه‌های درمان آن است.

این پزشک خاطر نشان کرد:  موهای سگ برای انسان مخصوصا افرادی که از آسم رنج می‌برند موجب آلرژی و حساسیت و تنگی نفس می‌شود و با ریزش آن در منزل انواع و اقسام گوناگونی از بیماری شکل می‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه بیماری‌های پوستی بر اثر انگل‌های موجود در بدن سگ، نوعی دیگر از بیماری برای انسان است، تاکید کرد: خطر بیماری‌های ناشی از نگه‌داری این حیوان برای کودکان بیشتر است به این دلیل که سیستم بدنی بچه‌ها بسیار ضعیف است.

معینی با اشاره به اینکه سگ از جمله حیواناتی است که بنابر دستور دین اسلام و نیز تحقیقات علمی هیچ‌گاه پاک نمی‌شود، از شهروندان کرمانشاهی خواست در صورت نگه‌داری این حیوان، حتما عوارض آن را در نظر بگیرند.

فرمانده نیروی انتظامی استان کرمانشاه با تاکید بر اینکه سگ‌گردی در خیابان‌ها و معابر عمومی شهر، اقدامی غیراجتماعی و بسیار ناپسند است، عنوان کرد: این عمل موجب ترس و وحشت مخصوصا در زنان و دختران می‌شود و موجب آشفتگی و نابسامانی است.

سردار کریم کشوری اظهار کرد: سگ عین نجاست است و در صورت صدمه رساندن به عابران و ایجاد شکایت، برخورد انتظامی صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در صورت مشاهده سگ‌گردی در معابر عمومی شهر و خودروهای شخصی و در نتیجه ایجاد تشویش در اذهان عمومی، ماموران انتظامی حق جمع‌آوری این حیوان را دارند، افزود: میزان جریمه سگ‌گردی در خیابان در صورت رساندن آسیب به عابران به نوع شکایت بستگی دارد و بر اساس طرح ارتقاء امنیت با این‌گونه متخلفان برخورد جدی انجام خواهد شد.

----------------------------

گزارش از زهره کریم‌زاده

---------------------------

انتهای پیام/2700/خ30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول