اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی همدان خبر داد

معضل کمبود نیرو در حفاظت از اراضی ملی همدان

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی همدان گفت: در حال حاضر به ازای هر 60 هزار هکتار دو نفر محافظت از اراضی ملی همدان را بر عهده دارند که نشانگر کمبود نیرو در این زمینه است.

معضل کمبود نیرو در حفاظت از اراضی ملی همدان

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، علی کرمی پیش از ظهر امروز در جریان بازدید از خبرگزاری فارس در همدان با اشاره به اقدامات یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان اظهار کرد: بر اساس اصل 45 قانون اساسی، جنگل‌ها و مراتع کشور در زمره انفال قرار گرفته و باید دولت و نظام حکومت اسلامی از آن حفاظت کند.

وی افزود: سازمان جنگل‌ها و مراتع به نمایندگی از دولت وظیفه حفظ و حراست از منابع طبیعی را عهده‌دار است.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان تصریح کرد: در سال 85 یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با توجه به حساسیت خاصی که وجود داشت شکل گرفت که تاکنون نیز از  پیشرفت و روند خوبی برخوردار بوده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر 35 نفر افسر ارشد در کشور در قالب فرماندهی حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی را بر عهده دارند.

کرمی با بیان اینکه استان همدان دارای 905 هزار هکتار اراضی ملی است، گفت: با توجه به تعاریف صورت گرفته به ازای هر 15 هزار هکتار باید دو نفر محافظت اراضی را عهده‌دار باشند.

به گفته وی در حال حاضر به ازای هر 60 هزار هکتار دو نفر حفاظت از اراضی ملی را عهده‌دار هستند که نشانگر کمبود نیرو در این زمینه است.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان با بیان اینکه که در حال حاضر 18 نفر محافظت از اراضی ملی همدان را بر عهده دارند، افزود: از جمله اقدامات ما در راستای رفع کمبود نیرو پیگیری برای به کارگیری سربازان با موافقت سازمان نیروهای مسلح است.

*تشکیل 184 پرونده تخلف برای عشایر

وی با اشاره به وظایف اهداف یگان حفاظت منابع طبیعی تصریح کرد: پیشگیری از حریق و اطفاء حریق، کنترل و مدیریت چرا از جمله وظایف یگان حفاظت محسوب می‌شود.

کرمی خاطرنشان کرد: گشت و مراقبت از اراضی ملی نیز یکی از وظایف اصلی و تأثیرگذار یگان حفاظت به شمار می‌رود.

وی با اشاره به کنترل مدیریت چرا ابراز داشت: هر ساله با فرا رسیدن فصل بهار یک هزار و 294 خانوار عشایر وارد استان همدان می‌شوند و 450 هزار دام وارد مراتع استان می‌کنند که باید مدیریت و ساماندهی شوند.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان اضافه کرد: قبل از ورود عشایر اکیپ‌هایی به مناطق گرمسیر برای اطلاع‌رسانی به عشایر در زمینه تقویم کوچ اعزام می‌شوند.

وی ادامه داد: با توجه به جلساتی که با استان‌های همجوار تشکیل می‌شود تاریخ، تعداد و نحوی ورود عشایر به استان که معمولاً در 15 اردیبهشت ماه است مشخص می‌شود.

کرمی یادآور شد: در این زمینه مشکلاتی از قبیل ورود عشایر بدون پروانه و مجوز و دام مازاد به مرتع وجود دارد که در این مواقع یگان حفاظت وارد عمل می‌شود و اکیپ‌هایی را در مرزهای ورودی استان مستقر می‌کند.

وی با بیان اینکه در صورت تخلف پرونده تشکیل و به دادگستری‌ها ارجاع داده می‌شود،‌ بیان داشت: امسال مشکل اساسی در زمینه ورود عشایر نداشته‌ایم.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان اظهار کرد: از بدو ورود عشایر طی امسال در دو ماه نخست، 184 پرونده تخلف تشکیل شده است.

وی اضافه کرد: پرونده‌های تشکیل شده در شهرستان‌های نهاوند، ملایر، اسدآباد و تویسرکان و در زمینه نداشتن پروانه، دام مازاد و ورود بدون مجوز بوده است.

*120 مورد عملیات اطفاء حریق در مساحت 512 هکتار

کرمی با بیان اینکه عشایر استان با یک هزار و 300 خانوار باید 54 هزار واحد دامی وارد استان کنند، ابراز داشت: در حال حاضر بیش از 2 هزار خانوار با 450 هزار واحد دامی وارد مراتع استان می‌شوند.

به گفته وی از ابتدای تشکیل یگان حفاظت از سال 85 در استان همدان، 5 هزار و 349 فقره پرونده تخلف علیه متجاوزین و متصرفان اراضی ملی تشکیل شده است.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان افزود: در این راستا 2 هزار و 974 فقره پرونده به میزان 3 هزار و 566 هکتار با آرای صادره از محاکم قضایی و دستور ویژه دادستان به طور مستقیم رفع تصرف شده‌ است.

وی ادامه داد:‌ بیش از 934 میلیون تومان در طول این مدت توسط اداره کل منابع طبیعی و تابخیزداری استان وصول خسارت صورت گرفته است.

کرمی با اشاره به حساسیت عملیات اطفای حریق تأکید کرد: 563 فقره عملیات به میزان 3 هزار و 988 هکتار اطفا حریق توسط یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان انجام شده است.

وی ابراز داشت: در صورت آتش‌سوزی در مراتع و تماس با تلفن  1504 نیروهای ما بلافاصله وارد عمل می‌شوند و آتش را مهار و خاموش می‌کنند.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان گفت: در سال گذشته 120 مورد در مساحت 512 هکتار عملیات اطفاء حریق توسط یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان انجام شده است.

انتهای پیام/89006/ی30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول