اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاندار خراسان شمالی:

هویت اسب اصیل ترکمن متعلق به خراسان شمالی است/صدور شناسنامۀ ملی اسب اصیل ترکمن

استاندار خراسان شمالی گفت: هویت اسب اصیل ترکمن متعلق به این استان است.

هویت اسب اصیل ترکمن متعلق به خراسان شمالی است/صدور شناسنامۀ ملی اسب اصیل ترکمن

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری خراسان شمالی، محمود احمدی‌بیغش در چهارمین نشست اعضای کارگروه حمایت از اصیل ترکمن در محل استانداری، اظهار کرد: پس از بررسی پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های بالقوه استان، ساماندهی وضعیت اسب اصیل ترکمن به صورت ویژه مد نظر قرار گرفت.

وی افزود: هویت اسب اصیل ترکمن متعلق به خراسان شمالی است و به دلیل کم توجهی در گذشته، این هویت به نام مناطق دیگر مطرح شده که باید با پیگیری و تلاش، این هویت را به نام استان به ثبت برسانیم.

احمدی‌بیغش تصریح کرد: یکی از منابع درآمدی و شناساندن هویت استان به کشورهای دیگر صادرات اسب اصیل ترکمن در کنار محصولات کشاورزی و دام‌پروری است.

نماینده عالی دولت در خراسان شمالی اظهار کرد: این صنعت باید به جایگاه واقعی خویش ارتقاء یابد و علاوه بر بازیابی هویتی و صرفۀ اقتصادی، در حوزۀ ورزش هم  به صورت همگانی و فرهنگ مطرح شود.

وی از صدور شناسنامۀ ملی اسب اصیل ترکمن برای نخستین بار در کشور و اخذ مجوز تاسیس گمرک انحصاری و قرنطینه صادرات برای این گونۀ ارزشمند ملی در استان خبر داد و گفت: با فعال شدن تعاونی‌های فراگیر و تسهیل در ورود بخش خصوصی به این صنعت، شاهد تثبیت اعتبار، جایگاه و هویت اسب اصیل ترکمن به نام خراسان شمالی و بازخوردهای مثبت آن در حوزۀ  اقتصادی خواهیم بود.

به گزارش فارس، در خراسان شمالی، یک هزار اسب اصیل ترکمن با اجرای طرح ژن و تایپینگ شناسایی شده‌اند که در این طرح، میزان خلوص ژنتیکی آن‌ها نسبت به اسب اصیل ترکمن، مورد سنجش قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/63002/ش/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول