اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

سی‌ان‌ان: انتقال قدرت در قطر در شرایط زنده بودن امیر آن عجیب بود

شبکه خبری سی‌ان‌ان با اشاره به عجیب بودن انتقال قدرت در قطر آنهم در زمانی که پادشاه آن در قید حیات بوده،‌ احتمال هر گونه تغییر سیاسی در این کشور را بعید دانست.

سی‌ان‌ان: انتقال قدرت در قطر در شرایط زنده بودن امیر آن عجیب بود

به گزارش خبرگزاری فارس،‌ شبکه خبری سی‌ان‌ان با نگارش مطلبی، انتقال قدرت در قطر را جالب توجه دانست و سپس به شرح دلایل دیدگاه خود در این باره پرداخت و نوشت: تصمیم شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی برای انتقال قدرت آنهم از روی میل و رغبت، اولین بار است که در تاریخ اخیر منطقه خلیج فارس رخ داده است. برای رهبران منطقه خلیج فارس، قاعده این است که چند دهه حکمرانی می‌کنند تا فوت کنند و یا شرایط باعث سرنگونی آنها می‌شود؛ مانند بهار عربی که باعث سرنگونی سران تونس، مصر و لیبی شد. حتی شیخ حمد،‌ خود نیز با کودتا علیه پدرش در سال 1995 به قدرت رسید.

سی‌ان‌ان در ادامه نوشت: دلیل دومی که باعث شده انتقال قدرت در قطر تاریخی باشد این است که شیخ تمیم اکنون جوان‌ترین پادشاه در منطقه به شمار می‌آید. او 33 سال سن دارد.

«جامی اینگرام»، تحلیل‌گر خاورمیانه در موسسه تحقیقاتی «گلوبال اینسایت» در این باره گفت: هر چند شیخ تمیم ولیعهد قطر بود،‌ اما واگذاری قدرت به او به این زودی، کماکان تعجب‌آور است.

وی افزود: این اتفاق بسیار حائز اهمیت است. این نخستین بار در تاریخ اخیر منطقه است که شاهد انتقال قدرت از یک پادشاه در قید حیات به نسل بعدی هستیم. به علاوه، این بر خلاف چیزی است که در عربستان سعودی رخ می‌دهد؛ کشوری که حاکمان آن مایل به انتقال قدرت به نسل بعدی نیستند.

این تحلیل‌گر مسائل خاورمیانه اظهار داشت: بعید است انتقال قدرت به تغییرات سیاسی بزرگی منجر شود، چراکه بعید است  شیخ حمد قدرت را رها کند، مگر اینکه فرزند او قادر و مایل باشد راه مشابه او را ادامه دهد.

با این حال، اینگرام پیش‌بینی کرد، شیخ تمیم احتمالا بیشتر بر مسائل داخلی تمرکز خواهد کرد تا نقش بین‌المللی قطر. پدر او کوشید با گسترش شبکه متحدان خود و افزایش نفوذش برای مقابله با سلطه همسایگان قدرتمندش نظیر ایران و عربستان، قطر را در سطح جهان مطرح سازد.

وی افزود: با این حال، مسئله این است که در دوران حاکمیت شیخ تمیم، نقش قطر در سوریه تا چه میزان خواهد بود. علاوه بر این، منتقدان می‌گویند قطر بیش از حد از اسلام‌گراها در سوریه، مصر و سایر کشورها حمایت کرده است.

بر اساس این گزارش، شورای ملی سوریه که از گروه‌های مخالف اسد به شمار می‌آید، به قطر این اتفاق را تبریک گفت و آن را گامی غیرمنتظره توصیف کرد که باعث تقویت بهار عربی می‌شود.

به گفته این تحلیل‌گر مسائل خاورمیانه، برنامه سرمایه‌گذاری‌های عظیم خارجی قطر احتمالا در دوران شیخ حمد ادامه خواهد داشت.   

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول