اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

موانع توسعه سقز ‌در گفت‌وگوی تفصیلی ‌فارس با فرماندار

از نداشتن را‌ه‌های استاندارد تا نبود اعتبار ‌/ ‌ریسک سرمایه‌گذاری به 4 درصد‌ رسید

فرماندار سقز گفت: این شهرستان نیازمند سرمایه‌گذاری در زمینه زیرساخت‌هاست و در حال حاضر نبود راه‌های استاندارد مانع از تحقق این مهم در این شهرستان مرزی شده است.

از نداشتن را‌ه‌های استاندارد تا نبود اعتبار ‌/ ‌ریسک سرمایه‌گذاری به 4 درصد‌ رسید

به گزارش خبرگزاری فارس از سقز،‌ شهرستان سقز بعد از سنندج یکی از شهرستان‌های بزرگ استان کردستان است که از اهمیت ویژه‌ای در این استان برخوردار است به همین منظور برای اطلاع از برنامه‌های فرمانداری در زمینه توسعه این شهرستان با فرماندار سقز گفت‌و‌گوی انجام داده‌ایم که در پی‌ می‌آید.

نادر فخری در این گفت‌و گو از اختصاص اعتباری 300 میلیون تومانی برای توسعه زیرساخت‌های مرزی در این شهرستان و تسریع در روند اجرای پروژه فرودگاه خبر داد.

اشتغال و سرمایه‌گذاری به ویژه در دو بخش کشاورزی و گردشگری از مهم‌ترین نیازها‌ و اولویت‌های شهرستان سقز به گفته فخری در این مصاحبه است.

وی معتقد است: اشتغال و سرمایه‌گذاری در این شهرستان نیازمند توجه و تلاش در زمینه زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری است و عقیده دارد در حال حاضر نبود راه‌های استاندارد مانع از تحقق این مهم در این شهرستان مرزی شده است.

فارس:  آقای فخری به عنوان سئوال نخست بفرمائید بزرگ‌ترین مانع سد راه توسعه بازارچه سیف سقز چیست؟

فعالیت بازارچه می‌تواند رونق بسیار خوب و گسترده به اقتصاد شهرستان بدهد، اما متاسفانه بزرگ‌ترین مشکل بازارچه نبود راه و دسترسی استاندارد سقز به مریوان است که سا‌لیان سال است، کارهایش انجام شده ولی با کندی پیش می‌رود.

فارس: دلایل ایجاد زیر ساخت‌ها در این بازارچه با وجود اهمیتی که دارد را لطفا ذکر کنید؟

تمایل به راه‌اندازی اصل بازارچه از طرف دولت اقلیم عراق وجود ندارد که در همین راستا جلسه در استانداری سلیمانیه برگزار شد. ما و کنسولگری حوزه اقتصادی پنجوین عراق به شدت پیگیری موضوع هستیم تا دستور و ‌تصمیم‌گیری که در راستای معرفی این منطقه به عنوان منطقه نظامی گرفته شده لغو کنیم.

خوشبختانه به واسطه تعامل و دلسوزی که خود مجموعه نیروهای انتظامی و نظامی استان دارند اگر بتوانیم از آن طرف هم زمینه‌های لازم را برای یک مرز فراهم کنیم کار در کوتاه‌ترین زمان انجام خواهد شد.

در حال حاضر در این طرف بستر آمده و تمایل صددرصدی است فقط زیرساخت‌ها آماده نیست، اما در طرف مقابل نه بستر فراهم است و  نه تمایلی برای ایجاد زیرساخت‌ها وجود دارد.

فارس: مهم‌ترین مشکل و مانع موجود در این منطقه چیست؟

بعد مسافت مرز سیف تا شهر پنجوین بسیار صعب‌العبور و پرپیچ و خم است. مسیر بسیار نامطلوب و غیراستاندارد است که به منظور ایجاد جاده دسترسی و زیرساخت‌های مناسب اعتباری بالغ بر 300 میلیونی در سال‌ جاری در نظر گرفته‌ایم و اگر بتوانیم تمایل طرف مقابل را جلب کنیم حتما به صورت 100درصد کار را انجام خواهیم داد.

امیدواریم باتوجه به اینکه ایجاد توسعه این بازارچه از مصوبات سفر دولت به استان است شاهد تسریع روند اجرایی آن در سا‌جاری باشیم

فارس: از تسریع روند اجرای این پروژه در سال‌ جاری خبر دادی برنامه‌های دیگر شما در شهرستان ویژه استان در سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی چیست؟

یکی از مهم‌ترین برنامه‌های سقز با توجه به نام‌گذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری با عنوان سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی تلاش و برنامه‌ریزی در راستای تحقق وعملیاتی کردن این خواسته‌ها و شعار رهبری بود که با تلاش و مشارکت بسیار خوب مسئولان شهرستانی و همکاری و تعامل مسئولان استان در بحث انتخابات به عنوان تجلی‌گاه تحقق حماسه سیاسی برنامه‌ریزی بسیار گسترده و فراگیری در شهرستان‌ انجام شد و بسترهای لازم برای حضور مردم فراهم شد و خوشبختانه با حضور حداکثری مردم در 24 خرداد در پای صندوق‌های اخذ رای حماسه سیاسی که مد‌نظر مقام معظم رهبری بود خلق و موجبات خشنودی قلب دوستداران و ناامیدی دشمانان نظام را فراهم شد.

بعد از فارغ شدن از موضوع انتخابات نیز مهم‌ترین و اساسی‌ترین موضوع پیگیری مطالبات، دغدغه‌ها و خواسته‌های مردم است که در این رابطه مقدمات، برنامه‌ریزی و بسترسازی خوبی فراهم شده است، امیدواریم بتوانیم باسرعت بیشتری مقدمات حماسه اقتصادی را به بهترین شکل در شهرستان سقز که شهرستان دوم استان و دارای یک سری ظرفیت‌های ویژه است فراهم کنیم.

فارس: مهم‌ترین مطالبه مردم که مقام معظم رهبری در سفر تاریخی‌شان به کردستان در اردیبهشت 88 مطرح کردند بحث اشتغال و سرمایه‌گذاری بود در این زمینه چه برنامه‌ای در سال‌جاری در سقز دارید؟

اشتغال و سرمایه‌گذاری مهم‌ترین نیاز مردم و از مطالبات معظم‌‌له در این استان است و برای تحقق آن مسئولین باید آن را سرلوحه کار خود قرار داده و در راستای جذب سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال به صورت حماسی وارد میدان شوند.

اما لازم به ذکر است که بر اساس سیاست‌های دولت از ابتدای سال 90 بحث ایجاد اشتغال با توسعه کشاورزی در دستور کار قرار گرفت و بحمدالله تلاش‌های بسیار خوبی در‌ سقز صورت گرفته است.

فارس: از توسعه کشاورزی و اشتغال صحب کردید لطفا در این رابطه بیشتر توضیح دهید؟

در این شهرستان توانسته‌ایم در بحث اشتغال‌زایی به ویژه توسعه اشتغال در حوزه کشاورزی که یکی از شغل‌های مولد پایدار و ماندگار است با توجه به ظریفت‌های خوب آب و خاک در این شهرستان اقدامات خوبی انجام دهیم.

از محل طرح توسعه کشاورزی مربوط به شهرستان سقز با صرف اعتباری بالغ بر بیش از 69 میلیارد و 500 میلیون تومان تسهیلات موفق به ایجاد یک‌‌‌هزار و 989 شغل و کسب رتبه اول استان در زمینه پرداخت تسهیلات کشاورزی شدیم.

با انجام این اقدامات بر اساس آمار و تحقیقات صورت گرفته ریسک سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی در شهرستان سقز به حداقل ضریب ریسک یعنی 4 درصد رسیده است.

جذب 19.5 درصد اعتبارات توسعه کشاورزی در سقز

فارس: وضعیت شهرستان سقز با توجه به ویژه بودنش در زمینه جذب اعتبارات توسعه کشاورزی چگونه است؟

با برنامه‌ریزی‌ها و اقداماتی که صورت گرفت بیش از 19.5 درصد کل اعتبارات استان در زمینه توسعه کشاورزی را شهرستان سقز جذب کرده است این در حالی است با نظارت، هدایت و مدیریت درست علی‌رغم جذب 19.5 در صد اعتبارات 36.5 درصد شغل در این حوزه ایجاد شده است.

فارس: آیا تمامی تسهیلات پرداخت شده منجر به ایجاد شغل شده‌اند؟

در بحث شناخت فرصت‌های شغلی تثبیت اشتغال که باز جزو وظایف ماست شناسایی اشتغال در سال گذشته کار گروه شهرستان سقز رتبه اول را کسب کرد.

در چندین پالایش، راستی‌آزمایی و بررسی فرایندها و پایش اشتغال‌های صورت گرفته در چند بخش مختلف شهرستان سقز کم‌ترین انحراف را در بحث شغل‌های ایجاد شده داشته است.

امیدواریم با بستری که در سقز ایجاد شده، بتوانیم در سال‌جاری با تلاش و حمایت بیش از پیش استاندار و نماینده مردم این شهرستان در مجلس شورای اسلامی در حوزه اشتغال در بحث صنایع بیش از گذشته ورود پیدا کنیم.

از سرگیری و گسترش فعالیت‌ مرز سیف و کارخانه سیمان از جمله مواردی است که سعی داریم با توجه به آن بستر ایجاداشتغال را فراهم کنیم.

فارس: معدن طلا با وجود اینکه به مناقصه گذاشته شد چرا هنوز برنده مشخص نشده است؟

شهرستان سقز از معادن بسیار خوب و غنی برخوردار است که با فعالیت و گسترش بهره‌برداری آنها تحول بسیار خوبی در بخش ایجاد اشتغال و سرمایه‌گذاری خواهیم داشت در زمینه معدن طلا نیز قرار بود در اسفند واگذار شود که بنا به دلایلی معرفی نشد.

فارس: علت عدم اعلام برنده؟

دلیل را باید از صنایع و معادن استان جویا می‌شدیم که شدیم در همین راستا جلسه‌‌ای هم با نماینده مردم مجلس به منظور تعیین تکلیف وضع معدن انجام شد.

قصد داریم مدیریت و پیگیری کار را که برعهده صنایع و معادن استان است خودمان در شهرستان به عهده بگیریم و امیدواریم با این کار بتوانیم قدم‌های خوبی در مورد معدن طلای شهرستان بگیریم.

فارس چند نمونه از اقدامات مهم انجام شده در این شهرستان در زمینه ایجاد زیرساخت‌ها را بیان کنید؟

اگر بخواهیم اشتغال و سرمایه‌گذاری در شهرستان به بهترین شکل ایجاد کنیم باید تلاش همه ما ابتدا فراهم کردن زیر ساخت‌های سرمایه‌گذاری باشد چرا که متاسفانه در حال حاضر راه‌های استانداردی نداریم.

برخی از پروژه‌های مهم در این شهرستان همچون فرودگاه و حمل و نقل ریلی که از مصوبات دولت بود متاسفانه به دلیل کمبود اعتبار تاکنون به اتمام نرسیده است.

ایجاد زیرساخت‌ها به منظور توسعه سرمایه‌گذاری از مهم‌ترین اولویت‌های شهرستان در سال‌جاری است که متاسفانه در گذشته در این حوزه آنچنان که نیاز بوده کار نشده است.

امیدواریم در سال‌جاری که از سوی مقام معظم رهبری با عنوان سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی نام‌رگذاری شده بتوانیم در راستای توسعه و تقویت همه زیرساخت‌ها بصورت حماسی وارد شویم و با این کار زمینه آغاز فعالیت بازارچه سیف که در حال حاضر به دلیل نبود زیرساخت‌های مناسب تعطیل است را  ورا فراهم کنیم.

فرودگاه سقز در اولویت اختصاص اعتبارات

فارس: از عدم اتمام پروژه فرودگاه به دلیل کمبود اعتبار صحبت کردید آیا برای اتمام این پروژه در سال‌جاری برنامه خاصی دارید؟

در حال حاضر روند اجرای پروژه فرودگاه پیشرفت فیزیکی نسبتا خوبی دارد، ولی اگر قرار باشد به همین روال ادامه یابد احتمال دارد چندین سال این کار همچنان ادامه داشته باشد از این رو مقدماتی را فراهم کرده‌ایم و جلساتی هم در این راستا با استانداری و نماینده مجلس برگزار شده است.

شهرداری و شورای شهر نیز با مسئولین کشور داشته‌اند، اگر بتوانیم فرودگاه را به خود شهرداری واگذار کنیم منابع درآمدی که خود وزارت راه و شهرسازی از فروش اراضی ملی در خود داخل محدوده و حریم شهر پیش‌بینی کردند آنها را به شهرداری واگذار از محل فروش این زمین‌های بلا استفاده غیر کاربردی بتوانیم اعتبار لازم برای اجرای پروژه در نظر بگیریم.

به تمام دستگاه اجرایی نیز اعلام کردیم به جای اینکه اعتبارات شهرستان را به اجرای یک‌سری پروژه‌ها کوچک، مستمر،بدون قابلیت اندازه‌گیری که به صورت مستقیم در وضعیت شهرستان نقشی ندارند بیشترین اعتبار را صرف پروژه عمرانی فرودگاه بکنیم.

فارس: وضعیت پروژه کنارگذر شهرستان سقز در حال حاضر به چه صورتی است؟

هنوز صورت جلسه سفر دستیار اول ریس جمهور به استان دریافت نشده که کار این کنارگذر که از پروژه‌های حیاتی و استراتژیک شهرستان سقز است و نقش مهمی در کاهش بار ترافیک و کاهش صدمات مالی و جانی دارد آغاز و پیمان‌‌کار بخش عمده‌ایی از کار را شروع کرده و با شتاب خوبی در حال انجام است.

فارس: وضعیت پروژه بزرگ‌راه کرمانشاه میاندوآب به کجا رسیده است؟

در بحث بزرگراه میان دوآب به کرمانشاه که بیشترین قطعات آن در حوزه استحفاضی سقز است قول‌های خوبی داده شده و امیدواریم بتوانیم تا پایان خردادماه براساس قولی که داده شده 27 کیلو متر دیگر این بزرگ راه را تحویل دهیم.

اما در کل کار آماده است ولی به واسطه نبود قیر لایه دوم باقی مانده است به همین منظور 700 تن قیر هم پیش‌بینی شده و  به کارگاه‌ها وارد می‌شود و با این کار به امید خدا این 27 کیلومتر هم انجام و با 30 کیلومتر دیگر که تعهد شده در مجموع 57 کیلومتر از این قطعه از سنندج به سقز مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

..............................

مصاحبه‌ از شیرین مرادی

..............................

انتهای پیام/79002/ش40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول