اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اتاق بازرگانی خراسان شمالی عنوان کرد

برخورداری خراسان شمالی در تنوع بالای معادن

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن خراسان شمالی گفت: این استان از تنوع بالایی در بخش معدن برخوردار است.

برخورداری خراسان شمالی در تنوع بالای معادن

محمد صمدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بجنورد، وجود معادن سنگ لاشه و مالون در شیروان و اسفراین،‌ معادن مرمر در بجنورد، معادن باریت و کلسیت در مانه و سملقان و راز و جرگلان، معادن مرمریت در گرمه، معادن بوکسیت در جاجرم را بخشی از ظرفیت‌های معادن استان برشمرد.

وی با اشاره به نام‌گذاری امسال به نام حماسه سیاسی و اقتصادی، یکی از مهم‌ترین راهکارها برای تحقق منویات رهبری را توسعه صادرات غیر نفتی خواند و گفت: صادرات معادن یکی از بهترین راهکارها برای این امر به شمار می‌رود.

صمدی با بیان اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت باید به سمت بهره‌گیری بیشتر از فرصت‌های تولیدی صادراتی از جمله بخش معدن باشد،‌ تصریح کرد: به طور حتم رسیدن به این جایگاه باعث بی اثر شدن تحریم‌ها و کسب منابع ارزی سرشار خواهد شد.

وی با بیان اینکه رسیدن به استقلال ارزی نیازمند فراهم کردن ملزوماتی چون توسعه سرمایه‌گذاری و افزایش صادرات غیر نفتی است، افزود: این بخش‌ها ارزش افزوده بالاتری داشته و راه‌های رسیدن به استقلال ارزی را هموار می‌کند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن خراسان شمالی گفت: بر همین اساس به نظر می‌رسد توسعه سرمایه‌گذاری در معادن استان یکی از همین راه‌ها باشد و می‌توان با شناسایی مزیت‌ها و تمرکز بر این بخش در راستای تحقق استقلال ارزی از منابع غیر نفتی بهره گرفت.

به گفته وی، با ایجاد فضای مناسب برای بخش معدن و تسهیل برخی قوانین و مقررات و مدیریت صحیح برای استحصال مواد معدنی و به‌کارگیری از فناوری‌های نوین و تجدید نظر در دریافت عوارض برای ورود ماشین آلات معدنی و مشوق‌ها زمینه تحقق این برنامه فراهم می‌شود.

صمدی با اشاره به تغییر رویکردها در وابستگی به صادرات نفتی اظهار کرد: طی سال‌های اخیر ارز‌آوری به سایر حوزه‌ها مثل فولاد، سیمان و سایر حوزه‌ها نیز گسترش یافته به‌گونه‌ای که صادرات سیمان جزو 10 صادرات نخست کشور بوده و این رویکرد خوبی برای رهایی از اقتصاد تک محصولی است.

وی تصریح کرد: اگر توازن ظرفیت را ایجاد کنیم و به اندازه ظرفیت ایجاد شده تولید شود، هم نیاز داخل برآورده می‌شود و هم توان صادرات خواهیم داشت چون کشورها نیازمند محصولات شمش فولاد،‌ آلومینیم و ... هستند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن خراسان شمالی اظهار کرد: پیش‌بینی آینده در حوزه معدن، افزایش تقاضا و قیمت است.

وی گفت: این افزایش نیاز در بازارهای جهانی، حوزه معدن را از یک موضوع ملی به یک موضوع جهانی تبدیل کرده و رویکرد در این حوزه در حال تغییر است و صنایع در تلاش برای ادغام عمودی و تملک معادن بر اساس زنجیره ارزش هستند.

صمدی ادامه داد: بسیاری از کشورها ایران را به عنوان کلکسیون معدنی منطقه می‌شناسند و خواهان خرید محصولاتی بوده که معدن‌کاران از دل خاک بیرون می‌کشند و به آن ارزش افزوده می‌دهند.

وی با بیان اینکه 2 فاکتور قیمت تمام شده و کیفیت در رقابت بازار معدن و صنایع معدنی بسیار مهم است، افزود: البته باید توجه کرد که یکی از راهکارهای توسعه تولید و تجارت صنایع معدنی و کاهش قیمت تمام شده است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن خراسان شمالی اظهار کرد: تکنیک‌های کاهش قیمت تمام شده باید در تمام مراحل اکتشاف و بهره‌برداری تا رسیدن محصول نهایی به دست مصرف کننده مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: با گسترش فعالیت‌های اکتشافی و بهره‌برداری مناسب از ذخایر معدنی می‌توان نیاز به واردات و تأمین مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان را برطرف کرد و زنجیره واردات را قطع و رونق اشتغال در داخل و رشد تولید را موجب شد.

صمدی خاطرنشان کرد: هم‌سویی بخش‌های دولتی و خصوصی در سال جاری به ویژه در بخش معدن می‌تواند کمک قابل توجهی به تحقق حماسه اقتصادی داشته باشد.

انتهای پیام/63002/ط40/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول