اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل جهاد کشاورزی کردستان مطرح کرد

برنامه‌ریزی برای تولید 18 هزار تن ماهی در کردستان

مدیرکل جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به تولید 6 هزار و 200 تن ماهی در استان از برنامه‌ریزی برای رساندن این رقم به 18 هزار تن در سال خبر داد.

برنامه‌ریزی برای تولید 18 هزار تن ماهی در کردستان

ابراهیم حسن‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج بخش کشاورزی را شاهرگ اقتصادی استان کردستان دانست و گفت: مؤید این قضیه وضعیت مطلوب اقتصاد استان در سال‌هایی است که تولید محصولات کشاورزی در سطح مناسبی قرار دارد.

وی با اعلام اینکه کردستان در رتبه پنجم تولید گندم در جهان قرار دارد، خاطرنشان کرد: این مسئله اهمیت این ماده غذایی را نشان می‌دهد و ثابت می‌کند اقتصاد استان تا چه اندازه متأثر از نحوه و میزان تولید گندم است.

مدیرکل جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به تولید سالانه 600 هزار تن گندم در کردستان، میزان مورد نیاز استان از این محصول را 300 هزار تن عنوان کرد و افزود: 300 هزار تن گندم تولیدی استان نیز روانه بازارهای دیگر استان‌های کشور می‌شود.

حسن‌نژاد با یادآوری نرخ خرید تضمینی گندم کشاورزان توسط دولت به مبلغ هر کیلوگرم 720 تومان تصریح کرد: کل خرید گندم کشور به وسیله دولت تضمین شده است اما اگر بخش خصوصی قصد خرید گندم به مبلغی بالاتر را داشته باشد دولت ممانعتی نخواهد کرد.

وی با بیان ضریب مکانیزاسیون 1.54 استان در بخش کشاورزی، کردستان را از این نظر جزو برترین استان‌ها قلمداد کرد و افزود: در سال 80، هزار، سال 90، 850 و سال 91، 850 دستگاه تراکتور با تسهیلات به کشاورزان داده شد.

مدیرکل جهاد کشاورزی کردستان پیرامون صنعت دام و طیور کشور اظهار کرد: جمعیت دامی استان 38 میلیون است که دو برابر تراکم دام در سطح کشور بوده و از این طریق سالانه 265 هزار تن شیر تولید می‌شود.

حسن‌نژاد با بیان ارزش تولیدات دامی استان به میزان 720 میلیارد تومان افزود: 64 هزار تن گوشت مرغ، 25 هزار تن گوشت قرمز و هزار و 100 تن عسل دیگر تولیدات استان است.

وی با اشاره به تولید 16 هزار تن گوشت سفید در استان در سال 84 خاطرنشان کرد: امروز با توسعه صنعت طیور 64 هزار تن گوشت سفید تولید می‌کنیم و ظرفیت تولید 30 میلیون قطعه جوجه را نیز داریم.

مدیرکل جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به وجود 6 کشتارگاه صنعتی در بخش طیور اظهار کرد: این واحدها ظرفیت تولید 13 هزار قطعه در ساعت را دارند.

حسن‌نژاد با اعلام رتبه دوم کردستان در غرب کشور در تولید گوشت سفید اظهار کرد: در این زمینه بیش از نیاز استان تولید داریم که 40 درصد آن به استان‌های دیگر صادر می‌شود.

وی در خصوص تولید شیلات استان با یادآوری تولید 200 تن شیلات در سال 84 از تولید 6 هزار و 200 تن ماهی در حال حاضر خبر داد و خاطر‌نشان کرد: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده 18 هزار تن گوشت ماهی تولید خواهیم کرد.

مدیرکل جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه لازمه این کار بهره‌برداری و انجام اقدامات بخش منابع آب است، خاطرنشان کرد: در حوزه سدها با تشکیل تعاونی صیادان برای 480 نفر در این بخش اشتغال پایدار ایجاد شده است.

حسن‌نژاد با اشاره به اینکه 3 هزار و 400 تن از ماهی‌ استان در منابع سدها به شکل گرمابی و 2 هزار و 800 تن در منابع سردآبی تولید می‌شود، تصریح کرد: بخشی از سایت‌های پرورش ماهی را به بخش خصوصی واگذار کرده‌ایم.

وی در پایان با تأکید بر برخورداری استان از استعدادهای مساعد در پرورش ماهی ابراز امیدواری کرد؛ با اتخاذ تدابیر لازم جهش مناسبی در این خصوص صورت گیرد.

انتهای پیام/79012/ز40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول