اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مبلغ حوزه علمیه قم:

حوزه‌های علمیه نیازمند تحول است

مبلغ حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه در عصری زندگی می‌کنیم که همه چیز تخصصی شده است، گفت: برخی کتاب‌های حوزه باید حذف شوند و باید در حوزه‌های علمیه تحول ایجاد کنیم.

حوزه‌های علمیه نیازمند تحول است

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، امیرحسین عبدی ظهر امروز، در همایش نقش روحانیت در تحولات فرهنگی و اجتماعی معاصر با محوریت امر به معروف و نهی از منکر در سالن اجتماعات مجتمع فرهنگی اداره کل ارشاد مازندران، اظهار داشت: نخستین انسان بر روی زمین به صورت پیامبر ظاهر می‌شود و نه یک انسان عادی و این موضوع برای ما درس‌آموز است.

وی ادامه داد: خداوند به این نخستین انسان، فقط اسما را یاد داد و نه همه علوم را، این مسئله، این پیام را برای ما دارد که خداوند می‌خواهد انسان پژوهش کند و علوم را به دست آورد.

عبدی با بیان اینکه وقتی خداوند بخواهد خویشتن را به کسانی که عقل پخته ندارند نشان دهد، از طریق معجزه اقدام می‌کند، گفت: خدا در پیامبر خاتم، ماهیت تبلیغ را تغییر می‌دهد.

این مبلغ دینی با اشاره به اینکه علم و دانش زیادی برای گفتن دارد اما سواد خواندن و نوشتن ندارد، تصریح کرد: زمانی شتر از دل کوه بیرون می‌آمد و آن روز با تغییر جنس معجزه، متن و کتاب به مردم عرضه شد.

عبدی با بیان اینکه به همین دلیل در عصر امامت می‌بینیم که شاگردانی از جنس عقل تربیت شدند و عقل مداری حاکم شد و معجزه نمی‌بینیم، متذکر شد: در کشور ما آن اندازه که به معنویت ائمه پرداخته شده به علوم آنها نپرداخته‌ایم.

این مبلغ دینی با اشاره به پیوند بازار و مسجد، اظهار داشت: دقت کنید که در گذشته مساجد و بازار در کنار هم قرار داشتند اما در عصر جدید، اتفاق دیگری افتاده است.

عبدی یادآور شد: در گذشته ابزار تخریب دشمن ضعیف بود.

وی ادامه داد: عنصر نگه‌دارنده و قوام‌دهنده ما، فرهنگ است.

این مبلغ دینی با بیان اینکه تبلیغ ما فقط مرتبط به ماه رمضان و ایام محرم و صفر است، گفت: این را یک ضعف و اشتباه می‌دانم، تبلیغ باید در لحظه به لحظه زندگی مردم جاری باشد.

وی با اشاره به اینکه در عصری زندگی می‌کنیم که همه چیز تخصصی شده است، تصریح کرد: برخی کتاب‌های حوزه باید حذف شوند و باید در حوزه‌های علمیه تحول ایجاد کنیم.

عبدی با بیان اینکه وقتی جوان به مسجد نمی‌آید، این برای ما پیام دارد، گفت: جماعت عمده مردم کشور ما را مردم دین‌گریز تشکیل می‌دهند چراکه ما ضعیف عمل کردیم.

این مبلغ دینی با اشاره به اینکه منبر در عرصه تبلیغ، بی‌بدیل است، خاطرنشان کرد: اما آن اندازه که منبر را محور کار قرار دادیم در دیگر حوزه‌ها کار نکردیم.

عبدی با بیان اینکه فرهنگ شیعه و اسلام، بسیار غنی است، گفت: ما در کشور بی‌دین و دین ستیز نداریم و اگر مردم دین‌گریز هستند به خاطر رفتار ما است.

وی ادامه داد:‌ اگر مخاطب شناسی ما در عرصه تبلیغ، قوی باشد، نتیجه می‌گیریم.

این مبلغ دینی یادآور شد:‌ حوزه علمیه را نباید زمین فوتبالی بدانیم که هر کسی بتواند در آن بازی کند بلکه حوزه علمیه را باید تیم رئال مادرید بدانیم، نباید حوزه علمیه را به تیم نساجی تبدیل کنیم.

وی با بیان اینکه دین در غرب به صورت تشریفاتی درآمده، خاطرنشان کرد: عده‌ای یکشنبه به کلیسا می‌روند و دین فقط مخصوص همان روز است.

انتهای‌ پیام/86007/ح40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول