اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

آیت‌الله اراکی در اختتامیه همایش دکترین مهدویت:

برای تحقق ظهور دو میثاق طاعت و نصرت امت لازم است

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، سنت الهی را «استقرار صالحان در زمین» دانست و گفت: در صورتی که امت به دو میثاق طاعت و نصرت همراهی کند و رابطه‌ای میان امت و امام برقرار شود جامعه با بافت الهی شکل می‌گیرد.

برای تحقق ظهور دو میثاق طاعت و نصرت امت لازم است

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، اختتامیه نهمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت ساعتی پیش با حضور مسئولان کشوری و لشکری در سالن همایش‌های بین‌المللی صداوسیما آغاز شده است.

در ابتدای این مراسم، آیت الله محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به ظهور منجی آخرین از نگاه فلسفه تاریخ اسلامی، ابراز داشت: با یک نگاه کلی می‌توان چند اصل حرکت تاریخ از نگاه اسلامی بیان کرد، اصل اول مربوط به این موضوع است که نقطه حرکت جوامع بشری به سوی جامعه عصر سراسری است.

وی افزود: اصل دوم شامل حرکت تاریخ از نقطه آغاز تا نقطه فرجام با تکیه بر اراده بشری است که منجر به تحول می‌شود، همچنین حرکت ارادی مبتنی بر اراده جمعی قانونمند اصل سوم است که این قانونمندی با اراده بودن حرکت‌ها تنافی ندارد.

مؤسس مرکز اسلامی انگلیس با بیان اینکه سنت‌هایی بر این حرکت الهی حاکم است، خاطرنشان کرد: قوانین کلی در مبانی اسلامی در خصوص سنت الهی حاکم است که ضرورت وجود فرصت عدل در جامعه بشری یکی از قوانین الهی است، همچنین وجود یک امام شاهد و میزان در این قانون و سنت الهی لازم است تا اراده او برتر از اراده دیگر مردمان است و رفتار او جلوه گر حقایق الهی است.

وی با اشاره شاهد و میزان هر امتی باید در میان آن امت زنده و حاضر باشد، ادامه داد: اگر جامعه بشری دعوت انبیا و رهبران الهی را اجابت نکند، محکوم به انقراض است، یعنی فلسفه وجود خود را از دست خواهد داد.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذهب اسلامی با بیان اینکه خداوند متعال برای حرکت دادن جامعه به سوی عدل سه نوع خلافت را قرار داده است، بیان داشت: در مرحله اول خلافت فردی مطرح است که خداوند متعال فرد کاملی را خلیفه خود قرار می‌دهد و در مرحله دوم پیدایش خلیفه جمعی صغیر برای یک جامعه نمونه خرد مطرح می‌شود و نمونه آن جامعه‌ای که حضرت موسی(ع) به دنبال تحقق آن بود ولی در نهایت پیامبر اکرم(ص) توانست این کار را انجام دهد.

وی ادامه داد: خلافت جمعی کبیر که همان خلافت کلان است که در صورتی که امت به دو میثاق طاعت و نصرت همراهی کند و رابطه‌ای میان امت و امام برقرار شود جامعه با بافت الهی شکل می‌گیرد، در غیر این صورت جامعه به سوی استبدال و نابودی حرکت خواهد کرد و قدرت مندان جای یکدیگر را می‌گیرند و سرانجام از بین می‌روند.

آیت‌الله اراکی با بیان اینکه اگر جامعه نسبت به نعمت امام شکرگزار باشد، نعمت‌های الهی سرازیر می‌شود، ابراز داشت: طبق سنت الهی چند نوع غیبت برای جامعه بشری قابل تصور است، در نوع اول «غیبت تعلیق» است که در این غیبت برای رهبران الهی فرصت انجام مأموریت‌های محول شده را نخواهند داشت، مانند آنچه از حضرت سیدالشهداء تا حضرت حجت(عج) اتفاق افتاد آن به علت کفران نعمت در کربلا بود.

وی افزود: در «غیبت مکانی» رهبران الهی از مکانی به مکان دیگر می‌روند مانند غیبت پیامبر اکرم از مکه به مدینه، همچنین در «غیبت زمانی» رهبر الهی از جامعه مدتی غیبت می‌کند و جامعه فرصت ظهور و بروز ندارد.

انتهای پیام/ک

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول