اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به همت کارگران زحمتکش شهرداری

فرش کاغذی از زیر پای کرمانی‌ها جمع شد

انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر‌ موجب پهن شدن فرشی از پوسترهای کاغذی در زیر پای کرمانی‌ها شده بود.

فرش کاغذی از زیر پای کرمانی‌ها جمع شد

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، برپایی همزمان دو انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر در کشور موجب شد تا دیوارها و معابر شهرها زیر آرایش کاغذی تصلویر مختلف کاندیداها مخفی شود.

شاید به جرأت بتوان گفت که در تاریخ انتخاباتی انقلاب اسلامی ایران نخستین بار است با حجم وسیع تبلیغات شهری مواجه شدیم‌، در کرمان تایید صلاحیت 185 کاندیداهای شوراهای شهر تشکیل ستادهای بسیاری را در پی داشت که برای سبقت و رقابت هر روز با پوسترهای رنگین‌تر و بزرگتری از همشهریان خود پذیرایی می‌کردند.

با آنکه شهرداری کرمان برای تبلیغات کاندیداها فضاهای مناسبی را در نقاط دید شهروندان فراهم کرده بود، اما مسئولان ستاد به دیوارهای سیمانی و بیلبوردهای ویژه اکتفا نکردند و حتی از دیوار شهر و مغازه‌های مردم برای نصب بنرهای مورد نظر بالا می‌رفتند.

رقابت سرسخت طرفداران کاندیداها اعم از دوستان و اقوام سبب شد تا گاهی درگیری‌های کوچکی برای چسباندن پوسترها صورت گیرد تا جایی که مشاهده می‌کردیم، بعد از آنکه افرادی کار چسباندن پوسترهای خود را به پایان می‌رساندند، بلافاصله رقبا با سطل چسب و پوسترهای جدیدتری زحمات نفرات قبل را بر باد می‌دادند تا تبلیغات آنها برای دقایقی هم قابل نمایش نباشد.

‌جمع شدن فرش کاغذی از زیرپای کرمانی‌ها

اما به غیر از دیوارها فرشی از پوسترهای کاغذی زیر پای کرمانی‌ها پهن شده بود که به همت شهرداری‌ها به ویژه منطقه دو کرمان این فرش در حال جمع شدن است.

انتخابات به پایان رسید و تازه با اتمام کار ستادهای تبلیغاتی، نظارتی و اجرایی کار شهرداری‌ها آغاز می‌شود، با تلاش‌های شبانه‌روزی کارگران سخت کوشی که رفع خستگی و نارضایتی آنها ماه‌ها به طول می‌انجامد.

یدالله علیزاده معاون امور شهر شهرداری منطقه دو کرمان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با ابراز گلایه‌مندی از عملکرد بی‌نظم ستادهای تبلیغاتی اظهار داشت: عملیات پاکسازی و نظافت شهر را بلافاصله پس از پایان مهلت تبلیغات کاندیداها آغاز کردیم.

علیزاده با بیان اینکه منطقه دو کرمان از خیابان خورشید تا فرودگاه و از جاده تهران تا شرف‌آباد را در بر می‌گیرد، عنوان کرد: این محدوده از آزادی، خیابان شهید بهشتی تا چهارراه ولی‌عصر (عج) ادامه می‌یابد که کار نظافت معابر و کوچه‌ها به عهده این شهرداری است.

‌25 میلیون تومان هزینه پاکسازی پوسترها

وی افزود: حدود 90 کارگر با چند‌ تانکر آب و ماشین‌های باری به صورت شبانه‌روز مشغول تنظیف دیوارها و معابر شهر از پوسترهای تبلیغاتی هستند که هزینه تنظیف در این چند روز بیش از 25 میلیون تومان است.

علیزاده با بیان اینکه به ناچار کارگران را از پست خود خارج کردیم، تصریح کرد: وظیفه نظافت کوچه‌ها با این افراد بود که مجبور هستیم برای پاکسازی شهر از زحمت این افراد به صورت شبانه‌روزی بهره ببریم.

وی با ابراز تأسف از افرادی که پوسترها را بر روی تابلوهای ترافیکی نصب کردند، گفت: این کار ممکن بود تا ضررآفرین باشد به ویژه خودروهایی که در شب قصد تردد داشتند.

عیلزاده افزود: نصب پوسترها با چسب‌هایی است که درآوردن آنها با زحمت انجام می‌گیرد و علاوه بر دیوارها بر روی درختان، جداول خیابان‌ها، پل‌های هوایی عابر پیاده، تیرهای برق، پایه‌های روشنایی، ساختمان‌های مسکونی، شیشه‌های مغازه‌ها و ... چسبانده شده بود.

معاون امور شهر شهرداری منطقه دو کرمان خاطر نشان کرد: طی مدت تبلیغات انتخاباتی روزانه تماس‌های تلفنی و شکایات بسیاری از مردم در اعتراض به چسباندن پوستر بر درب منازل و مغازه‌ها مطرح شد که حتی دست از تابلوی مغاز‌ه‌ها هم برنداشته بودند.

علیزاده با بیان اینکه باید نظارت و کنترل جدی‌تری با ستادهای تبلیغاتی انجام می‌شد، عنوان کرد: چند‌ بار با ستاد انتخابات استان کرمان در این مورد صحبت کردیم، اما پیگیری‌های آنها فایده نداشت و ستادهای تبلیغاتی کار خود را انجام می‌دادند.

‌عدم بازیافت پوسترهای تبلیغاتی

وی بیان داشت: هر چند این پوسترها را به سازمان بازیافت تحویل می‌دهیم، اما به دلیل آنکه با چسب‌های سخت نصب شدند به هیچ‌وجه قابل بازیافت نیستند و آنها را دفن می‌کنند.

علیزاده عنوان کرد: بیشترین پوسترها بر دیوارها و کف خیابان‌های جهاد، شهید بهشتی، میدان آزادی، بلوار آزادگان، بلوار جمهوری، چهارراه طهماسب‌آباد و چهارراه سمیه بوده‌ که طی چند روز آینده پاکسازی به طور کامل انجام می‌شود.

‌ثبت تخلف تبلیغاتی در پرونده افراد منتخب

جواد کمالی رئیس ستاد انتخابات استان کرمان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: شهرداری تاکنون زحمات قابل توجهی برای زدودن شهر از پوسترهای تبلیغاتی انجام دادند و امیدواریم به زودی تمام شهر پاکسازی شود.

وی تصریح کرد: درست است که نصب و پخش پوسترها نقش مهمی در معرفی افراد دارد، اما پوسترهایی که در محل‌های ممنوع نصب شده باشد، یک تخلف محسوب می‌شود و ممکن است در رد صلاحیت افراد تایید شده مؤثر باشد.

کمالی متذکر شد: قطعا در پرونده افرادی که رأی آوردند، این بی‌قانونی‌ها و گزارشات تخلف لحاظ می‌شود.

‌ای‌کاش‌های کارگران شهرداری ...

یکی از کارگران زحمتکش شهرداری که از کنده نشدن پوسترهای تبلغاتی به ستوه آمده و مشغول غُر زدن بود به خبرنگار فارس گفت: ای کاش اجازه نصب پوستر را نمی‌دادند در عوض هر چه می‌خواستند، پوستر پخش می‌کردند، جارو زدن و جمع کردن پوسترها از کف خیابان راحت‌تر است.

کارگر دیگری که هر یک قدم خم می‌شد و پوسترهای روی زمین افتاده را جمع می‌کرد، گفت: ای کاش هیچ‌وقت انتخابات برگزار نمی‌شد و مسئولان به صلاح خودشان هر کس لیاقت داشت را انتخاب می‌کردند.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه پس حق انتخاب مردم چه می‌شود، ابراز داشت: مردم حق انتخاب دارند، اما حق آشغال ریختن ندارند.

وی افزود: این شغل من است و من هم قبول دارم که برای نظافت شهرم موظف هستم، اما ...

این کارگر زحمت‌کش شهرداری آهی کشید، حرفش را قطع کرد و به کارش مشغول شد، مانند تمام کارگران سخت‌کوشی که خستگی در چهره‌هایشان فریاد می‌زند و ترجیح می‌دهند تا صبورانه سکوت می‌کنند.

به قول شاعر، جایزه صلح نوبل، حق رفتگرهاست، عدالت، میان همین زباله‌هاست...‌ نمی‌دانید‌، چه تلاشی می‌کنند تا خشک و تر با هم نسوزند...

................................

گزارش از فروغ بوستانچی

................................

انتهای پیام/80028/ی40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول