اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

تحلیل‌گران مسائل خلیج فارس:

آمدن شیخ تمیم هیچ تغییر اساسی به دنبال ندارد/ امیر جدید دنباله‌رو راه پدرش خواهد بود

تحلیل‌گران مسائل خاورمیانه و حوزه خلیج فارس بر این باورند جایگزینی شیخ حمد با پسرش، شیخ تمیم، هیچ تغییر اساسی و مهمی در سیاست‌های قطر در زمینه مسائل سیاسی و دیپلماتیک به دنبال نخواهد داشت.

آمدن شیخ تمیم هیچ تغییر اساسی به دنبال ندارد/ امیر جدید دنباله‌رو راه پدرش خواهد بود

به گزارش خبرگزاری فارس، خبرگزاری فرانسه در مطلبی به بررسی انتقال قدرت در قطر پرداخت و به نقل از تحلیل‌گران نوشت: انتظار نمی‌رود جابجایی قدرت در قطر مانع نفوذ سیاسی و بین‌المللی این کشور و یا نقش آن به عنوان یک قدرت اقتصادی شود.

این کارشناسان بر این باورند، تصمیم شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی برای کناره‌گیری از قدرت به نفع شیخ تمیم، پسرش، باعث تجدید سازمان‌دهی در کابینه‌ خواهد شد که این امر ضربه‌ای به نیروهای قدیمی وارد خواهد کرد.

عبدالوهاب بدرخان در این باره به خبرگزاری فرانسه گفت: شیخ حمد کشوری باثبات را که دارای پیوندهای خوب با همسایگان خود از جمله عربستان سعودی است، برای پسرش باقی گذاشته است.

وی افزود: انتظار هیچ گونه تغییری در سیاست‌های قطر را ندارم. شیخ تمیم که تحصیل‌کرده انگلیس است، به تدریج راه خود را پیدا خواهد کرد، با این حال، دنباله‌رو پدرش خواهد بود.

در این مطلب آمده: قطر در زمینه مسائل سیاسی، بیشتر از اندازه خود نقش ایفا کرده و حامی بزرگ بهار عربی در لیبی و ناآرامی‌ها در سوریه بوده. هفته گذشته نیز این کشور میزبان گروه دوستان سوریه بود.

نیل پاتریک، تحلیل‌گر و کارشناس مسائل خلیج فارس در این باره گفت: با توجه به حساسیت مسائل سیاست خارجی، بعید است تمیم بدون مشورت با پدرش، تغییرات اساسی اعمال کند.

«اولیور دا لاگه»، دیگر کارشناس مسائل خلیج فارس نیز بر این باور است، شیخ تمیم تغییراتی اعمال نخواهد کرد. وی گفته: در ابتدا نباید منتظر تغییرات اساسی در سیاست‌های قطر باشیم؛ سیاست‌هایی که بخشی از استراتژی بلندمدت هستند که موفقیت‌آمیز نیز بوده‌اند.

به عقیده این کارشناس فرانسوی، امیر جدید قطر گام‌های اولیه را تحت نظر پدرش برخواهد داشت و در زمان مناسب، روش خود را در پیش خواهد گرفت.

سلمان شیخ، رئیس مرکز بروکینگز در دوحه نیز گفته، تصمیم شیخ حمد برای انتقال قدرت به تمیم، با سیاست‌های قطر هماهنگی دارد. او نیز انتظار هیچ گونه تغییری در زمینه مسائل دیپلماتیک و سیاسی را ندارد. شیخ تمیم (به واسطه ولیعهد بودن) فرد جدیدی نیست و به خوبی آماده بر عهده گرفتن این سمت است.

سه‌شنبه نیز ملک عبدالله، پادشاه عربستان پیام تبریکی برای شیخ تمیم ارسال کرد و گفت: ما مطمئن هستیم شما مسیر پدر را ادامه خواهید داد.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول