اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

قائم مقام اداره کل دادگستری استان قم خبر داد

کاهش تشکیل پرونده‌های قضایی در محاکم استان قم

قائم مقام اداره کل دادگستری استان قم گفت: با توجه به آموزش‌های لازم به مردم و پیشگیری‌هایی که در این زمینه انجام شد،‌ پرونده‌های قضایی در محاکم استان قم کاهش یافته است.

کاهش تشکیل پرونده‌های قضایی در محاکم استان قم

حجت‌الاسلام نورالله قدرتی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به عملکرد تشکیلات قضایی استان قم در سال 90 اظهار کرد: 160 هزار و 864 پرونده مورد رسیدگی قرار گرفت که این تعداد در سال 91 به 161 هزار و 819 پرونده رسید.

وی با اشاره به پرونده‌های مختومه شده در سال 90 بیان داشت: در این سال 162 هزار و 59 پرونده رسیدگی و مختومه شد و با توان بالای دستگاه قضایی در قم در سال 91 نیز 162 هزار و 766 پرونده رسیدگی و مختومه شد.

قائم مقام اداره کل دادگستری استان قم با تاکید بر اینکه تلاش محاکم قضایی در رسیدگی به پرونده‌های قضایی صلح طرفین است بیان داشت: از مجموع پرونده‌هایی که در سال 90 و 91 در محاکم قضایی استان قم تشکیل شد یک سوم آن در شورای حل اختلاف با مصالحه به پایان رسید.

وی پیشگیری را در دستگاه قضایی مورد توجه قرار داد و گفت: تلاش دستگاه قضایی قم بیشتر از اعمال کیفر در برابر جرائم، پیشگیری قبل از مجازات است زیرا پیشگیری همیشه مقدم بر درمان است.

حجت‌الاسلام قدرتی‌ پیشگیری‌های محاکم قضایی را پیشگیری فرهنگی، امنیتی، اطلاعاتی و حقوقی و قضایی دانست و گفت: با اجرایی کردن برخی برنامه‌هایی که آگاهی مردمی را بالا می‌برد پیشگیری مطلوبی از جرایم را در استان قم شاهد هستیم.

وی با تاکید بر اینکه آموزش و پیشگیری در مدارس بیش از سایر نقاط در جامعه بازخورد مثبت داشته است تصریح کرد: با همکاری دادگستری کل استان قم با اداره کل آموزش و پرورش 57 جلسه آموزشی در مدارس استان قم برای دانش‌آموزان و خانواده‌های آنان با حضور کارشناسان و قضات برگزار شد.

قائم مقام اداره کل دادگستری استان قم با بیان اینکه ایراد صدمه بدنی غیر عمدی در استان قم از مهم‌ترین جرایم محسوب می‌شود گفت: 21 هزار و 478 پرونده در زمینه صدمه بدنی غیر عمدی در استان قم تشکیل شد که این تعداد در سال 91 به 21 هزار و 268 پرونده رسید.

وی افزود: تبیین آمارهای ورودی پرونده‌های قضایی با موضوع صدمه بدنی غیر عمدی در سال 91 نسبت به سال گذشته حدود سه درصد کاهش داشته است.

حجت‌الاسلام قدرتی از دیگر پرونده‌های قضایی مهم را سرقت مستوجب تعزیر دانست و ابراز کرد: پرونده‌های ورودی در این زمینه در سال 91 نسبت به سال 90 با هفت درصد کاهش روبه‌رو شده است.

وی از کاهش 14 درصدی نگهداری و مالکیت مواد مخدر در سال 91 نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: استعمال مواد مخدر نیز در سال 91 نسبت به سال گذشته آن 11 درصد کاهش یافته است.

قدرتی همچنین از کاهش پرونده‌های مربوط به ضرب و جرح عمدی در سال 91 نسبت به سال 90 خبر داد و گفت: ورود این پرونده‌ها در محاکم قضایی نسبت به سال گذشته 9 درصد کاهش یافت.

وی در بخش پایانی سخنان خویش از مهم‌ترین مباحث حقوقی را طلاق دانست و گفت: پرونده طلاق در سال 91 نسبت به سال 90 با افزایش روبه‌رو بود.

قائم مقام اداره کل رئیس دادگستری استان قم میانگین کشوری زمان رسیدگی به پرونده‌ها در دادسرا را 62 روز عنوان کرد و بیان کرد: این مدت در استان قم از 56 روز تجاوز نمی‌کند.

انتهای پیام/78005/ج40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول