اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

پیش از ظهر امروز صورت گرفت

امضای تفاهمنامه همکاری بین آموزش و پرورش و اداره ارشاد یزد

در نشستی مشترک میان آموزش و پرورش و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد، تفاهمنامه همکاری میان این دو دستگاه امضا شد که بر اساس آن، خدمات سوادآموزی در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان یزد ارائه می‌شود.

امضای تفاهمنامه همکاری بین آموزش و پرورش و اداره ارشاد یزد

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، مسئول دبیرخانه کانون‌های مساجد استان یزد‌ پیش از ظهر امروز در مراسم امضای تفاهم‌نامه اظهار داشت: در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، ظرفیت‌های ویژه‌ای وجود دارد که می‌توانیم از آنها به بهترین نحو استفاده کنیم.

محسن رستگاری افزود: در کانون‌ها تلاش می‌کنیم کمکی در حوزه سوادآموزی به مردم استان یزد کرده و در مسیر ریشه‌کنی بی‌سوادی قدم برداریم.

معاون نهضت سوادآموزی استان یزد نیز در این مراسم اظهار داشت: هرچه فرهنگ سوادآموزی افزایش پیدا کند، مشکل بی‌سوادی و معضلات اجتماعی آن کاهش می‌یابد.

علی خاکزاد عنوان کرد: میزان انگیزه و علاقه افراد به سوادآموزی و میزان پراکندگی مردم در سطح استان، بر رشد و توسعه سوادآموزی تاثیر مستقیم دارد.

وی تصریح کرد: با انعقاد قرارداد با کانون‌های مساجد، قصد داریم بخشی از بی‌سوادانی که از غافله سوادآموزی عقب مانده‌اند را زیر پوشش قرار دهیم.

خاکزاد یادآور شد: گزارش‌های مرکز آمار نشان می‌دهد که 60 درصد بی‌سوادان اتباع بیگانه هستند و 40 درصد بقیه ایرانی هستند که تلاش می‌کنیم آنها را زیرپوشش قرار دهیم.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس این آمار، تعداد بی‌سوادان ایرانی، بین 13 تا 14 هزار نفر است که با کمک دستگاه‌ها و نهادهای مختلف،‌ سعی در باسواد کردن آنها داریم.

خاکزاد همچنین با اشاره به اینکه کمتر از 10 درصد اولیای دانش‌آموزان بی‌سواد هستند که بیشتر آنها نیز در سنین بالاتر از 45 سال هستند، عنوان کرد: رویکرد آموزش و پرورش بر سوادآموزی تمامی اولیا در سال 92 - 91 است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد نیز در این مراسم اظهار داشت: در حال حاضر 460 کانون فرهنگی هنری در سطح استان یزد وجود دارد که این کانون‌ها ظرفیت بالقوه‌ای در زمینه‌های مختلف به شمار می‌روند.

بهرام عبدالحسینی با بیان اینکه اداره ارشاد با امضای دومین تفاهم‌نامه خود تلاش دارد تا درب مساجد را باز کند و از این اماکن مقدس برای فعالیت‌های مختلف استفاده کند.

وی افزود: اکنون متاسفانه کارکرد مساجد فقط 20 دقیقه برای نماز است اما با برنامه‌های مختلف، درب مساجد استان را به سوی جوانان و نوجوانان خواهیم گشود.

عبدالحسینی همچنین از تلاش برای برگزاری برنامه‌ها و کلاس‌های اوقات فراغت در مساجد خبر داد و یادآور شد: مساجد باید به پایگاه‌های فرهنگی تبدیل شوند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد همچنین با اشاره به اینکه بی‌سوادی شایسته استانی که 19 سال متوالی رتبه نخست کنکور را از آن خود کرده است، نیست و باید تلاش شود همه افراد اعم از بومی و غیربومی یا اتباع بیگانه، از نعمت سواد بهره‌مند شوند و به زودی جشن ریشه‌کنی بی‌سوادی در کل استان یزد را برگزار کنیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد نیز در این نشست اظهار داشت: امضای این تفاهم‌نامه گامی جدید در راستای سوادآموزی در استان یزد است و نظیر این تفاهم‌نامه را با دستگاه‌های مختلف امضا خواهیم کرد.

محمدکاظم رحیمی‌نژاد عنوان کرد: در حال حاضر 4 تا 6 درصد جمعیت 10 تا 49 ساله در استان یزد بی‌سواد هستند و به دلایل و شرایط مختلف این افراد و با توجه به وسعت استان، برای ریشه‌کنی بی‌سوادی در این قشر، نیازمند تعامل دستگاه‌ها با یکدیگر هستیم.

وی تصریح کرد: یزد استان ششم در باسوادی است و قبل از سرشماری سال 90 قرار شد که پایان بی‌سوادی را اعلام کنیم اما با اضافه شدن اتباع بیگانه، آمار بی‌سوادی در استان یزد افزایش یافت.

رحیمی‌نژاد خواستار همکاری رسانه‌ها در کمک به ریشه‌کنی بی‌سوادی شد و افزود: رسانه‌ها با استفاده از قدرت خود می‌توانند تاثیرگذاری قابل توجهی بر روی قشر بی‌سواد داشته باشند و آنها را به سمت سوادآموزی ترغیب کنند.

انتهای پیام/2464/ط40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول