اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امسال

کشت پیاز در شهرستان بهار به 150 هکتار افزایش یافت

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهار گفت: کشت پیاز در سال گذشته در سطح پنج هکتار بوده که در سال جاری به 150 هکتار افزایش یافته است.

کشت پیاز در شهرستان بهار به 150 هکتار افزایش یافت

به گزارش خبرگزاری فارس از بهار حبیب‌الله مظاهری صبح امروز در مراسم تجلیل از کشاورزان نمونه شهرستان بهار اظهار داشت: سطح زیر کشت سالانه محصولات، برای اراضی دیم 37 هزار هکتار و برای اراضی آبی 26 هزار هکتار است که در مجموع با به زیر کشت بردن 10 درصد از سطح استان، 64 هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان بهار زیر کشت آبی و دیم است. 

وی با اشاره به کاهش میزان بارندگی در سطح شهرستان بهار نسبت به مشابه سال گذشته، گفت: بارندگی در سال جاری 220 میلیمتر بوده است که نسبت به بارندگی‌های سال گذشته 77 میلیمتر کاهش داشته است. مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهار کاهش میزان آب‌های زیرزمینی در تولید برخی از محصولات عمده شهرستان را عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه سیب‌زمینی یک از محصولات عمده و پرکشت شهرستان بهار و یکی از پرمصرف‌ترین محصولات آبی است، لذا یکی از وظایف جهاد کشاورزی و کشاورزان جایگزین کردن محصولات کم آب به جای این محصول است.

وی به چند نمونه از محصولات پرسود و کم‌مصرف آبی، که در سطح شهرستان در حال جایگزینی است اشاره کرد و افزود: کشت پیاز در سال گذشته در سطح پنج هکتار بوده که در سال جاری به 150 هکتار افزایش یافته است.

مظاهری ابراز داشت: برای جایگزینی محصولات کم‌مصرف آبی با محصولات پرمصرف، در سال جاری محصول زیره سبز به صورت آزمایشی در سطح پنج هکتار در صالح‌آباد کشت شده که علاوه بر مصرف کم آب، سودآوری خوبی را برای کشاورزان دارد.

وی مجموع میزان تولید و ارزش محصولات شهرستان بهار را در سه بخش دامی، زراعی و باغی، 700 هزار تن به ارزش 330 میلیارد تومان عنوان کرد و ادامه داد: در سال گذشته میزان و ارزش تولیدات به تفکیک در سه بخش، تولیدات دامی 64 هزار تن به ارزش 988 میلیارد ریال، تولیدات زراعی 590 هزار تن به ارزش 180 میلیارد تومان و تولیدات باغی 40 هزار تن به ارزش 51 میلیارد تومان بوده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهار ابراز داشت: در اختیار داشتن 6.6 سطح زیر کشت استان، نشان‌دهنده تولید بالا در شهرستان نسبت به سطح است.

وی به طرح توسعه کشاورزی در سال گذشته اشاره کرد و گفت: تعداد طرح‌های مصوب در ستاد استان 418 طرح و عقد قرارداد شده 149 طرح بوده و برای 288 نفر اشتغال ایجاد شده و در اجرای پروژه‌ها و جذب تسهیلات رتبه نخست استان را کسب کردیم.

مظاهری ادامه داد: با اعتبار اولیه 7 میلیارد تومانی توانستیم اعتبار 9 میلیارد و 600 میلیون تومانی را در این بخش به خود اختصاص دهیم.

وی به افتتاح پروژه‌های کشاورزی اشاره کرد و افزود: در سطح شهرستان بهار 13 پروژه آبیاری تحت فشار، مرغداری‌های گوشتی و تخمگذار، باغ میوه، زنبورداری و صنایع تولیدی را خواهیم داشت که با اشتغالزایی 53 نفر و اعتبار 33 میلیارد ریالی در حال افتتاح است.

امام جمعه لالجین گفت: بسیاری از نیازهای کشور در بخش کشاورزی تأمین می‌شود و فعالان بخش کشاورزی باید بدون دغدغه به رفع نیازهای جامعه بپردازند و به سمت خودکفایی پیش روند و پس از آن صادرات در دستور کار قرار گیرد چراکه یکی از مهم‌ترین مسائل در کشور برای رسیدن به توسعه صادرات غیر نفتی است.

حجت الاسلام تقی سیفی اضافه کرد: دولت باید یارانه نهاده‌های کشاورزی را به کشاورزان بپردازد تا کشاورزان متضرر نشوند و دولت آینده به قشر زحمتکش جامعه توجه بیشتری داشته باشد.

در ادامه معاون فرماندار بهار گفت: شهرستان بهار به عنوان یکی از قطب‌های کشاورزی در استان است که می‌توان از ظرفیت‌های آن بهره برد و آن ها را به فعلیت رساند.

علی‌اکبر سلطانی‌راد اضافه کرد: مشکلات بسیاری پیش روی کشاورزان وجود دارد که دولت باید تمهیدات لازم را برای رفع مشکلات بیاندیشد.

وی تأکید کرد: با توجه به کمبود آب، کشاورزان باید به کشت‌های کم ‌آب‌بر روی آورند.

معاون فرماندار بهار ابراز داشت: همچنین رعایت تناوب زراعی در زمین‌های زراعی شهرستان ضروری است که باید جهاد کشاورزی اطلاع‌رسانی لازم را برای کشاورزان داشته باشد و کلاس‌های توجیهی برگزار کند تا زمین‌های شهرستان از گزند آفات دور مانند.

در پایان از 25 کشاورز نمونه کشوری و استانی و شهرستانی تجلیل شد.

انتهای پیام/2499/ی30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول