اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون دانشگاه علوم پزشکی مازندران خبر داد

افزایش حیوان‌گزیدگی در شمال ایران

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران به افزایش حیوان‌گزیدگی اشاره کرد و گفت: 430 مورد حیوان گزیدگی سال 85 به عدد 6 هزار و 940 مورد در این استان رسید که میزان حیوان‌گزیدگی در مازندران و گلستان زیاد است.

افزایش حیوان‌گزیدگی در شمال ایران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، محمدرضا میرزایی صبح امروز در حاشیه جلسه کارگروه سلامت در دانشگاه علوم پزشکی مازندران در جمع خبرنگاران با اشاره به نامگذاری 15 تا 22 تیرماه به نام مبارزه با بیماری (زئونوز) بیماری مشترک بین انسان و دام اظهار داشت: تاکنون یک‌هزار و 415 گونه بیماری عفونی شناسایی شد که 868 مورد آن زئونوز است.

وی تصریح کرد: برخی از علائم بیماری‌ زئونوز بسیار شبیه هم است و برخی از همکاران ما در تشخیص این بیماری دچار مشکل هستند و دسترسی به آزمایشگاه مجهز نیز برای همه همکاران سخت است.

این مسئول در ادامه به چند بیماری شایع در مازندران اشاره کرد و گفت: حیوان گزیدگی از بیماری شایع در مازندران است که سالانه 5 تا 6 هزار نفر در مازندران توسط حیوانات گزیده می‌شوند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در ادامه یادآور شد: دانشگاه علوم پزشکی مازنداران سالانه 2 میلیارد تومان برای حیوان‌گزیدگی هزینه می‌کند.

وی اضافه کرد: برای هر حیوان‌گزیدگی، پنج مرحله واکسن در نظر گرفته شد که این هزینه به طور رایگان در اختیار بیماران قرار می‌گیرد.

میرزایی در ادامه به افزایش حیوان گزیدگی در مازندران اشاره کرد و گفت: 430 مورد حیوان گزیدگی سال 85 به عدد 6 هزار و 940 مورد در این استان رسید که میزان حیوان‌گزیدگی در مازندران و گلستان زیاد است.

وی در ادامه با اشاره به برنامه اجرا شده اتلاف سگ‌‌های ولگرد در مازندران بیان داشت: به خاطر کمبود اعتبار اقدامات انجام شده در این بخش کافی نبود.

این مسئول بهداشتی درمانی استان مازندران با اعلام اینکه بیشتر حیوان‌گزیدگی در مازندران توسط سگ‌ها اتفاق می‌افتد، بیان داشت: 87 درصد حیوان‌گزیدگی توسط سگ‌های صاحب‌دار و 9 درصد توسط سگ‌های ولگرد انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر نگهداری سگ در خانواده‌‌های شهری بیشتر از روستاییان است به طوری که نسبت نگهداری سگ در خانواده‌های شهری به روستایی 40 به 30 است.

میرزایی در پایان دیگر مشکل بهداشتی در تابستان را فروش یخ‌های غیر بهداشتی در اماکن و گذرگاه‌های عمومی مازندران اعلام کرد و گفت: فروش یخ غیربهداشتی مشکلاتی را برای مسافران و افرادی که به ناچار از این یخ‌ها استفاده می‌کنند ایجاد می‌کند که نیاز است نظارت بیشتری بر عرضه یخ‌ها انجام شود.

انتهای پیام/86004/ح30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول