اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از بحران ملخ‌مراکشی در گلستان

آفاتی که ریشه‎کن نمی‎شود/ ملخ مراکشی به 25 کیلومتری گنبدکاووس رسید

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان گفت: آفات ریشه‎کن نمی‎شود و باید مبارزه با آن طوری انجام شود تا از آسیب‎دیدگی محصولات کشاورزی و به نوعی ایجاد یک بحران کشاورزی و اقتصادی جلوگیری شود.

آفاتی که ریشه‎کن نمی‎شود/ ملخ مراکشی به 25 کیلومتری گنبدکاووس رسید

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، حمله ملخ‎های مراکشی و آفت‎های مشابه به مزارع استان گلستان چندین سال است که موجب بروز خسارت‎های فراوان و جبران‎ناپذیری در زمین‎های کشاورزی به خصوص در شرق استان شده است و تاکنون با وجود مبارزه‎ها و اقدامات گوناگون نهادهای متولی و مرتبط این ملخ‎ها در استان وجود دارند و روز به روز نیز بر تعداد و وسعت آنها افزوده شده و نوعی بحران را در منطقه به وجود آورده است.

وجود این ملخ‎ها طی چندین سال گذشته به نوعی افزایش یافته که می‎توان گفت آنها در این منطقه صاحب خانه شده‎اند و حتی بروز خسارات 80 درصدی به محصولات را در سال‎های گذشته شاهد بوده‎ایم.

این ملخ‎ها برای نخستین بار بیش از 80 سال گذشته استان گلستان را برای زندگی انتخاب کرده و بنا به اعلام کارشناسان هر ملخ در طول روز به اندازه وزن خود تغذیه داشته باشد.

اگر هر ملخ حدود دو گرم وزن داشته باشد و در هر هکتار 4 میلیون ملخ وجود داشته باشد این ملخ روزانه هزاران تن از محصولات کشاورزی را می‌بلعند و به آنها آسیب می‎رسانند.

ملخ مراکشی به 25 کیلومتری گنبدکاووس رسید

در اوایل خردادماه سال‎جاری مطبوعات و خبرگزاری‎ها خبر دادند که ملخ مراکشی به 25 کیلومتری گنبدکاووس رسید.

در این اخبار آمده است: ملخ مزاحم و مهاجر مراکشی زودتر از سال‌های گذشته به مراتع گنبدکاووس رسید و حتی تا مزارع پشت دروازه‌های شهر نیز پیش رفته است.

براساس اعلام کارشناسان و کشاورزان، به‌ دلیل هجوم زودهنگام ملخ مراکشی، امسال این آفت تا 25 کیلومتری شهرستان گنبدکاووس و به مراتع چپرقلی نیز رسیده است.

استاندار گلستان در روزهای گذشته در جلسه شورای برنامه‌ریزی استان در خصوص این معضل بزرگ در استان گفت: باید برنامه سازمان‎یافته و کارشناسی‎شده توسط ایران و ترکمنستان به خصوص استان گلستان در ایران و بالکان در ترکمنستان برای مقابله با این معضل تدوین شود.

جواد قناعت در این جلسه بر عملیاتی شدن سیستم آبیاری تحت فشار در 20 هزار هکتار از اراضی که طرح‎های مطالعاتی بر روی آنها انجام شده تاکید کرد و اظهار داشت: جهاد کشاورزی استان برای تامین اعتبارات مورد نیاز از محل اعتبارات ملی اقدام کند.

100 تراکتور سم در روز تحویل کشاورزان می‎شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان در گفت‎و‎گو با خبرنگاران استان اظهار داشت: ملخ مراکشی حدود 100 سال یعنی یک قرن است که مهمان استان گلستان است و این موضوع از منطقه مراوه‎تپه آغاز شده و طی سال‎های گذشته به طرف گنبدکاووس، کلاله و حتی آق‎قلا پیش‎روی کرده است.

سید نصیر سید محمدی ادامه داد: هرساله جهاد کشاورزی یک سری اقداماتی را انجام می‎دهد و تا دو سال گذشته به صورت مستقل و مستقیم فعالیت‎هایی را انجام داده و از دو سال گذشته تاکنون با مشارکت کشاورزان این اقدامات انجام شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان تصریح کرد: در حال حاضر نیز در روز حدود 60 تا 100 تراکتور سم به صورت عادی و یا به صورت محلول شده تحویل کشاورزان می‎شود و کشاورزان نیز در خصوص مبارزه با آفات با اداره جهاد کشاورزی مشارکت می‎کنند.

وی افزود: امسال نیز مبارزه بسیار خوبی با آفات انجام گرفت اما حمله این ملخ‎ها از حالت بومی خارج شده است و متاسفانه ما به نقطه‎ای رسیدیم که چهار روز پس از اتمام مبارزه در منطقه این ملخ‎ها از کشور ترکمنستان به سمت زمین‎های ما هجوم آورده‎اند.

سید محمدی بیان کرد: این هجوم ملخ‎ها از کشور ترکمنستان به حدی زیاد بوده که در زمان حمله احساس می‎شد آسمان تاریک شده است و به وی ابراز داشت: به دلیل رخ دادن این موضوع هماهنگی‎هایی نیز با کشور ترکمنستان انجام شده که آنها هم به طور همزمان این مبارزه را انجام دهند.

مرکز مشترک مبارزه با ملخ در منطقه راه‎اندازی می‎شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان خاطرنشان کرد: ما پیشنهاد کردیم یک مرکز مشترک مبارزه با ملخ در منطقه راه‎اندازی شود و طرح مبارزه جامع با ملخ تهیه و تحویل استانداری شده تا از طریق اداره کل کنترل بحران به وزارت کشور برای تامین اعتبار لازم منتقل شود تا این مشکل برطرف شود.

سید محمدی گفت: این فعالیت در حد جهاد کشاورزی در عرصه‎های گوناگون انجام شده و در حال انجام است اما در بعضی مواقع همانند سال گذشته که زمستان سختی را نداشتیم و آفت سالم ماند و در بهار طغیان بسیار زیادی را انجام داده و ما هر مقداری هم که مبارزه می‎کردیم فایده‎ای نداشت و کم اثر بود.

وحید پقه یکی از کشاورزانی که در زمین کشاورزی وی سال‌هاست مورد حمله ملخ‎های مراکشی قرار می‎گیرد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان گفت: من 52 سال سن دارم و تنها منبع درآمد من همین کشاورزی است که به لطف این ملخ‎های مزاحم هر ساله حدود 70 تا 90 درصد از محصولات کشاورزی من مورد حمله و آسیب قرار می‎گیرد.

وی اضافه کرد: جهاد کشاورزی استان و دستگاه‎های دیگر در زمان‎های مختلف به صورت سمپاشی و اقدامات مشابه مبارزه‎های کوتاه‎مدتی را با این ملخ‎ها انجام می‎دهند اما متاسفانه هیچ تاثیری در بهبود وضع موجود نداشته است.

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، با توجه به مطالب عنوان شده حمله ملخ‎های مراکشی در استان را می‎توان به جرات یک بحران دانست که حل این بحران نیازمند یک عزم ملی و برنامه‎ریزی دقیق، کارشناسی و ادامه‎دار دارد و اقدامات مقطعی در این خصوص کارساز نیست.

انتهای پیام/83004/ق40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول