اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

درد ورزش قهرمانی همدان با گفتاردرمانی حل نمی‌شود

ورزش قهرمانی و تیم‌داری حرفه‌ای در همدان از دهه 80 در سطح لیگ‌های برتر رونق گرفته است اما دوام و ماندگاری این تیم‌ها به دلایل مالی و عدم تحقق وعده‌های داده شده رو به زوال گذاشته است.

درد ورزش قهرمانی همدان با گفتاردرمانی حل نمی‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، این روزها پرداختن به ورزش قهرمانی در کنار ورزش همگانی و ورزش شهروندی در اکثر شهرهای ایران رونق خوبی پیدا کرده است به طوری که بیش از 60 تیم حرفه‌ای با اسم شهرداری‌ها و سازمان‌های وابسته به شهرداری در سراسر کشور در بالاترین سطح مسابقات لیگی در رشته‌های توپی و پرطرفدار تیم‌داری می‌کنند.

ورزش همدان از اوایل دهه 80 شاهد اتفاقات بسیار خوبی در زمینه تیم‌داری حرفه‌ای با ورود شرکت شیر پگاه در رشته بستکبال بود و طی دو سال توانست فعالیت خوبی در این رشته و در بالاترین سطح رشته دانشگاهی و مفرح کشورمان داشته باشد.

اما وعده‌های مدیران ارشد شرکت پگاه در تهران در زمینه تأمین بودجه مناسب تیم‌داری عملی نشد و همزمانی حضور دو تیم در لیگ برتر بسکتبال از یک برند و شرکت صنعتی بستری را فراهم کرد که تیم بستکبال پگاه همدان با وجود درخشش و عملکرد قابل قبول خود در لیگ برتر توانایی رقابت با پگاه شیراز را نداشت و به راحتی این تیم منحل شد.

دو سال بعد از انحلال تلخ تیم بستکبال پگاه همدان، تیم والیبال شهرداری همدان با خون دل‌های فراوان موفق شد در لیگ یک به عنوان نایب قهرمانی دست یابد و با سرمربی‌گری فرهاد داخم، محمد خمسه، مسلم زمانی و سرپرستی عباس شفیعیان با کش و قوس‎های فراوان و با پیگیری حسن محمدی به عنوان ریاست وقت هیئت مدیره باشگاه شهرداری برای نخستین بار پا به بالاترین سطح والیبال کشور و لیگ برتر گذارد.

بلاتکلیفی 9 ماهه در تعیین شهردار از شورای سوم و آمدن علیقلی‌زاده از تهران و دادن وعده‌های غیر قابل اجرا از سوی وی به عنوان شهردار پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین در زمینه همکاری و حمایت مالی این تیم، سال سختی را بر تنها تیم والیبال لیگ برتر غرب کشور تحمیل کرد.

کسب عنوان پنجمی در لیگ برتر توسط شاگردان فرهاد داخم و معرفی پدیده‌های جوان و بومی از همدان مثل آرمین تشکری و محمدرضا اسمی به والیبال ایران حاصل تیم‌داری شهرداری‌چی‌های همدانی در لیگ برتر بود.

سال دوم حضور شهرداری همدان در لیگ برتر والیبال کشور با تغییرات کادر فنی و استفاده از امین‌الله برق‌لشگری به عنوان سرمربی و استفاده از رضا فتوت و نادر شوندی از مربیان صاحب عنوان و بومی همدان آغاز شد و با تغییرات در هیئت مدیره و مدیرعاملی باشگاه نوید خوبی برای حضور پرقدرت در لیگ برتر سال 87 داشت.

اما بی‌توجهی بیاناتی رئیس وقت هیئت مدیره و همچنین عدم اشراف مدیریتی اکبر رنجبران مدیر عامل وقت باشگاه همدان و عدم حمایت شورای شهر همدان از تیم والیبال این باشگاه به دلیل مشکلات فراوان در زمینه مالی در هفته نوزدهم در حالی که چهار برد و 14 باخت حاصل کار برق‌لشگری و همکارانش بود این تیم لیگ برتری در یک چشم بر هم زدن منحل شد و هیچ کدام از اعضا و مدیران استان جوابی برای این انحلال نداشتند.

انحلال تیم والیبال شهرداری همدان در حالی رقم خورد که از ابتدای فصل اعضای شورای شهر و به تبع آن مدیران ستادی و باشگاه شهرداری همدان برای رفع مشکلات مالی این تیم قول‌های زیادی به بازیکنان و کادر فنی این داده شد اما هیچ‌کدام از حرف‌های مدیران عملی نشد تا همچنان گفتاردرمانی در ورزش همدان به یک اپیدمی تبدیل شود.

در اوایل سال 86 بهروز مرادی، استاندار وقت همدان با اعلام خبری موجب دلگرمی و شعف مردم همدان شد و آن هم انتقال تیم پاس از تهران به همدان بود که با کارنامه درخشان، یکی از تیم‌های سابقه‌دار فوتبال کشورمان محسوب می‌شد که آخرین قهرمانی فوتبال ایران را در رده باشگاهی را آسیا کسب کرده است و انتقالش به همدان موجب شد تا بعد از سال‌ها نام همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌‌زمین بر روی زبان اهالی فوتبال و ورزش بیفتد.

در لیگ هفتم و هشتم، پاسی‌ها با مدیریت اولیایی و باقیمانده بازیکنان، و حمایت خوبی که توسط مرادی و اعضای هیئت رئیسه و مدیره باشگاه از اولیایی کردند نتایج خوبی را در همدان گرفتند و جایگاه پنجمی و دوازدهمی حاصل کار اولیایی و کادر فنی منتخب وی در دو سال نخست فعالیت سبزپوشان در همدان بود، اما در هفته دهم لیگ نهم با قبول شکست خانگی برابر راه‌آهن، علیرضا منصوریان مربی جوان پاسی‌ها مجبور به استعفا شد و به تبع آن با تصمیم هیئت‌ مدیره، اولیایی مدیرعامل این تیم بعد از دو فصل و نیم فعالیت در زادگاهش، با تیم پاس خداحافظی کرد تا جای خود را به کریم ملاحی بدهد.

 

باقی ماندن ناپلئونی تیم پاس در لیگ نهم در هفته آخر، موجب شد تا در لیگ دهم بازهم ملاحی در مسند مدیریت پاس همدان باشد و با نظر مستقیم وی تیم بسته شد تا بتوانند عملکرد قابل قبولی نسبت به فصول گذشته در همدان داشته باشد.

در لیگ دهم، به دلیل عدم تحقق بودجه مناسب باشگاه و همزمانی با نتایج بدی که  این تیم گرفت اتفاقات عجیبی برای سبزپوشان همدان اتفاق افتاد، استعفای یک‌باره مدیرعامل، قائم مقام و سرمربی تیم باعث شد تا همه برای آینده پاس وضعیت خوبی را متصور نباشند و این‌گونه هم رقم خورد.

اعضای هیئت ‌مدیره با برکناری ملاحی و همکارانش، عباس صوفی، رئیس هیئت فوتبال همدان را به عنوان سرپرست باشگاه منصوب کردند اما اتفاقات مشهود و روشن غیر فوتبالی رقم خورد و در بدترین حالت فقط به دلیل یک تفاضل منفی گل، پاس همدان به لیگ دسته اول کشور سقوط کرد تا تنها دلخوشی مردم همدان از آن‌ها گرفته شود.

استفاده از نفرات غیر فوتبالی در همدان و عدم نتیجه‌گیری در لیگ برتر، درس عبرت برای مسئولان همدان نشد و در فصل گذشته لیگ دسته اول، تیم پاس نه تنها نتیجه‌ای حاصل نکرد؛ بلکه با فراز کمالوند و تحمیل هزینه‌های گزاف این مربی به تیم و باشگاه در تمام زمینه‌های پشتیبانی، اداری، فنی و حتی تدارکاتی باعث شد تا در نیمه فصل تیم پاس رها شود و دوباره کار به بازگشتن وینگوبگوویچ به همدان برسد.

 وینگو هم نتوانست در سال گذشته نتایج خوبی با پاس بگیرد تا صعود به لیگ برتر برای همدانی‌ها به یک آرزوی بر باد رفته تلقی شود.

عدم توجه مناسب رئیس هیئت‌ مدیره باشگاه پاس که در چارت تشکیلاتی این باشگاه کرم‌رضا پیریایی استاندار وقت همدان که تصدی این پست را در اختیار داشت، باعث شد تا در این مدت پاس با همه هواداران و هزینه‌ای که در بر داشته، نتواند جایگاه خود را در فوتبال ایران بگیرد.

این استاندار که ادعای حمایت از ورزش حرفه‌ای را همیشه فقط در حد حرف در بین محافل عمومی مطرح می‌کرد بزرگترین آورده ورزشی استان را که با زحمات فراوان مدیران و استاندار قبلی همدان ساخته و احیا شده بود، به راحتی به فنا نزدیک کرد.

بعد از رفتن پیریایی به قم، وجود نابسامانی در هیئت مدیره باشگاه پاس و عدم تحقق تمام قول‌های مرد شماره یک دولت در همدان مبنی برای حمایت مالی از تیم پاس، فامیل‌کریمی سرپرست استانداری همدان عبدالحمید رمضانی را برای تصدی مدیرعاملی باشگاه پاس منصوب کرد که عملکرد مدیریتی سال‌های گذشته پاس بدهی بیشتر از 4 میلیارد تومان بود.

در فصل فوتبال امسال با همه پیگیری و حمایت‌های جسته و گریخته مدیران ارشد استان و اعضای هیئت مدیره این باشگاه تاکنون نیمی از مطالبه باشگاه وصول شده اما همچنان درد بی‌درمان ورزش همدان مبنی بر دادن قول‌های غیر عملی حمایت مالی از تیم‌های حرفه‌ای استان، گریبان‌گیر ورزش این خطه از کشورمان است.

دو سال پیش مدیریت ارشد استان در یک مانور تبلیغاتی و خبری و شاید بهتر بگوییم عوام‌فریبی از خرید امتیاز مس سرچشمه با مبلغ تقریبی 8 میلیارد تومان خبر دادند که برای هر همدانی باعث افتخار بود که تیم محبوب شهرشان به لیگ برتر باز می‌گردد.

اما این خبر نه تنها محقق نشد بلکه در حال حاضر تیمی که در آستانه لیگ برتری شدن است از حمایت مالی مدیران ارشد همدان به صورت باید و شاید بهره نبرده و برای چندمین بار در هفته گذشته اعضای کادر فنی و بازیکنان پاس همدان به خاطر مشکلات مالی دست به اعتصاب زدند.

البته باید گفت درد گفتار درمانی مدیران در ورزش همدان به این سه رشته ختم نمی‌شود.

 در سال‌های اخیر کشتی‌گیران مطرحی از استان همدان تا کسب مدال از المپیک پیش رفتند که البته از عدم تحقق وعده مالی مدیران صنایع و معادن و تله‌کابین گنجنامه دل پرخونی دارند.

دو سال متوالی همدانی‌ها در لیگ برتر کشتی کشور حتی تا مرحله نیمه‌نهایی پیش رفتند اما بعد از اتمام کشتی‌ها هنوز هم گوش‌شکسته‌ها از باشگاه صنایع و معادن و تله‌کابین گنجنامه طلب مالی دارند.

در کمتر از یک ماه تا شروع لیگ برتر تیم پاس همدان در مقطعی از زمان برای بازگشت و احقاق حق فوتبالی خود از فوتبال کشور و لیگ برتر باید به مصاف ذوب‌آهنی برود که از نظر امکانات سخت‌افزاری و مالی کمترین دغدغه را دارند و در قیاس با سبزپوشان همدانی وضعیت به مراتب بهتری دارند.

مدیران ارشد استان و ورزش در این مجال می‌توانند ساختارشکنی خوبی از خود به یادگار بگذارند و با حمایت به موقع و به‌هنگام از تیم فوتبال پاس، این مجموعه را برای بازگشت به لیگ برتر کمک کنند.

----------------------

فرشید گل‌محمدی

----------------------

انتهای پیام/89020/ی40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول