اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از ساخت‌وسازهای غیراصولی در گلستان گزارش می‌دهد

تهدید ساکنان ساختمان‌های گرگان با دفن زیر آواری از خاک + تصاویر

ساختمان‌های بنا شده بر خاک‌های لس، ترک‌های بزرگ در شاکله این سازه‌ها و ساخت‌وسازهای غیراصولی سرنوشتی جز دفن زیر آواری از خاک را برای ساکنان این ساختمان‌ها ترسیم نمی‌کند.

تهدید ساکنان ساختمان‌های گرگان با دفن زیر آواری از خاک + تصاویر

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، رئیس پژوهشکده مهندسی بحران‌های طبیعی و پدافند غیرعامل شاخص‌پژوه کشور چندی پیش که در گرگان حضور داشت با انتقاد از ساخت‌وسازهای ناهنجار در گرگان گفت: وضعیت بافت شهری گرگان نشان می‌دهد که این شهر در صورت وقوع حوادث طبیعی مانند زلزله بسیار آُسیب‌پذیر است.

امیر محمودزاده، دلیل اصلی این وضعیت را بی‌توجهی به مبحث 21 مقررات ملی ساختمان در تأسیس ساختمان‌های مرتفع و دست‌اندازی به طبیعت عنوان کرده بود. 

زلزله‌های اخیر اگر در گرگان روی می‌داد وقوع فاجعه محتمل بود

وی با اشاره به وقوع زلزله‌هایی که در سال اخیر در کشور اتفاق افتاده، تصریح کرد: چنانچه زلزله‌هایی که اخیراً در کشور اتفاق افتاده بود در گرگان اتفاق می‌افتاد، خسارات ناشی از آن سرسام‌آور بود.

به دلیل اهمیت این موضوع و اظهاراتی که در زمینه اوضاع ناهنجار ساخت‌وساز در گرگان بیان شد، گزارشی تصویری تهیه شد تا بخشی از این سازه‌های خطرناک در گرگان به تصویر کشیده شود.

این تصاویر هشدار به سرانجامی است که در انتظار این ساخت‌وسازها است.

 

در این تصاویر شما ترک‌های بزرگ در ساختمان‌ها و نوع جانمایی‌ خطرناک این سازه‌ها را می‌بینید که هرکدام هشدار آشکاری است که ساکنان آنها را تهدید می‌کند.

احداث مجموعه ساختمانی یکی از نهادهای متولی شهری آن هم در کنار یک رودخانه‌ای که اکنون تبدیل به یک جوی باریک شده است و احداث ساختمان‌های مرتفع در بلندی‌های که بر خاک لس قرار دارد و ساخت‌وسازهای غیرمجاز از دیگر مواردی است که نیازمند توجه جدی مسئولان امر است.                       

انسان این موجود فراموشکار تنها زمانی به اشتباهاتش پی خواهد برد که به مصیبتی گرفتار آید، اما چه فایده که این هوشیاری سودی برای او نخواهد داشت. 

ساخت‌وسازهای امروز نتیجه تقابل با اصول فنی معماری و شهرسازی است

ساخت‌وسازهای امروز تپه‌های صدا و سیما در گرگان، بلوار الغدیر، صیاد و.... نمونه‌ای بارز از زیر پا گذاشتن داشته‌های علمی امروز بشر و به عبارت دیگر تقابل آشکار با علم است.

با این رفتارهای غیرعلمی و سودجویانه طبیعت را به مبارزه فرا می‌خوانیم، غافل از اینکه طبیعت با کسی شوخی ندارد و بازنده واقعی کسانی هستند که با سودجویی‌هایشان چشم خود را بر واقعیت‌ها بسته‌اند.

داستان ساخت‌وسازهای گرگان نیز قصه همین بی‌توجهی به آینده‌ای است که شهروندان را تهدید می‌کند.    

در این بین فقدان تأثیر‌گذاری دستگاه‌های نظارتی استان محرز است و البته همین بی‌توجهی و فقدان نظارت موجب شده تا این اتفاق نه در یک نقطه؛ بلکه در چند نقطه از شهر گرگان روی دهد. 

واکنش دستگاه‌ها پس از حادثه نوشدارو پس از مرگ سهراب

تردیدی نکنید، خدای ناکرده با وقوع اولین اتفاق طبیعی یا زمین‌لرزه در این عرصه، شما شاهد واکنش از سوی این دستگاه‌ها خواهید بود که مدعی می‌شوند، قبلاً هشدارهای لازم را داده بودند، اما چه سود که این سخن به مثابه نوش‌دارو پس از مرگ سهراب خواهد بود.

این گزارش، امیدوار است، بتواند ضمن اشاره مستند به فاجعه‌ای که در حال اتفاق است، کمی هم وجدان‌های بی‌توجه به سلامت و امنیت شهروندان را بیدار کند تا اینگونه با جان و مال مردم بازی نکنند.

در گزارش پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله که در مهرماه 1391 تحت عنوان ضرورت انجام مطالعات ریز پهنه‌بندی مخاطرات لرزه‌ای شهر گرگان تهیه شده به موضوع روانگرایی به عنوان یکی از تهدیدات طبیعی در استان گلستان اشاره شده است.

طبق این گزارش با اشاره به اینکه شهرهای گرگان، آق‌قلا، کردکوی و بندرگز استعداد روانگرایی دارد، آمده است: در پدیده روانگرایی اغلب مقاومت خاک به شدت تقلیل می‌یابد و قادر به تحمل وزن سازه‌ها و یا حتی خود نیست.

در این تحقیق، وجود رسوبات حساس به روان شدن از جمله عوامل مستعد به روانگرایی ذکر شده است مشکلی که در تصاویر مناطق و اماکن پیش رو به وضوح مشاهده می‌شود.

به نظر می‌رسد با توجه به تهدیدات زمین‌شناختی که گرگان با آن مواجه است احداث بنا به شکل غیراصولی در این نقاط که شدیداً در معرض لغزش و زمین‌لرزه است استقبال از فاجعه‌ای محتمل است و باید برای مواجهه و پیشگیری از این فاجعه پیش‌رو چاره‌ای اساسی اندیشید.

استان گلستان با جمعیتی بالغ بر یک میلیون و 700 هزار نفر در شمال شرقی کشور قرار دارد و سالانه انواع بلایای طبیعی از جمله زلزله و سیل این استان را تهدید می‌کند.

انتهای پیام/83002/ذ40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول