اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران:

بخش خصوصی حمل و نقل ریلی به آسیای میانه را راه‌اندازی کند

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: بخش خصوصی نیز می‌تواند یک حمل و نقل ریلی به آسیای میانه راه‌اندازی کند.

بخش خصوصی حمل و نقل ریلی به آسیای میانه را راه‌اندازی کند

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی مشهد، غلامحسین شفیعی اظهار کرد: متوسط سرعت حمل و نقل ریلی در کشور حدود 12 تا 15 کیلومتر در ساعت است که این سرعت در مقایسه با دیگر کشورها سرعتی عجیب و تأسف برانگیز است و حتی اگر صادرکنندگان به کشورهای آسیای میانه با چهارپایان کالاهایشان را صادر کنند سریع‌تر به مقصد می‌رسد.

شافعی افزود: این موضوع در سال‌های گذشته مشکلات متعددی برای صادرکنندگان کشورمان ایجاد کرده است و این سرعت کم تنها مربوط به داخل کشور نیست و در طی این مسیر نیز کالاهای ایرانی توقف زیادی دارند. 

وی ادامه داد: ما در کمیسیون‌های مشترکی که با این کشورها داریم می‌توانیم با مذاکره مشکلات حمل و نقل را برطرف کنیم چرا که این سرعت قابل قبول نیست و راه آهن کشورهای آسیای میانه در مقابل ما تعهداتی دارند که باید به آن عمل شود.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: موضوع حمل و نقل ریلی باید در کمیسیون‌های مشترک به صورت یک موضوع جدی در میان مذاکرات قرار بگیرد؛ چرا که در حال حاضر امینت کالاهای ما در این مسیر دچار مخاطره شده و اغلب مورد تعرض و سرقت قرار می‌گیرد.

شافعی مسئولیت مستقیم این امر را متوجه راه آهن کشور دانست و گفت: راه آهن طبق بارنامه متعهد است کالاها را سالم به مقصد برساند و اگر این اتفاق رخ نمی‌دهد باید به آن توجه بیشتری شود.

وی ادامه داد: هم‌اکنون کالاهای ما در کشور ازبکستان از نظر امنیت حمل و نقل دچار مشکل است و این مسئله مهمی است که باید به دقت بررسی شود چرا که اگر روزی کشورهای آسیای میانه به هر دلیل تصمیم بگیرند ترانزیت انجام ندهند، صادرات کالاهای ما نیز متوقف می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی مشهد تاکید کرد: از هم‌اکنون مسئولان باید تدبیری اساسی بیاندیشند چون ما در کشورهای هدف مشتری داریم اما توانایی و قدرت رساندن کالا به آنان را نداریم و این جفای بزرگی به صادرات کشور است که سبب وارد آمدن خدشه به ارزآوری و اهمیت آن در مقابله با تحریم‌ها و تبیین اقتصاد مقاومتی کشور است.

شافعی با بیان اینکه این مشکل مربوط به چند ساله اخیر نیست و تبدیل به مسئله‌ای کهنه در کشور شده است، خاطرنشان کرد: سال‌های سال است که با این مشکل روبه‌رو هستیم و از این رو کشور باید بیشتر به این مهم توجه نشان دهد.

وی یکی از راه حل‌های این مسئله را کمک مادی و معنوی دولت دانست و  تاکید کرد: بخش خصوصی نیز می‌تواند یک حمل و نقل ریلی به آسیای میانه راه‌اندازی کند تا هر سال در نوبت‌های متعدد صادرکنندگان با موانعی همچون مشکل در حمل و نقل کالاهایشان رو‌به‌رو نباشند.

نایب رئیس اتاق بازرگانی تصریح کرد: در هیچ کجای دنیا وضعیت بدین گونه نیست که کالاها آماده صادرات به دیگر کشورها باشد؛ اما مشکل حمل و نقل مانع بروز چنین فعالیت اقتصادی با اهمیتی می‌شود.

انتهای پیام/70001/صا/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول