اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

مشروح/ گزارش فارس از اختتامیه نهمین همایش دکترین مهدویت

پیشنهاد جالب آیت‌الله اراکی به همایش/ لبیک «یا مهدی» توسط مادر شهید لبنانی طنین‌انداز شد

نهمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت در حالی به کار خود پایان داد که دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به مسئولان برگزاری پیشنهاد جالبی داد و با نوای «لبیک یا مهدی» مادر شهید یوسف داغر در همایش اشک در چشمان حضار همایش حلقه زد.

پیشنهاد جالب آیت‌الله اراکی به همایش/ لبیک «یا مهدی» توسط مادر شهید لبنانی طنین‌انداز شد

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، اختتامیه نهمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت با موضوع «تربیت زمینه ساز، راهبردها و راهکارها» ساعتی پیش با حضور مسئولان کشوری و لشکری در سالن همایش‌های بین‌المللی صداوسیما  پایان یافت.

*برای تحقق ظهور دو میثاق طاعت و نصرت امت لازم است

در ابتدای این مراسم، آیت الله محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به ظهور منجی آخرین از نگاه فلسفه تاریخ اسلامی، ابراز داشت: با یک نگاه کلی می‌توان چند اصل حرکت تاریخ از نگاه اسلامی بیان کرد، اصل اول مربوط به این موضوع است که نقطه حرکت جوامع بشری به سوی جامعه عصر سراسری است.

وی افزود: اصل دوم شامل حرکت تاریخ از نقطه آغاز تا نقطه فرجام با تکیه بر اراده بشری است که منجر به تحول می‌شود، همچنین حرکت ارادی مبتنی بر اراده جمعی قانونمند اصل سوم است که این قانونمندی با اراده بودن حرکت‌ها تنافی ندارد.

مؤسس مرکز اسلامی انگلیس با بیان اینکه سنت‌هایی بر این حرکت الهی حاکم است، خاطرنشان کرد: قوانین کلی در مبانی اسلامی در خصوص سنت الهی حاکم است که ضرورت وجود فرصت عدل در جامعه بشری یکی از قوانین الهی است، همچنین وجود یک امام شاهد و میزان در این قانون و سنت الهی لازم است تا اراده او برتر از اراده دیگر مردمان است و رفتار او جلوه گر حقایق الهی است.

وی با اشاره شاهد و میزان هر امتی باید در میان آن امت زنده و حاضر باشد، ادامه داد: اگر جامعه بشری دعوت انبیا و رهبران الهی را اجابت نکند، محکوم به انقراض است، یعنی فلسفه وجود خود را از دست خواهد داد.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذهب اسلامی با بیان اینکه خداوند متعال برای حرکت دادن جامعه به سوی عدل سه نوع خلافت را قرار داده است، بیان داشت: در مرحله اول خلافت فردی مطرح است که خداوند متعال فرد کاملی را خلیفه خود قرار می‌دهد و در مرحله دوم پیدایش خلیفه جمعی صغیر برای یک جامعه نمونه خرد مطرح می‌شود و نمونه آن جامعه‌ای که حضرت موسی(ع) به دنبال تحقق آن بود ولی در نهایت پیامبر اکرم(ص) توانست این کار را انجام دهد.

وی ادامه داد: خلافت جمعی کبیر که همان خلافت کلان است که در صورتی که امت به دو میثاق طاعت و نصرت همراهی کند و رابطه‌ای میان امت و امام برقرار شود جامعه با بافت الهی شکل می‌گیرد، در غیر این صورت جامعه به سوی استبدال و نابودی حرکت خواهد کرد و قدرت مندان جای یکدیگر را می‌گیرند و سرانجام از بین می‌روند.

آیت‌الله اراکی با بیان اینکه اگر جامعه نسبت به نعمت امام شکرگزار باشد، نعمت‌های الهی سرازیر می‌شود، ابراز داشت: طبق سنت الهی چند نوع غیبت برای جامعه بشری قابل تصور است، در نوع اول «غیبت تعلیق» است که در این غیبت برای رهبران الهی فرصت انجام مأموریت‌های محول شده را نخواهند داشت، مانند آنچه از حضرت سیدالشهداء تا حضرت حجت(عج) اتفاق افتاد آن به علت کفران نعمت در کربلا بود.

وی افزود: در «غیبت مکانی» رهبران الهی از مکانی به مکان دیگر می‌روند مانند غیبت پیامبر اکرم از مکه به مدینه، همچنین در «غیبت زمانی» رهبر الهی از جامعه مدتی غیبت می‌کند و جامعه فرصت ظهور و بروز ندارد.

اعضای هئیت رئیسه نهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت شامل آیت‌الله محسن اراکی دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی، حجت الاسلام سیدمسعود سید پورآقایی دبیر همایش، حسین عصاریان نژاد معاون پژوهشی دانشگاه عالی دفاع ملی، سلیمان قائم، لویس صلبیا، جرج صلیبا و ریتا از کشور لبنان، طاهر کولی بالی بورکینافاسو و هدی موسوی از کشور عربستان بودند.

*رهبری ایران رهبر امت اسلامی و مردم ایران الگوی جهان اسلام هستند

پس از آنکه هیئت رئیسه در جایگاه خود مستقر شدند، روسای هر 4 کمیسیون تخصصی به ارائه گزارشی از مقالات مربوط به کمیسیون خود  با  موضوع «تربیت زمینه‌ساز؛ راهبردها و راهکارها» پرداختند.

یکی از سخنرانان مراسم اختتامیه شیخ حسن ارزق مسئول انجمن حزب الله لبنان بود، وی در ابتدا سلام گرم سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله را به حضار حاضر در همایش رساند و با اشاره به فتنه‌های آخرالزمانی در منطقه شام، گفت: ایران با رهبری آیت‌ الله خامنه‌ای و مردم بسیار مومن و رزمنده به عنوان امت و رهبری واقعی جهان اسلام مطرح و الگویی برای مستضعفان جهان هستند.

مادر شهید یوسف داغر که فرزندش در مبارزه شهر القصیر سوریه به شهادت رسید در این همایش با تاکید بر اینکه باید در برابر ظلم و جور در دوران ظهور ایستاد، گفت: همه ما باید در برابر همه ظلم و جور بیاستیم و از همه لحاظ چه روحی، اجتماعی و فرهنگی باید زمینه سازی کنیم تا زمینه استقرار عدل الهی میسر شود.

وی افزود: نباید بنشینیم بلکه باید برای سرنگونی مستکبران و کافران همت کنیم و باید وحدت خویش را حفظ کنیم و در راه خود ثابت قدم باشیم.

مادر شهید داغر در بخش پایانی سخنان خود با بیان «لبیک یا مهدی» و «لبیک یا صاحب الزمان(عج)» فضای خاصی به محیط همایش بخشید و اشک در چشمان حضار حلقه زد.

*فرهنگ مهدویت راهبردی نوین و عملیاتی برای تحقق ظهور را می طلبد

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین سید مسعود سید پورآقایی دبیر نهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت به ارائه گزارشی کوتاه از روند برگزاری همایش پرداخت و بیانیه این مراسم را قرائت کرد.

در بخشی از این بیانیه آمده است: در تربیت زمینه ساز ظهور مهم‌ترین مسئله ترسیم و تببین جایگاه امام در طرح تربیتی اسلام و مبانی و اهداف این تربیت و تدوین راهبردها و راهکارهای دستیابی به آن است، دست اندرکاران همایش در نهمین همایش دکترین مهدویت، به این نتیجه رسیدند که پس از چندین سال طرح مباحث بنیادین و نظری در مباحث مهدویت باید به دنبال راهبردی نوین و عملیاتی کردن فرهنگ مهدویت بود، از این رو در این همایش کوشش شد تا با طرح مسئله تربیت مهدوی، مباحث نظری به عرصه عملی کشانده شود و با تدوین راهکارها و راهبردها، الگوهای تربیت مورد گفت‌وگو قرار گیرد.

*پیشنهاد جالب آیت الله اراکی در اختتامیه نهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت

هنگامی که سخنان مهمانان خارجی در این مراسم به پایان رسید، آیت الله محسن اراکی به مسئولان برگزاری پیشنهاد داد که کنفرانس دائمی ادیان حول منجی آخرین تاسیس شود که آیت الله اراکی ابتدا به زبان فارسی و بعد به زبان عربی به طرح پیشنهاد خود پرداخت و درباره دلیل این پشنهاد خود گفت: چون ادیان در این زمینه سه وجه مشترک دارند و معتقد به پیدایش امت واحده و تحقق عدل و حقیقت با حضور حجت الهی هستند.

*پیام انقلاب اسلامی پیام انتظار مصلح است

در ادامه حجت الاسلام محمدحسن ابوترابی نائب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه نقش تربیت انسان در فراهم آوردن بستر ظهور پیشوای عادل موثر است، ابراز داشت:  شایسته است به این نکته توجه کنیم که عالم ماده و طبیعت تاروپودش با تربیت گره خورده است، چرا که خداوند متعال می فرماید: «یُسَبِّحُ لِلَّهِ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الْأَرْضِ» همه عالم در مقام تسبیح خداوند هستند.

وی با اشاره به اینکه تا هنگامی که چشم دل انسان باز نشود، از درک تسبیح عالم عاجز است، افزود: انسان نیازمند به یک اسوه و الگویی است که مسیر حرکت او را به سوی متعالی هموار سازد و خداوند این نعمت را به بشر ارزانی داشته است و آن  آفرینش معلمی است که در سایه حقیقی پیام وحی منصه ظهور پیام حق است و او نمونه عینی و مسجم حق در زمین است.

حجت الاسلام ابوترابی با بیان اینکه باید مظهر عالی صفات جمال و جلال حق در فراروی بشر قرار گیرد، خاطرنشان کرد: کسانی که خود منتظر راستین مقدم امام عادل هستند که باید به  عدالت عشق بورزند و دغدغه آراسته شدن به عدالت در تمام عرصه حیاتی خویش از جمله اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه تربیت زمینه ساز ظهور حضرت حجت(ع) است، ادامه داد: انسان تربیت شده یک منتظر راستین است، آیت الله بهجت با اشاره به تشرف یکی از اشخاص در مسجد جمکران به محضر ا مام زمان(عج) نقل می کنند که حضرت فرمود: «در این جا مردم خواسته های مختلفی دارند، اما توجهی به ما ندارند»، بنابراین منتظر واقعی باید خواستار تحقق ظهور به شکل عینی باشد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پیام انقلاب اسلامی پیام انتظار مصلح است، اظهار داشت: انقلاب اسلامی تمام تلاش خود را برای تحقق ظهور به کار می برد و برای زودن ظلم و جور تلاش می کند، همانند آنچه که در  دوران دفاع مقدس برای سرنگونی استکبار به کار برد.

در پایان این همایش حجت الاسلام ابوترابی دعای فرج را به همراه حضار قرائت کرد.

* عنوان دهمین همایش دکترین مهدویت: «اخلاق زمینه ساز، راهبردها و راهکارها»

به گزارش خبرگزاری فارس، نهمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت در حالی به کار خود در سالن همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما پایان داد که در طی دو روز برگزاری این همایش از 2 تا 3 تیرماه جاری مهدی پژوهان مختلفی از سراسر جهان حضور داشتند تا شاید دهمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت با عنوان «اخلاق زمینه‌ساز، راهبردها و راهکارها» را با حضور صاحب بزرگوار آن برگزار کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول