اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر پژوهشکده تحول در علوم اسلامی عنوان کرد

احیای زکات گامی در اسلامی کردن اقتصاد

مدیر پژوهشکده تحول و ارتقای علوم انسانی دانشگاه شیراز گفت: احیای زکات به مفهوم اصیل آن گامی در اسلامی کردن اقتصاد کشور است.

احیای زکات گامی در اسلامی کردن اقتصاد

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، سید ‌‌سعید زاهد‌زاهدانی بعد از ظهر امروز در جمع خبرنگاران استان اظهار داشت: اگر زکات به مفهوم اصیل آن در جامعه رواج پیدا کند، گام بلندی در ترمیم شکاف طبقات برداشته می‌شود.

وی افزود: در راستای اجرای فرامین مقام معظم رهبری مبنی بر ایجاد تحول در علوم انسانی شورایی در دانشگاه شیراز تشکیل شد و تاسیس پژوهشکده تحول و ارتقا علوم انسانی  و راه‌اندازی رشته‌های علوم انسانی اسلامی در دستور کار قرار گرفت.

زاهد‌زاهدانی ادامه داد: از آن جا که الگوی اقتصاد اسلامی غیر تمرکزگرا است اما آنچه که امروز در کشور به عنوان الگوی اقتصادی مطرح است هنوز از میراث چند سال تلاش حکومت پهلوی در غربی کردن ساختار اقتصاد ایران رها نشده و در این زمینه کار نظری فراوانی نیاز است.

مشاور و مدیر حوزه ریاست دانشگاه شیراز اضافه کرد: تاسیس بانک به سبک غربی، اصلاحات ارضی و بسیاری از موارد دیگر در زمان رضاخان برای سرمایه‌داری کردن این کشور انجام شد و تاثیر آن به ویژه در حوزه اقتصاد هنوز باقی مانده است.

دانشیار بخش جامعه شناسی و برنامه‌ریزی اجتماعی دانشگاه شیراز تصریح کرد: زمانی‌ که توزیع امکانات به‌صورت تمرکزگرا شد، طبیعی است که عده‌ای کاخ‌نشین و عده‌ای کوخ‌نشین می‌شوند.

زاهد‌زاهدانی اضافه کرد: در نظام اسلامی بر خلاف نظام سرمایه‌داری که پول بالاترین قدرت را دارد، اراده حرف نخست را می‌زند و برای نجات کشور نیز باید محور برنامه‌ریزی کشور از توزیع پول برداشته شده، اراده‌ها حول محور ولایت فقیه گرد یکدیگر آیند.

وی ادامه داد: زمانی انقلاب رخ داد مردم علیه این تمرکزگرایی شوریدند و امام (ره) و رهبری اسلامی سطح زندگی خود را در سطح فقیرترین افراد جامعه تنظیم کردند، اما آن ساختار اجتماعی و اقتصادی باقی ماند.

به گفته وی، بر اساس دستور شرع، روحانیت باید توزیع درآمد زکات را به طور مستقل از دولت بر عهده گیرد و بنابر اقتصاد اسلامی الزامی به تمرکز دولتی در تمام امور نیست.

زاهد‌زاهدانی ابراز داشت: بنابر آموزه‌های اقتصاد اسلامی در توزیع ارزش افزوده سهم هر یک از عوامل اقتصاد اسلامی مداخله‌گر به اندازه مشارکت آنان در ایجاد ارزش‌افزایی است.

رئیس روابط عمومی و امور بین‌الملل دانشگاه شیراز با بیان اینکه در طول سی و چهار سالی که از انقلاب گذشته تلاش‌های بسیاری برای ترمیم این سیستم صورت گرفته، گفت: اما آن انقلاب اداری که باید صورت بگیرد که الگوی توسعه و سازمان‌دهی ما متناسب با ارزش‌های اسلامی شود هنوز رخ نداده زیرا نظریه‌پردازان تنظیم کننده امور دستگاه‌ها و سازمان‌های اجتماعی تکنسین همان دستگاهی بودند که از قبل از انقلاب ساخته شده و از غرب کپی شده است.

وی تصریح کرد: در اقتصاد اسلامی انحصار حرام بوده و این اقتصاد به طور قطع غیر تمرکز‌گرا است.

مشاور رئیس دانشگاه شیراز خاطرنشان کرد: دانشگاه شیراز در زمینه ایجاد تحول در مفاهیم نظری اقتصاد اسلامی با دستگاه‌های اداری همکاری می‌کند.

زاهد‌زاهدانی متذکر شد: با توجه به وظیفه کمیته امداد فارس در گسترش و توسعه امر زکات تعامل و همکاری‌های نزدیکی در زمینه بهبود مبانی نظری این فریضه بین دانشگاه، جهاد کشاورزی و کمیته امداد برقرار شده است.

به گزارش فارس، در راستای ترویج فرهنگ زکات که اکنون چند سال است به کمیته امداد امام خمینی (ره) سپرده شده، نشست تخصصی زکات با محوریت مباحث علمی راهگشای ترویج این فریضه الهی در جامعه اسلامی در دانشگاه شیراز برگزار شد.

انتهای پیام/‌2448/ن40/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول