اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره حفاظت و مرمت موزه آستان قدس رضوی خبر داد

بازسازی 326 لت جلد قدیمی در اداره حفاظت و مرمت آثار فرهنگی آستان قدس

رئیس اداره حفاظت و مرمت آثار فرهنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: 326 لت جلد قدیمی در سال گذشته، مرمت و بازسازی شدند.

بازسازی 326 لت جلد قدیمی در اداره حفاظت و مرمت آثار فرهنگی آستان قدس

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، سیاوش مجذوب‌حسینی اظهار کرد: 326 لت جلد قدیمی در سال گذشته، مرمت و بازسازی شدند که از این تعداد 16 لت جلدهای لاکی روغنی مربوط به دوره قاجار بوده است.

رئیس اداره حفاظت و مرمت آثار فرهنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی بیان کرد:‌ جلدسازی در گذشته به روش‌های دستی انجام می‌شده و برای مجلد ساختن کتب از ذوق، سلیقه و هنرهای مختلفی چون تذهیب، نگارگری، سوخت چرم بهره گرفته می‌شده است.

مجذوب‌حسینی تصریح کرد: از همین روی و به منظور حفظ اصالت آثار قدیمی و خطی به جای مانده جلدها با استفاده از همان روش‌های سنتی بازسازی شده و برای کتاب‌هایی که نیاز به جلد تازه داشته‌اند نیز با توجه به سبک مورد استفاده در زمان نشر کتاب و با بهره‌گیری از همان روش‌های اصیلِ سنتی و به صورت دستی جلدسازی انجام شده است.

وی ادامه داد: علاوه بر بازسازی جلدهای قدیمی طی همین مدت، برای نسخ خطی‌ که جلدهایشان قابل ترمیم نبوده 514 لت جلد شامل 258 لت جلد تمام چرم و 256 لت جلد عطف و گوشه تیماج ساخته شده است. 

مجذوب‌حسینی افزود: همچنین برای 22 هزار و 234 منبع دیگر شامل 374 جلد چاپ سنگی، 2 هزار و 253 جلد کتاب عکسی،17 هزار و 561 جلد کتاب چاپی، 608 دوره روزنامه، یک هزار و 392 دوره مجله و 46 دفتر صحافی و جلدسازی انجام شده است.

وی یادآور شد: اداره‌ حفاظت و مرمت آثار فرهنگیِ آستان قدس رضوی، با کوله‌باری از تجربه، با راه‌اندازی کارگاه‌های مرمت سفال، نقاشی، فلز، چوب، منسوجات و کاغذ، شرایطی را فراهم کرده است تا خاطرات پیشینیان و میراث مکتوب بشری به دست فراموشی سپرده نشود.

انتهای پیام/70001/ی/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول