اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

واشنگتن: «کرزی» آماده مذاکره با طالبان است

نماینده ویژه آمریکا در افغانستان و پاکستان از آمادگی دولت کرزی و واشنگتن برای آغاز مذاکرات با طالبان خبر داد و آغاز این روند را منوط به خواست شبه‌نظامیان دانست.

واشنگتن: «کرزی» آماده مذاکره با طالبان است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در اسلام‌آباد، «جیمز دابینز» نماینده ویژه آمریکا در افغانستان و پاکستان اعلام کرد که دولت افغانستان و آمریکا آماده مذاکره با طالبان هستند و آغاز این روند منوط به تصمیم شبه‌نظامیان طالبان خواهد بود.

وی که روز گذشته در سفری 2 روزه عازم اسلام‌آباد شده است، در دیدار با مقامات پاکستانی گفت: موضع آمریکا و افغانستان درباره مذاکرات صلح یکسان است و ما منتظر واکنش طالبان هستیم.

دابینز در کاخ نخست وزیری با نواز شریف و ژنرال کیانی فرمانده ارتش پاکستان دیدار و درباره مسائل امنیتی منطقه و راهکارهای برقراری صلح در افغانستان با آنان بحث و تبادل نظر کرد.

نماینده ویژه آمریکا در این دیدار بر «نقش حمایتی» پاکستان در روند صلح تأکید کرد و گفت: من معتقد نیستم که کسی طالبان را کنترل می کند اما فکر می‌کنم پاکستان بیشترین نفوذ را در این گروه دارد.

وی به مقامات پاکستانی اطمینان داد که واشنگتن پس از سال 2014 نیز به همکاری خود با اسلام‌آباد ادامه خواهد داد.

دابینز پیش از ورود به پاکستان، سفری نیز به قطر و افغانستان داشت و درباره روند صلح با نمایندگان طالبان و دولت کابل دیدار و گفت‌وگو کرده بود.

گفته می‌شود در این دیدار نواز شریف بار دیگر مراتب نارضایتی مردم و مقامات دولتی پاکستان نسبت به حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا به خاک کشورشان را به اطلاع دابینز رسانده است.

دابینز در مدت اقامت خود در پاکستان با «سرتاج عزیز» مشاور نخست‌وزیر در امور خارجی و امنیت ملی و سایر مقامات این کشور  نیز دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

اعلام حمایت طالبان از مذاکرات صلح

در همین حال، «احسان‌الله احسان» سخنگوی تحریک طالبان پاکستان در بیانیه‌ای حمایت این گروه از برگزاری مذاکرات صلح میان طالبان افغانستان و آمریکا در کشور قطر را اعلام کرد و خواهان ادامه این مذاکرات شد.

سخنگوی طالبان پاکستان در پیام ویدئویی 29 دقیقه‌ای ابراز داشت: بعد از کشته شدن «ولی‌الرحمن» مرد شماره 2 طالبان در حمله پهپادهای آمریکایی، شبه‌نظامیان پیشنهاد مذاکره خود را پس گرفتند زیرا متوجه شدند دولت نمی‌تواند به تنهایی وارد مذاکره با طالبان شود و عملکرد آن زیر نظر سازمان اطلاعات است.

سخنگوی طالبان تصریح کرد: اگر «نواز‌شریف» و «عمران‌خان» برای مذاکره جدی باشند و بتوانند بدون حضور سازمان اطلاعات با طالبان مذاکره کنند حاضریم با آنان مذاکره کنیم.

وی افزود: اعضای «حزب عوامی ملی» به خاطر مخالفت با طالبان و پیروی از سیاست‌های کاخ سفید هدف حمله قرار می‌گرفتند بنابراین دولت جدید «خیبر‌پختونخواه» نباید این اشتباه را مرتکب شود.

احسان‌الله احسان موضوع اختلاف میان گروه‌های مختلف طالبان را رد کرد و افزود: همه ما با ملا‌عمر بیعت کرده‌ایم و در هر شرایطی از تصمیم وی پیروی خواهیم کرد.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول