اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

اعرافی در نهمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت:

انتظار در مکتب اهل بیت(ع) یک انتظار زنده و پویاست

رئیس جامعة‌ المصطفی(ص) العالمیه گفت: انتظار در مکتب اهل بیت(ع) ضمن اینکه سیاسی، اخلاقی و اجتماعی است، یک انتظار زنده و پویاست، گرچه این انتظار در آینده رخ می‌دهد.

انتظار در مکتب اهل بیت(ع) یک انتظار زنده و پویاست

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، نهمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت با موضوع «تربیت زمینه‌ساز؛ راهبردها و راهکارها» صبح امروز (یکشنبه دوم تیرماه جاری) در سالن همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد.

*اعرافی: انتظار در مکتب اهل بیت(ع) یک انتظار زنده و پویا است/4 راهبردهای حوزه انتظار در عرصه مهدویت

حجت‌الاسلام علیرضا اعرافی رئیس جامعة‌ المصطفی(ص) العالمیه با بیان اینکه در نظام زیستی انسان گاهی یک مفهوم کل زندگی او را تحت شعاع قرار می‌دهد،‌ به تشریح مفهوم انتظار پرداخت و ابراز داشت: اگر از منظر نحوی و صرفی به مفهوم انتظارنگریسته شود، انتظار به عنوان یکی از پدیده‌های روان‌شناختی است که برگرفته از احساسات و عواطف انسان تاثیر می‌گذارد، همچنین از پدیده هیجانات اشخاص به شمار می‌آید.

وی افزود: انتظار از یک طرف مبتنی بر مبانی نظری و از طرف دیگر مبتنی بر مبانی علمی است و از یک طرف بازتاب عملیاتی انسان است،  در واقع انتظار یک مفهوم زنجیره‌وار است که با سلسله مفاهیم دیگر ارتباط دارد و در تربیت نسل‌ها اثرگذار است

اعرافی با بیان اینکه میزان تاثیرگذاری مفهوم انتظار از ضعیف تا شدید متغیر است، اظهار داشت: گاهی انسان در انتظار حوادث نیک و یا حوادث بد است که در انتظار حوادث بد انسان را به ورطه دغدغه آفرینی،‌افسردگی و در نهایت مرگ سوق می‌دهد و در انتظار حوادث نیک انسان را به تعالی می‌رساند  و امید را در او زنده می‌کند.

وی با اشاره به دو حالت فرد منتظر‌، ادامه داد: همواره شخص مورد منتظر دو حالت دارد، اول آنکه درد فراق دارد و دوم آنکه امید به آینده دارد که زمانی انتظارش به پایان می رسد، البته انتظار دایره وسیعی دارد و مفهوم مجردی است و بنابراین نباید آن را جدا از مفاهیم دینی تلقی کرد چرا که آسیب زاست.

رییس جامعة‌ المصطفی(ص) العالمیه با بیان اینکه انتظار تمام جوانب کانون اندیشه و معرفت بنیادی از جمله اخلاقی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را در بر می‌گیرد، خاطرنشان کرد: انتظار در مکتب اهل بیت(ع) ضمن اینکه سیاسی، اخلاقی و اجتماعی است، یک انتظار زنده و پویا است گرچه این انتظار در آینده رخ می‌دهد، ولی سیمای آن برای جامعه اسلامی ترسیم شده و الگودار است.

وی با اشاره به 4 راهبردهای حوزه انتظار و ارتباط آن با مولفه تربیت افزود: در ابتدا انتظار یک مفهوم جامع و زنجیره‌وار است، دوم اینکه انتظار یک رویکرد بین‌المللی است و راهبرد سوم مربوط به آسیب شناسی انتظار است و در نهایت نگاه پژوهشی و علمی به مقوله انتظار راهبرد چهارم را تشکیل می‌دهد.

*احمدی مقدم: نخستین هدیه منجی عالم بشریت برای مردم «امنیت» است

در ادامه سردار اسماعیل احمدی‌مقدم فرمانده نیروی انتظامی به عنوان آخرین سخنران مراسم افتتاحیه نهمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت درباره تأثیر امنیت در دوران قبل و بعد از ظهور به ایراد سخنرانی پرداخت.

وی با اشاره به اینکه تصور اولیه انسان این است که فقر عامل ناامنی است، افزود: در دوران معاصر همراه با مکتب اومانسیم شاهد رشد عقل و خردگرایی، پیشرفت شگرفت دانش، تحول در عرصه فناوری و زندگی بشر بودیم، متأسفانه این مکتب علی‌رغم تأثیرات مطلوب خود به دلیل کنار گذاشتن دین نتوانست بشریت را به سعادت برساند به گونه‌ای که منجر به افزایش ثروت و افزایش فاصله میان فقیر و غنی شده است.

احمدی مقدم با بیان اینکه امروز ناامن‌ترین کشورها همان کشورهای پیشرفته هستند، ابراز داشت: توسعه یافته‌ترین کشورهای جهان ناامن‌ترین کشورهای جهان هستند و در کشورهای دیگر نیز ایجاد ناامنی می‌کنند، باید در نظر داشت که این کشورها به نام آزادی و گسترش دمکراسی از کشورهای که حتی رنگ و بویی از یک انتخابات آزاد در آنجا نیست، حمایت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه نگاه آموزه‌های دینی به دنیا و آخرت اعتدال‌گرایانه است، ادامه داد: اسلام به دنیا به عنوان معبر نگاه می‌کند، بنابراین اگر می‌خواهیم سعادت دنیا و آخرت را کسب کنیم، در سایه دین این امر محقق می‌شود.

فرمانده نیروی انتظامی امنیت را محصول ایمان دانست و گفت: اگر ایمان باشد امنیت به دنبال آن می‌آید و در نتیجه وفور نعمت‌ها و امکانات را به ارمغان می‌آورد، لذا در روایات نقل شده است که نخستین هدیه منجی عالم بشریت برای مردم امنیت است و با ظهور ایشان امنیت جایگزین ناامنی می‌شود و خوف از جامعه رخ می‌بندد و در نهایت امکان عبادت فراهم می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اعتقاد به منجی در تمام ادیان وجود دارد، افزود: انتظار انفعال نیست، بلکه تلاش و مبارزه است، پلیس در جمهوری اسلامی دیدگاه متفاوتی با پلیس سایر کشورها دارد، به گونه‌ای که پلیس‌ها در کشورهای دیگر حافظان حکومت‌ها در مقابل مردم هستند، اما در کشور ما پلیس دژ مردم در مقابل آسیب‌ها است.

احمدی مقدم با بیان اینکه کسی که با فساد مبارزه می‌کند ابتدا باید خود سالم باشد، در پایان خاطرنشان کرد: ما به دنبال آرمان‌پروری و آرمان‌محوری هستیم و با وجود همه فشارها و تهدیدات دشمن در ابعاد مختلف که علیه نظام جمهوری اسلامی انجام می‌دهد؛ ایران اسلامی همانند یک جزیره با ثبات و امن در یک اقیانوس پر تلاطم قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری فارس،‌ نهمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت روز دوشنبه سوم تیرماه جاری هم‌زمان با نیمه شعبان و سالروز ولادت با سعادت امام مهدی(عج) در سالن همایش‌های بین المللی صداوسیما به کار خود خاتمه می‌دهد.

انتهای پیام/ک

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول